@article { author = {Zafari, Mohammad reza}, title = {A critique on Kohlberg`s theory about the walid zina according to Imami criminal law}, journal = {Islamic Law}, volume = {19}, number = {74}, pages = {33-53}, year = {2022}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {According to some hadiths, some Imami jurisprudents have believed in natural deviation of the walad zina and hence, have shown his infidelity by the jurisprudential precepts of hodud, Qisas and ta`zir punishments. Given that the Islamic Punishment Code 2013 is generally formed with the jurisprudential precepts, how much is the author`s claim adaptable with the articles of the mentioned Code? Replying to this question is the subject matter of the present research. In a brief answer, the author`s cited hadiths are rejected by the majority of the jurisprudents including Imam Khomeini because of their contradiction to the rational arguments such as the human free will and divine justice. Therefore, based on the jurisprudents` viewpoint, being as a walad zina is not crime and infidelity, and with this reason, according to Islamic Punishment Code, he is a Shiite, and he has the equal criminal rights with others such as blood money and retaliation rights. However, the spite of the author`s global fame, because of his different jurisprudential reasoning method with the Imami jurisprudents, and lack of citation of the valid sources, he has no ability to introduce the valid jurisprudential data}, keywords = {"illicit child"," Jurisprudence","punishment,","Kohlberg"}, title_fa = {نقد دیدگاه کلبرگ در باره ولد زنا بر اساس حقوق جزای امامیه}, abstract_fa = {به اقتضای اصل شخصی بودن مجازات ها، عمل والدین زنا کار نباید تأثیری در وضعیت ولد زنا داشته باشد، ولی شیعه شناس معاصر اتان کلبرگ احکام کیفری ولد زنا را استثنایی بر این اصل دانسته، به دسته ای از روایات و آراء فقهای امامیه استدلال نموده است. در این مقاله، برای نخستین بار تلاش می شود نا با روش توصیفی - تحلیلی، ادله استنادی نویسنده بررسی گردد. در پاسخی اجمالی، روایات مذکور برغم وفور، به دلیل ضعف سند و متن، از نظر مشهور فقهاء به دلیل تعارض با ادله دال بر اختیار و عدل الهی رد شده اند. همچنین، نویسنده با وجود تتبع بسیار در منابع فقهی، قلمرو بررسی خود را تنها منحصر به چند تن از قدما نموده است و همین، نظریه وی را در تعارض با مشهور فقهای امامیه و تبعا قانون مجازات اسلامی قرار می دهد، زیرا در این دو، اصل شخصی بودن مذکور بلا استثناء در مورد ولد مشروع و نامشروع جاری می شود. علاوه بر این، احکام کیفری ولد زنا در فقه امامیه بیشتر ناظر به مرحله تشریع و ثبوت است، ولی نویسنده آن ها را در مقام احراز و اثبات نگریسته است و البته اینها تنها شمه ای از نارسایی تحقیق اوست.}, keywords_fa = {"ولد زنا","فقه"," کلبرگ"," مجازات"}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_696983.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_696983_534d41ad6496ddcd99e9137664bbbbc6.pdf} }