پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270135020161121Participation in Crime according to the Islamic Penal Code 1392/2013«شرکت در جرم» در قانون مجازات اسلامی139273625809FAاحمد حاجی ده آبادیدانشیار دانشگاه تهران، پردیس فارابی قمJournal Article20170613Since many criminals try to find some accomplice(s) to commit crime, there is always some articles in the penal codes concerning participating in a crime or leading it. The Islamic Penal Code 1392/2013 is not an exception and there are some changes made in it as compared with the previous codes. For example, clarification of ‘participation in crimes which should be punished by retaliation or blood-money’, ‘judge’s authority to specify a lower punishment for the weak accomplice’, ‘the way in which punishment may be mitigated,’ and ‘possibility of punishing the leader of criminals for the worst crime the members of group have committed to achieve their criminal goals. Nevertheless, it seems that the legislator can take further steps in this regard. For example, in organized crimes for which the judge is able to specify the maximum or minimum punishment, he may consider all members of a gang whether those who have committed executive operations of the crime or other as participating in the crime. Also, he may clarify the situation of participation in the crimes which should be religiously punished. ازآنجاکه بسیاری از مجرمان میکوشند برای ارتکاب جرم، همدست یا همدستانی بیابند، همواره موادی در قوانین جزایی به شرکت و سردستگی در جرم اختصاص یافته است. قانون مجازات اسلامی 1392 نیز خالی از این وضعیت نیست و تحولاتی را دراینباره نسبت به قوانین سابق ایجاد کرده است؛ از جمله روشنکردن وضعیت شرکت در جنایات موجب قصاص یا دیه، اختیاری بودن تخفیف مجازات نسبت به شریک ضعیف و معیّنکردن چگونگی تخفیف و نیز امکان مجازات سردسته گروه مجرمانه به مجازات شدیدترین جرمی که اعضای آن گروه در جهت اهداف مجرمانه گروه مرتکب شدهاند. با وجود این، به نظر میرسد قانون میتواند گامهای دیگری نیز دراینباره بردارد؛ از جمله اینکه در جرایم تعزیری باندی و سازمانیافته، همه اعضای باند را شریک در جرم به شمار آورد؛ چه کسانی که عملیات اجرایی جرم را انجام داده باشند یا خیر، اعم از سردسته و غیرسردسته. همچنین به صراحت، وضعیت شرکت در جرایم موجب حد را روشن سازد.https://hoquq.iict.ac.ir/article_25809_3e11d57fc6bd74368a247810ea75bb01.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270135020161121Suspension of Rights and Liberties in the Constitution of the Islamic Republic of Iran with an Eye to the Human Rights Documentsتعلیق حقوق و آزادیها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در پرتو اسناد حقوق بشری376025810FAکمال الدین هریسی نژادعضو هیئت علمی دانشگاه تبریزمائده سلیمانی دینانیدانشگاه تبریزJournal Article20170613With the prediction of a system of restriction on rights and liberties under normal conditions and a system of suspension as well as separation between rights which may be suspended and those which may not, the situation of liberties has been somehow clarified in the trans-national system of human rights. <br />Iranian Constitution has forecasted elements which may limit liberties and in the Article 79 has specially discussed emergency conditions and situation of liberties under such conditions. While forbidding proclamation of martial law, this article has spoken of necessary restrictions. However, it has not specified something as suspension of rights and liberties under emergency conditions. <br />The present article discusses articles of the Constitution to recognize criteria for restricting liberties, rigts which may be suspended and rights which may not and, generally speaking, possibility of suspension of rights and liberties in the Constitution. As a matter of fact, the present article aims to provide a clear insight of the situation of liberties under emergency conditions and specify the Constitution’s approach to the right to suspension mentioned in the human rights documents. It should be noted that clarification of the situation of liberties in the Iranian Constitution will greatly help to protect such rights under all conditions and in particular under emergency conditions; and, thus, the importance of the subject will be shown. <br />Conditions necessary for establishing necessary restrictions, the right to suspension liberties in the Constitution and specification of the rights which may not be suspended by the government under emergency conditions are among issues discussed in the present study.