پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270134820161101The Principle of Territoriality; Its Theoretical Foundation and Impacts on Legal System of Intellectual Propertyاصل سرزمینی؛ مبنای نظری و آثار آن در نظام حقوق مالکیت فکری719022573FAJournal Article20161107If its historical ground is taken into account, the principle of territoriality has been established without relying on theoretical studies. Nevertheless, to understand the principle of territoriality and the ways it may be used in the form of laws in various fields of intellectual property, its theoretical and juridical foundations should be studied. Such study shows that this principle may be justifiably referred to in intellectual property. Results and consequences of applying the principle of territoriality are as follows: instances of intellectual property will have a national aspect and the legal systems which concern granting intellectual property rights will make decision about the foreigners in accord to national interests as well as religious and ethical restrictions. Of course, because of global development of intellectual property and necessity of international cooperation, this principle has undergone some improvements and modifications. For example, we may mention recognition of foreigners’ rights under special conditions, acceptance of the right of priority through applying economic policies in the form of parallel imports.چکیده
اصل سرزمینی با توجه به پیشینه تاریخی آن بدون تکیه به مطالعات نظری شکل گرفته است. با وجود این، درک اصل سرزمینی و اعمال آن در قالب قوانین در حوزههای گوناگون مالکیت فکری، نیازمند مطالعه مبانی نظری و فقهی آن است. چنین مطالعهای نشان میدهد استناد به این اصل در مالکیت فکری میتواند موجه باشد. نتایج و پیامدهای اعمال اصل سرزمینی این است که اعتبار مصادیق مالکیت فکری دارای جنبه ملی خواهد بود و نظامهای حقوقی راجع به اعطای حقوق مالکیت فکری برای اتباع بیگانه، مطابق منافع ملی و محدودیتهای دینی و اخلاقی تصمیمگیری خواهند کرد. البته با توجه به توسعه جهانی مالکیت فکری و ضرورت همکاری بینالمللی، این اصل با اصلاحات و تعدیلهایی روبهرو شده است؛ به عنوان مثال، میتوان به شناسایی حق بیگانگان با شرایط خاص، پذیرش حق تقدم یا اعمال سیاستهای اقتصادی در قالب واردات موازی اشاره کرد.https://hoquq.iict.ac.ir/article_22573_9fbbec7958ef77e76a910f9c7ab3ccf8.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270134820161101Factors Involved in Harming and Explicating the Criteria to Distinguish Themعوامل دخیل در اضرار و تبیین ملاک تمییز آنها377122574FAمحمد هادی صادقیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شیرازمحمد میرزاییدانشجوی دکتری دانشکده حقوق دانشگاه شیرازJournal Article20161107Factors involved in emerging a harmful result are restricted to three types as follows: cause, means, and condition; factors involved in liability, however, are restricted only to 'cause' and 'means'. Since there is no distinguishing standard and because these concepts have many similarities, there are many difficulties in distinguishing them from each other. To distinguishing these concepts from each other, and taking into account the consequences of involving of each of the above-mentioned factors, the impact and true nature of each of them are taken as the main standards to distinguish it; and, the other [minor] standards such as forcibility are introduced as a preliminary step to impact and 'the causation relation' as the channel of impact. Thus, cause is the efficient factor whose forcibility is typically present and has, by its essence, direct impact in harming; and, therefore, there is a causation relation between it and the harmful result. Means is an efficient factor the result has been realized not directly from its presence but from its impact and its forcibility is potentially present and may be relatively actualized depending on the situation. As a channel for penetration of impact, the causation relation is established when impact of means in harming is actualized. Also, condition is an inefficient factor which has no impact in harming directly or indirectly and its forcibility is not present typically or relatively. Thus, it never has an impact in realization of the result. And, since it has no impact, it is not able to establish the causation relation as the channel of impact.چکیده
