با توجه به گسترش روزافزون روابط بینالمللی و ضرورت کارآمدسازی حقوق بینالملل به مثابه یک نیاز جهانی، با انگیزه بازیابی نقش اسلام در توسعه حقوق بینالملل، ایده «اسلام خاستگاه واقعی حقوق بینالملل» با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته است.برایند تحقیق نشانگر اصالت و استقلال نظام حقوقی اسلام از لحاظ سابقه، مبانی، منابع، اهداف و اصول حقوق بینالملل است. فقیهان مسلمان با الهام از کتاب و سنّت نبوی، در سده اول هجری ـ قرنها زودتر از گروسیوس هلندی معروف به پدر حقوق بینالملل ـ مباحث حقوق بینالملل را ذیل عنوان «سِیَر» یا در ضمن دیگر ابواب فقهی همچون «جهاد»، «غنایم جنگی»، «امان»، «خراج» و... مطرح کردند. اگر فلسفه تأسیس حقوق بینالملل، تنظیم روابط بینالملل، تأمین صلح و امنیت جهانی، حمایت از اصل برابری جوامع و دفاع از حقوق برابر ملتها باشد، باید اذعان کرد اسلام خاستگاه واقعی حقوق بینالملل در جهان است؛ زیرا تحقق این اهداف والا فقط در پرتو تعالیم اسلامی امکانپذیر است.