با پیشبینی نظام تحدید حقوق و آزادیها در حالت عادی و وجود نظام تعلیق در شرایط اضطراری و نیز تفکیک حقوق تعلیقپذیر از حقوق تعلقناپذیر در اسناد حقوق بشری، تا اندازهای وضعیت آزادیها در نظام فراملی حقوق بشر روشن شده است. قانون اساسی ایران ضمن پیشبینی عناصر محدودکننده آزادیها، در اصل 79 به صورت اختصاصی به حالت اضطراری و وضعیت آزادیها در این شرایط پرداخته است و ضمن ممنوعکردن حکومت نظامی، از برقراری محدودیتهای ضروری سخن گفته است؛ ولی آشکارا چیزی تحت عنوان تعلیق حقوق و آزادیها در شرایط اضطراری مقرر نکرده است. این مقاله به بررسی اصول قانون اساسی برای شناخت معیارهای تحدید آزادیها، شناسایی حقوق تعلقپذیر و تعلیقناپذیر در قانون اساسی و بهطور کلی بررسی امکان تعلیق حقوق و آزادیها در قانون اساسی میپردازد. در واقع هدف از این بررسی، ارائه تصویر روشنی از وضعیت آزادیها در شرایط اضطراری و مشخصکردن رویکرد قانون اساسی نسبت به حق تعلیقِ مصرح در اسناد حقوق بشری است. گفتنی است ابهامزدایی از وضعیت آزادیها در قانون اساسی ایران، کمک شایستهای برای حفظ هرچه بیشتر این حقوق در همه شرایط به خصوص در شرایط اضطراری میتواند باشد که اهمیت موضوع بیشتر نمود مییابد. شروط لازم در برقراری محدودیتهای ضروری، شناسایی حق تعلیق آزادیها در اصول قانون اساسی و مشخصکردن حقوق تعلیقناپذیر و دور از دسترس دولت در شرایط اضطراری، از مباحث پژوهش پیش رو میباشد.https://hoquq.iict.ac.ir/article_25810_d47450ea062b4e2490e95ed26c5fff51.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270135020161121Liability of Creditors and Its Effects between Creditors and between Them and Debtorتضامن طلبکاران و آثار آن میان طلبکاران با بدهکار و با یکدیگر619125813FAسیدحسین صفاییاستاد بازنشسته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و استاد شاغل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانعارف عبدالهی لاشکیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20170613Liability of creditors means that each of creditors- which may be two or more persons- is independently able to collect the whole loan from the debtor. In this way, if the loan is repaid to one of the creditors, the debtor will be released of his obligation. Since, in the Iranian Law, obligation is a multi-faceted phenomenon, the legislator has not clearly discussed creditors’ liability as waiving obligation and only in some rules has mentioned it dispersedly.
Whether it is based on conclusion of contract of attorneyship or a private contract or based on an independent contract or institution, liability of creditors will facilitate collection of debt as a result of which the debtor will be released of his obligations towards all creditors. What is collected belongs to all creditors and each of them will collect in proportion to his share. And all of them are entitled to refer to the creditor who has collected the debt.تضامن طلبکاران بدینمعناست که هر یک از طلبکاران ـ که ممکن است دو یا چند نفر باشند ـ به طور مستقل بتواند کلّ طلب را از بدهکار مطالبه کند که در این صورت با پرداخت دَین به یکی از طلبکاران، بدهکار بریالذمه میشود. به دلیل متعددالاطرافبودن تعهد، در حقوق ایران، قانون به روشنی از مسئله تضامن طلبکاران به مثابه اعراض تعهد یاد نکرده است و فقط بهطور پراکنده در بعضی از مقررات بدان اشاره کرده است. تضامن طلبکاران، هم مبتنی بر عقد وکالت یا قرارداد خصوصی، هم بر اساس قرارداد با نهادی مستقل سبب تسهیل وصول طلب از بدهکار میشود و نتیجه آن بریالذمهشدن مدیون در مقابل همه طلبکاران است. هر آنچه وصول و استیفا شود نیز به همه طلبکاران متعلق میباشد و هر یک از آنها به میزان حصه و سهم خود مالک طلباند و این حق را دارند به طلبکار قابض طلب، رجوع کنند.https://hoquq.iict.ac.ir/article_25813_99263a4ad31e064e01f94190d563d53d.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270135020161121Restudy of Rules of Destruction of the Thing Hired and its Effects through a New Approach to the Article 483 of the Civil Codeبازپژوهی احکام و آثار تلف مورد اجاره با رویکردی نو به مادّه 483 قانون مدنی9312325814FAفاطمه رجائیدانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20160515Sometimes, after conclusion of a contract of lease, a part or the whole of the thing hired is destroyed before or after delivery [of the thing hired], whether the lessee has made uses of it or not.