عوامل دخیل در حدوث نتیجه زیانبار، از سه قسم خارج نیست که عبارتاند از: علت، سبب و شرط؛ ولی عوامل مؤثر در ضمان فقط به «سبب» و «علت» منحصر است. تمییز این مفاهیم از یکدیگر به دلیل عدم ارائه معیار ممیزه و تشابهات فراوان، در مواردی پیچیدگیهای فراوانی دارد. در این نوشتار با توجه به آثار مترتب بر مداخله هریک از صورتهای مذکور و به منظور تشخیص و تفکیک آنها از یکدیگر، «تأثیر» و ماهیت واقعی آن به عنوان ملاک و وجه تمییز اصلی محسوب میگردد و معیارهای فرعی دیگر یعنی «عدوان»، به عنوان مقدمه تأثیر و «رابطه استناد» به عنوان مجرای تأثیر، معرفی میگردند. بر این اساس، علت عامل مؤثری قلمداد میشود که عدوانش به صورت نوعی، حتماً موجود و نفساً، تأثیر مستقیم در اضرار دارد؛ بنابراین رابطه استناد میان آن و نتیجه زیانبار برقرار است. سبب نیز عامل مؤثری است که تحقق نتیجه، نه به طور مستقیم از نفس وجودی آن، بلکه از اثرش حاصل شده، عدوانش به صورت بالقوه موجود و به نحو نسبی و با توجه به شرایط، قابلیت حدوث و فعلیت مییابد. رابطه استناد نیز به عنوان مجرای سریان تأثیر، زمانی برقرار میشود که تأثیر سبب بر اضرار، به فعلیت برسد. همچنین شرط، عامل غیرمؤثری است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، تأثیری بر اضرار ندارد و عدوان نیز در آن به طور نوعی یا نسبی موجود نیست؛ بنابراین هرگز مؤثر در تحقق نتیجه نبوده، به دلیل فقدان تأثیر، توانایی به جریان انداختن رابطه استناد را به عنوان مجرای تأثیر، ندارد.https://hoquq.iict.ac.ir/article_22574_7a5b9da6eb6ad48b62141ddc5b446a98.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270134820161101Hadiths Referable in Fiqhروایات قابل استناد در فقه739022575FAسعید ضیائی فرمدرس درس خارج حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیامیرحسین صفاحسینیمدرس حوزه علمیه قمJournal Article20161107After finding that a hadith relates to the Infallible (A), the jurisprudent (faqih) discusses its significance. Sometimes, the content of hadith does not seem to be compatible with generally accepted principles and a scientific way should be found to solve this problem.
One of the solutions which is mostly found in penal jurisprudence is to say that a hadith is a particular (and not general) one and, thus, a general juridical statement cannot be deduced from it; and, as a matter of fact, it is issued from the Infallible's legal aspect.
Now, it may be asked: 'are hadiths which cannot be referred to in the jurisprudence of punishment restricted to those which have been issued from the Infallible's legal aspect?'
In the present writing, this question is discussed in the light of various aspects of the Holy Prophet (S) and Imams (A) and, in conclusion, it is said that hadiths may be classified under three groups:
a) Hadiths which should be referred to in deducing juridical verdicts; in other words, hadiths issued through aspects such as communicating, interpreting, and legislating aspects;
b) Hadiths which cannot be referred to in deducing juridical verdicts, in other words hadiths issued through aspects such as conventional and leading aspects of the Infallible;
c) Hadiths which may be conditionally referred to in deducing juridical verdicts, in other words hadiths issued through aspects such as judging and ruling aspects.چکیده
فقیه پس از احراز صدور روایت از معصوم دلالت آن را بررسی میکند. گاهی مفاد روایت، مطلبی است که با اصول پذیرفتهشده سازگار به نظر نمیرسد و باید راه حل علمی در این باره ارائه داد. یکی از راه حلها که در فقه جزایی بیشتر به چشم میخورد، اینکه روایت خاص است و عمومیتی ندارد که بتوان از آن حکم کلی فقهی استنباط کرد؛ در واقع از شأن قضایی معصوم صادر شده است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا روایات غیرقابل استناد در فقه جزا، به روایاتی منحصر میباشد که از شأن قضایی معصوم صادر شده است؟
در نوشتار حاضر، این پرسش در پرتو شئون گوناگون پیامبر و ائمه بررسی میگردد و در نهایت به دست میآید که روایات را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
الف) روایاتی که در استنباط مسائل فقهی باید به آنها استناد کرد؛ یعنی روایتی که از شئونی همچون شأن ابلاغ، تفسیر و تشریع صادر شده است.
ب) روایاتی که در استنباط مسائل فقهی نمیتوان به آنها استناد کرد؛ یعنی روایتی که از شئونی همچون شأن عرفی و ارشادی معصوم صادر شده است.
