@article { author = {Alidoust, Abolghasem and Jaafari, Mohammad}, title = {the extend of blood exception in the evidences of Ikrah, Izterar, Taqyye and Haraj}, journal = {Islamic Law}, volume = {16}, number = {62}, pages = {7-27}, year = {2019}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the evidences of his reluctance, urgency, prevaricate and constriction, there is an exception and that is the discussion of "blood". There are some questions about this exception in which these questions are answered in three sections.The first part relates to the monopoly of blood in killing or its inclusion in the wound, which is correct, acting in accordance with rational balance. The second issue is the permission to pass or not to pass the blood, namely, killing in special circumstances, which, by not accepting the opposite opinion, and relying on reasons, the notable notion of lack of permission is strengthened. And the ultimate issue is the high tempo discussion of blood equality that is discussed in four branches of the blood equality of believers, believers and dissidents, believers and dhimmi kafir, believers and non- dhimmi kafir. In these four sections, the blood equality of the Muslims is considered to be appreciable. To be To explain this section, it is about the validity of blood equality, the proving of the impossibility of action based on the requirements, the requirements of the principle of transparency in legislation, the types of blood is wasted, the possibility of acting on priorities in terms of conflict and the need for action based on the overcoming of quantitative measures Is expressed.}, keywords = {reluctance,urgency,Tails,prevaricate,Crime,constriction,killing}, title_fa = {گستره شناسی استثنای دم در ادله اکراه، اضطرار، تقیه و حرج}, abstract_fa = {در ادله اکراه، اضطرار، تقیه و حرج، یک استثنا بیان شده و آن ریختن "خون" است.با این توضیح که اکراه، اضطرار، تقیه و حرج، مجوز ریختن خون دیگران نیست، هر چند راه دیگر برای شخص مکرَه و غیر او جهت برون رفت از وضعیت پیش آمده نباشد. سوالاتی پیرامون این استثنا وجود دارد که در این نوشته این سوالات در سه بخش مدیریت و پاسخ داده شده است. بخش اول مربوط به انحصار خون در کشتن و یا شمول آن نسبت به جرح است؟ بخش دوم جواز یا عدم جواز عبور از قدر متیقن خون یعنی کشتن در شرایط خاص است و مساله نهایی مربوط به بحث پر دامنه تکافؤ دما است که در چهار شاخه تکافؤ دماء مؤمن و مؤمن، مومن و مخالف، مومن و ذمی، مومن و غیر ذمی بحث می شود. برای تبیین این بخش، در مورد اصل بودن تکافؤ دما، اثبات ممکن نبودن عمل بر اساس مرجحات، ملزومات اصل شفاف سازی در قانونگذاری، اقسام مهدور الدم، امکان عمل به اولویت ها در شرایط تزاحم و لزوم عمل بر اساس غلبه سنجه های کمی نکاتی بیان می شود.}, keywords_fa = {اکراه,اضطرار,دم,تقیه,جرح,تکافؤ دما,قتل}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_37624.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_37624_9f5f460764eb9113df0c55f2a2c3e140.pdf} }