The rule of destruction of the whole thing hired for which one of the considerations is gradually received and in the course of time has been disputed by the jurists. Thus, a complete study of this issue is necessary. The jurists as well as the Civil Code are of the opinion that effects of destruction concern future; thus, the contract of lease is cancelled once the thing hired is destroyed and the rent should be paid in proportion to the time remained. In cases in which, a part of the thing hired has been destroyed after delivery and when the lessee has used it for a period of time, according to the Civil Code, he has the right of cancellation of the lease in regard to the remainder of the thing hired. The present article, however, concludes that if the generalities of the Chapter of Options [in Jurisprudence] and arguments for the option of tabaooz al-safqah** are used, and if restrictions of the article 483 are removed and tanqih al-manat*** is used to infer from the article 441 of the Civil Code, it can be inferred that when the lessee is negatively affected by cancellation of the contract, he has the option of tabaooz l-safqah to cancel the contract from the beginning once the thing hired is destroyed.
<br clear="all" />
** A khiyar (option) which gives the buyer the right, if the object of sale is in different parts (i.e., partitioned), either to void the sale and recover the full price paid, or take the remaining parts after deducting a specific amount from the price corresponding to the defect or damage that struck part of the object.
*** The second type of ijtihad<em>, tanqih al-manat</em>, is an intermediary step preceding <em>takhrij al-manat</em>, where the mujtahid, working as a scientist does, confronts a <em>dalil</em>, and hypothesizes that the ground for the rule contained in the <em>dalil</em> is X, Y or Z. He then tests this hypothesis against other data to see if the theory is sound. The mujtahid continues doing this until he determines which of X, Y or Z, or a combination of them, is the actual ground for the rule.گاه ممکن است پس از برقراری عقد اجاره، کل یا بعضِ عینِ مستأجره پیش یا پس از قبض، با استیفای مقداری از منفعت یا بدون استیفا تلف شود. حکم تلف عینِ مستأجره به علت خصوصیت عقد اجاره که یکی از عوضین آن «منفعت» تدریجیالحصول است و با گذشت زمان به دست میآید، مورد اختلاف فقها قرار گرفته است؛ بنابراین ضروری است تحقیق کاملی درباره آن انجام شود. نظر مشهور فقها و قانون مدنی در تمامی اقسام این است که اثر تلف، ناظر به آینده است؛ بنابراین عقد اجاره از زمان تلف باطل شده است و اجرتالمسمّی بالنسبه مدت تقسیط میشود. در موردی که بعض عین مستأجره پس از قبض و استیفای مقداری از منفعت تلف شود، قانون مدنی نسبت به باقیمانده مدت به مستأجر حق فسخ داده است؛ ولی نوشتار حاضر به این نتیجه رسیده است که با تمسک به عمومات باب خیار، ادله خیار تبعض در فقه، رفع انحصار از مادّه 483 و تنقیح مناط از مادّه 441 قانون مدنی، این حکم قابل استنباط است که در صورت ضرر مستأجر از بطلان عقد، وی از حین تلف، دارای خیار تبعّض صفقه خواهد بود تا با استناد به آن بتواند عقد را از ابتدا منحل کند.https://hoquq.iict.ac.ir/article_25814_add9a857c3d6f9dac29883562968f5a3.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270135020161121A Comparative Study of Individualizing Proofs in Criminal Law of Islam, Iran, and Franceبررسی تطبیقی فردیکردن ادله در سیاست جنایی اسلام، ایران و فرانسه12515625815FAرضا زهرویعضو هیات علمی دانشگاه تهرانJournal Article20170613Islam’s legal system has been established independent from other three great legal systems in the world. And this independence can be spoken of in the field of positive differential policies as an important part of this legal system and based on several rational arguments.
Thus, in the present article, the author tries to depict the principle of equality in the system of proofs as the primary rule; and then, he will use the principle of individualizing as the secondary and particular- in other words, exceptional- principle to depict a model of judging proofs in the Islamic Law as well as Iranian Law.