ج) روایاتی که در استنباط مسائل فقهی، به صورت مشروط میتوان بدان استناد کرد؛ یعنی روایتی که از شئونی همچون شأن قضاوت و حکومت صادر شده است.https://hoquq.iict.ac.ir/article_22575_f87284f08ed35e443f4f1dc3e5db1e14.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270134820161101Wisdoms of Punishment in the Penal System of Islamحکمتهای کیفر در نظام جزایی اسلام9112522576FAغلامرضا پیوندیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی0000-0003-4613-4496Journal Article20161107To justify punishment, sometimes its objectives and philosophy are spoken of. In penal schools, discussions are made to find which the objectives and philosophy of the decreed punishments are. When objectives of punishment as viewed by Islam are spoken, however, what is intended is things to attain them punishment is predicted and executed; and, it is better to study and discuss these issues under 'wisdoms of punishment'. By 'wisdom of punishment', interests are meant which have been introduced as interests determined by the Origin (wisdom, hikmah). Sometimes wisdom of a verdict (the standard interest) has been stated in the evidence for verdict and the verdict depends upon it. Of course, importance of 'wisdom of the Islamic punishments' is not the same as that of the reason behind enacting these punishments; explication of the wisdom of punishment, since it helps the legislator to specify punishments or since it describes the goal pursuing by the legislator, is noteworthy and helpful. In legal literature, to mention this concept, the term 'philosophy of punishment' is used.
In the present writing, 'philosophy of punishment' is discussed in three sections: 'hudud (Islamic punishments)', 'qisas (retaliation)', and 'ta'zirat (punishments having maximum and minimum limits determined by law and judge)'; for each of which has its own characteristics and objectives. Then, philosophy of punishment as viewed by Islam has been discussed. The present article has been put in writing in accord to intra-religious literature; and, since it has its own worldview, ontology, and epistemology, sources and teachings of the clear religion of Islam has been referred to and discussed.چکیده
در توجیه کیفر، گاهی سخن از اهداف و فلسفه کیفر به میان میآید. در مکاتب کیفری این موضوع مورد بحث قرار میگیرد که اهداف و فلسفه کیفرهای وضعشده کداماند؟ ولی وقتی سخن از اهداف کیفر از نگاه اسلام به میان میآید، اموری مد نظر است که کیفر برای دستیابی به آنها پیشبینی و اجرا میشود و بهتر است این مباحث را با عنوان حکمتهای کیفر بررسی کنیم. مقصود از حکمتهای مجازات، مصالحیاند که مبیّنان شریعت به عنوان مصالح مبدأ (حکمت) بیان کردهاند. گاهی نیز علت حکم (مصلحت معیار) در ادله بیان شده است که حکم دائرمدار آن است. البته بحث درباره حکمت کیفرهای اسلامی از نظر اهمیت، با علت وضع کیفر همردیف نیست؛ ولی تبیین حکمت کیفر از آن جهت که قانونگذار را در امر کیفرگذاری کمک میکند یا هدف قانونگذار را بیان میکند، قابل توجه و سودمند میباشد. در ادبیات حقوقی برای بیان این مفهوم، از اصطلاح «فلسفه مجازات» نیز استفاده میشود.
در نوشتار حاضر، نخست به بحث فلسفه کیفر در سه بخش «حدود»، «قصاص» و «تعزیرات»، نگاه خاص شده است؛ زیرا هریک از این موارد از ویژگیها و اهدافی برخوردارند. سپس با نگاه کلی، فلسفه کیفر از منظر اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. نوشتار حاضر با ادبیات خاص دروندینی نگاشته شده است و به دلیل داشتن نوع جهانبینی و مبانی هستیشناختی و معرفتشناسی خاص، در منابع و آموزههای دین مبین اسلام، کاوش شده است.