As a matter of fact, so far, these principles have been used together with the principle of equality concerning punishments. In the present study, however, they have been spoken of in the field of the system of proofs in the Islamic penal law and this shows that development of proofs is not restricted to the severity of crime; and the type of crime, victim, and sometimes even the conditions of the victim should be taken into account in the differential system of proofs in Islam. Findings of this study and its analyses show that these differential policies, as compared to other legal systems such as that of France, enjoy a more extensive field; and, in most non-Islamic legal systems, either there is no such differentiation in positive policies at all or only severity of crime- has been taken as the axis.نظام حقوقی اسلام در عرض سه نظام بزرگ حقوقی دیگر جهان و مستقل از آنان طرح شده است و این استقلال در گستره سیاستهای افتراقی اثباتی به عنوان بخش مهمی از این نظام حقوقی با توجه به استدلالهای متعدد عقلانی قابل طرح است.
بر این اساس، نگارنده در این مقاله میکوشد ضمن تبیین اصل تساوی در نظام ادله به عنوان قاعده اولیه، از اصل فردیکردن به عنوان اصلی ثانوی و خاص ـ و به تعبیری استثنایی ـ در جهت ترسیم مدل نظام دادرسی ادله در حقوق اسلام و ایران استفاده نماید و در واقع، این اصول هرچند به عنوان «ثانوی»، تاکنون فقط درباره مجازاتها در کنار اصل تساوی در مجازاتها به کار رفتهاند؛ ولی در این پژوهش، در گستره سیاستهای اساسی نظام ادله در حقوق کیفری اسلام طرح شدهاند و بیانگر این مسئلهاند که تحول ادله منحصر بهشدت جرم نیست و تأثیر نوع جرم، بزهدیده و حتی گاهی شرایط بزهدیده در سیاستهای افتراقی نظام ادله اسلام قابل ملاحظهاند. یافتههای این پژوهش و تحلیلها نشان میدهد این سیاستهای افتراقی در مقایسه با برخی نظامهای حقوقی دیگر همچون فرانسه، ابعاد گستردهتری دارد و در اکثر نظامهای حقوقی غیراسلامی، یا اصلاً چنین افتراقی در سیاستهای اثباتی ملاحظه نمیشود، یا فقط شدت جرم ـ خلاف، جنحه یا جنایتبودن ـ محور قرار گرفته است.https://hoquq.iict.ac.ir/article_25815_a725ca6f032d4c0a186e77b7d8f551e2.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270135020161121osRestriction of Freedom of Speech in Declaration on Human Rights in Islam with an Eye to International Documentsمحدودیتهای آزادی بیان در اعلامیه اسلامی حقوق بشر با رویکرد به اسناد بینالمللی15717925816FAسیدحسین ملکوتیاستادیار گروه حقوق دانشگاه تبریزعلیرضا ناصریدانشگاه تبریزمرتضی قاسم آبادیدانشگاه تبریزJournal Article20170613In the international documents of human rights, concepts such as protection of morals, public order, public health, public interests, others’ rights and reputation have been mentioned as restrictions on freedom of speech. In other words, no one is entitled to neglect the above-mentioned restrictions claiming that he has the freedom of speech. Declaration of Islamic Human Rights has adopted an approach other than that of other global and regional documents of human rights and has added other cases such as Islamic rules, respect to prophets and sacred things and what which may lead to destruction of beliefs to these restrictions to freedom of speech. Because of extending the field of restrictions on the freedom of speech in the Declaration of Islamic Human Rights, this declaration has a status different from other international documents; and thus, the field of restrictions mentioned in this declaration and the reason behind it should be explicated from the viewpoint of human rights logic. The present writing compares restrictions governing freedom of speech (mentioned in the Declaration of Islamic Human Rights) with other documents of human rights and tries to find the reason behind difference between restrictions in this declaration on the one hand and other international documents of human rights on the other.