<span style="font-size: 13.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">کیفر، فلسفه کیفر، اهداف کیفر، نظام کیفری اسلام، حکمت کیفر.</span>https://hoquq.iict.ac.ir/article_22576_36c0806e3f5be728ccc47a0804a4eef5.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270134820161101A Contemplation on “Ban the Use of Satellite Reception Equipment” and Its Juridical and Legal Challengesتأملی درباره «قانون ممنوعیت بهکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره» و چالشهای فقهی و حقوقی آن12715722577FAجواد یعقوبیدانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدمحمد یعقوبیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه مفید قمحسین ناصریمقدمدانشیار و عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161107Since the time the ‘ban the use of satellite reception equipment’ has been approved, many discussions have been made about it; and its contradiction with some fundamental concepts and rights (which have firm juridical grounds) such as ownership, privacy, lawfulness of using devices with dual use, human rights, and the right of free access to information has caused important challenges for it.
On the other hand, emphasis put by those who support execution of this ban has intensified the controversy. Also, the way this ban may be executed has turned into a serious problem and this adds to ambiguities and complexities of the issue.
Based on library methodology and through making a comparison between the above-mentioned ban and other laws and while describing the present method of struggling against satellite reception equipment, the present writing proposes alternative ways instead of gathering satellite reception equipment. The results of this study shows that execution of the above-mentioned ban, since they are of dual use and considered as devices with dual use, is according to Muslim jurisprudents in contradiction to laws concerning people’s privacy, Islamic Penal Code, Statement of Islamic Human Rights and many international conventions which have been accepted by Iran. What is proposed in this study is putting emphasis on alternative ways and in particular cultural ones.چکیده
از زمان تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره، مباحث دامنهداری درباره آن شکلگرفته است. تعارض قانون مذکور با برخی مفاهیم و حقوق بنیادین که پشتوانههای محکم فقهی نیز دارند ـ همچون مالکیت، حریم خصوصی، حلالبودن استفاده از آلات مشترکه، حقوق بشر و حق برخورداری از آزادی اطلاعات ـ آن را با چالش مهمی روبهرو کرده است. از سوی دیگر، اصرار حامیان این قانون بر اجرای آن، نزاع را افزون ساخته است. در این میان، کیفیت اجرای قانون نیز به معضل عظیمی تبدیل شده که ابهامات را بیشتر و مسئله را پیچیدهتر کرده است.
نوشتار حاضر به روش کتابخانهای و از راه مقایسه قوانین دیگر با قانون مزبور و با تشریح پیامدهای سیاسی و حقوقیِ شکل فعلی مبارزه با ماهواره، روشهای جایگزین را به جای جمعآوری دیشهای ماهواره پیشنهاد میدهد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که اجرای قانون ماهواره، با توجه به دووجهیبودن کاربرد ماهواره و محسوبشدن آن جزء آلات مشترکه در نگاه فقهای اسلام، با قوانین مربوط به حوزه خصوصی افراد، قانون مجازات اسلامی، بیانیه حقوق بشر اسلامی و بسیاری از کنوانسیونهای حقوقی بینالمللی که ایران آن را پذیرفته، در تعارض میباشد. پیشنهاد این پژوهش، تأکید بر روشهای جایگزین به ویژه روشهای فرهنگی است.https://hoquq.iict.ac.ir/article_22577_58f6a6ec73cae4cf9cdb81414a734f8f.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270134820161101Functionalism in Conventional Subjects of Religious Verdictsکارکردگرایی در موضوعات عرفیِ احکام شرعی15918022578FAمسعود فیاضیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20161107Issues which are taken as the subjects of statements in legislating and in religious reasoning are either conventional or invented by the legislator. Conventional subjects taken from general or particular convention which have not been mentioned by the legislator are divided into ‘deduced conventional’ and ‘simple conventional’. What the present article claims is that in simple conventional issues unconditionally and in deduced conventional issues depending upon proofs, their functions in individual and social relationships are certainly or with a reasonable and notable probability, subjects for statements. Thus, if as changes occur in time or place, their primary functions vanish, the previous statements cannot be proved for them on the basis of previous reasons; for if proving argument which proves the statement is verbal, since its appearance has been disturbed, it can be no more referred to; and if it is not verbal, the statement will not fall within the circle of its certainty. Thus, to find their new statements, one has to refer to other proofs.چکیده
مواردی که در قانونگذاری و در دلیل شرعی موضوع حکم قرار میگیرند، یا مخترع شارع یا عرفیاند. موضوعات عرفی که از عرف عام یا خاص پدید آمدهاند و شارع از آنها اصطلاح خاصی اراده نکرده است نیز به «عرفی مستنبط» و «عرفی ساده» تقسیم میشوند. مدعای مقاله این است که در موضوعات عرفی ساده به طور مطلق و در موضوعات عرفی مستنبط بسته به لسان دلیل، به طور قطع یا با احتمال عقلایی قابل توجه، «کارکردشان در مناسبات فردی و اجتماعی» وجه اصلی موضوعیت آنها برای احکامشان بوده است. از این رو، اگر با تغییرات زمان یا مکان، کارکرد اولیه آنها از میان برود، دیگر بر اساس ادله سابقه نمیتوان دوباره احکام قبلی را برایشان ثابت کرد؛ زیرا اگر دلیل ثابتکننده حکم، لفظی باشد، به دلیل مخدوششدن ظهورش قابل استناد نیست و اگر لبّی باشد، از دایره قدر متیقن آن خارج است؛ بنابراین برای تعیین حکم جدیدشان باید به دلایل دیگری مراجعه کرد.https://hoquq.iict.ac.ir/article_22578_8b624bdd071ab3060a61efa23d1caa44.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270134820160521The factors that determine liability and the recognition their criteriaعوامل دخیل در اضرار و تبیین ملاک تمییز آن ها706876FAمحمد میرزاییدانشگاه شیرازمحمد هادی صادقیدانشیار دانشگاه شیرازJournal Article20150907Criteria for determining the liability and guarantee of rights and legal document clearly not explain the origin of the existence of different viewpoints on this issue is . Factors involved in the creation of the result of a criminal phenomenon, not out of three parts, which are due to causes and conditions, but factors alone are cause. Distinguish these concepts from each other due to the many similarities with each other, a lot of complexity, which is why it is necessary to make the criteria for recognition of these concept, they reduce the difficulty of concept and meaning. The importance of and the need for a criterion to distinguish these concepts, in order to identify the determinants of ineffective and result in the imposition of liability on factors becomes relevant. Accordingly, in the article "Impact" and its true nature as the main criteria, and subsidiary criteria, "violation " as an introduction and impact of "virtue" as a channel of influence, introduced. Citing the relationship as well as through impact, when in actuality it is established that the effect of causing the harm. Non-effective operating condition is also not directly or indirectly affect not harm, violation also not be an effective or relative is available, so do not result in the realization of the lack of impact, ability to the flow of relationship according to the channel effectمعیار ضمان در نوشتار حقوقی و فقهی به روشنی تبیین نگردیده و منشا وجود دیدگاههای گوناگونی شده است . عوامل دخیل در حدوث اضرار، از سه قسم خارج نبوده که عبارتند از علت ،سبب و شرط؛ تمییز این مفاهیم از یکدیگر دارای پیچیدگی های فراوانی است،لذا لازم است معیاری ارائه شود تا ضمن بازشناسی این مفاهیم، از صعوبت مفهومی و مصداقی آنها کاسته شود. لزوم ارائه ملاک تمییز این مفاهیم، در راستای تشخیص عوامل موثر از عوامل غیر موثر و در نتیجه تحمیل مسئولیت بر عوامل موثر، موضوعیت می یابد.در این نوشتار «تاثیر» و ماهیت واقعی آن به عنوان ملاک اصلی، و «عدوان» به عنوان مقدمه تاثیر و «استناد» به عنوان مجرای تاثیر، معرفی می گردند. علت عامل موثری است که عدوانش به صورت نوعی، حتما موجود و نفسا، تاثیر مستقیم در اضرار دارد لذا رابطه استناد بین آن و نتیجه نیز برقرار است. سبب عامل موثری است که تحقق نتیجه نه مستقیما از نفس وجودی آن ، بلکه از اثرش حاصل و عدوانش به صورت بالقوه موجود و به نحو نسبی و بر اساس شرایط، قابلیت فعلیت می یابد. رابطه استناد نیز به عنوان مجرای تاثیر، زمانی برقرار می شود که تاثیر سبب به فعلیت برسد. شرط نیز عامل غیر موثری است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، تاثیری بر اضرار نداشته ،عدوان نیز در آن به نحو نوعی یا نسبی موجود نبوده لذا هرگز موثر در تحقق نتیجه نیست و توانایی سریان رابطه استناد را به عنوان مجرای تاثیر ندارد