در اسناد بینالمللی حقوق بشر، مفاهیمی مانند اخلاق حسنه، نظم عمومی، بهداشت عمومی، منافع عمومی، حقوق و حیثیت دیگران، به عنوان محدودیتهای آزادی بیان مقرر شدهاند. به بیان دیگر به سبب آن اسناد، هیچ فردی مجاز نیست به استناد برخورداری از حق آزادی بیان، محدودیتهای مذکور را نادیده بگیرد. در این میان، اعلامیه اسلامی حقوق بشر با رویکردی متفاوت از دیگر اسناد جهانی و منطقهای حقوق بشر، به محدودیتهای آزادی بیان پرداختهاند و موارد دیگری مانند ضوابط اسلام، حرمت انبیا، مقدسات و هرآنچه را سبب نابودی یا سستی اعتقادات شود، به محدودیتهای آزادی بیان افزوده و قلمرو آنها را گسترش داده است. توسیع قلمرو محدودیتهای حق آزادی بیان در اعلامیه اسلامی حقوق بشر، آن را در جایگاهی متفاوت از دیگر اسناد بینالمللی قرار داده است و ضرورت تبیین گستره محدودیتهای مقرر در اعلامیه و چرایی آن را از دیدگاه منطق حقوق بشر ایجاب میکند. این نوشتار محدودیتهای حاکم بر حق آزادی بیان را در اعلامیه اسلامی حقوق بشر، به صورت تطبیقی با دیگر اسناد حقوق بشری ارزیابی میکند و به دنبال پاسخ به چرایی تفاوتهای موجود در گستره محدودیتهای حق آزادی بیان میان اعلامیه اسلامی حقوق بشر و دیگر اسناد بینالمللی حقوق بشر است.https://hoquq.iict.ac.ir/article_25816_188838e7fcabbf20c113ed3b0cbfb395.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270135020161121The study of derogation of rights and freedoms under constitution of Islamic republic of Iran in the light of human rights instrumentsبررسی تعلیق حقوق و آزادی ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در پرتو اسناد حقوق بشری706907FAمائده سلیمانی دینانیدانشگاه تبریزکمال الدین هریسی نژادعضو هیئت علمی دانشگاه تبریزJournal Article20151211The transnational human rights system by predicting a restrictive system for the basic in normal situations and a derogative ones, has illustrated the position of freedoms in the transnational system of the human rights. The Iranian constitution in addition of predicting the restrictive elements of freedoms, has discussed specially about the never has clearly determined anything called derogation. The concept and area of establishment of necessary limitations that predicted in principle 79 is not clear and in this cases, more transparency in some of the concepts in principles of the constitution is needed.<br />This dissertation has surveyed the criteria of limiting the rights in the constitution and articles of constitution in order to recognized the restrictive measures about freedoms , the derogable and underogable rights in the Iranian constitution and generally necessary provisions of setting essential restrictions, justifying derogation for the freedoms in the articles of constitution and determining the main themes in this dissertation.پیش بینی نظام تحدیدحقوق و آزادی های عمومی در حالت عادی و نظام تعلیق در شرایط اضطراری و همچنین تفکیک حقوق قابل تعلیق از حقوق غیر قابل تعلیق در اسناد بین المللی و منطقه ای حقوق بشر تا حدی وضعیت آزادی ها در نظام فراملی حقوق بشر روشن شده است. قانون اساسی ایران ضمن پیش بینی عناصر محدودکننده ی آزادی ها ، در اصل 79 به طور اختصاصی به حالت اضطراری و وضعیت آزادی ها در این شرایط پرداخته و ضمن ممنوع ساختن حکومت نظامی از برقراری محدودیت های ضروری سخن گفته ولی صراحتا چیزی تحت عنوان تعلیق حقوق و آزادی ها در شرایط بحرانی و اضطراری مقرر نکرده است.<br />این مقاله به بررسی اصول قانون اساسی برای شناخت معیارها ی تحدید آزادی ها ، شناسایی حقوق قابل تعلیق و غیر قابل تعلیق در قانون اساسی و به طور کلی بررسی امکان تعلیق حقوق و آزادی ها در قانون اساسی برای ارائه ی تصویری روشن از وضعیت آزادی ها در شرایط اضطراری و مشخص کردن رویکرد قانون اساسی نسبت به حق تعلیق مصرح در اسناد حقوق بشری پرداخته است. ابهام زدایی از وضعیت آزادی ها در قانون اساسی ایران می تواند به حفظ هر چه بیشتر این حقوق و آزادی ها ،کمک شایانی نماید.<br />شروط لازم در برقراری محدودیت های ضروری ، شناسایی حق تعلیق آزادی ها در اصول قانون اساسی و مشخص کردن حقوق غیر قابل تعلیق و دور از دسترس دولت در شرایط اضطراری از مباحث پژوهش حاضر می باشد.