@article { author = {Hajidehabadi, Ahmad and Nouri, Abbas}, title = {Re-Study of Punishment for Vilifying Imam}, journal = {Islamic Law}, volume = {11}, number = {40}, pages = {39-70}, year = {2014}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {According to Shi’i and Sunni jurists, he who vilifies the Holy Prophet is considered as one whose blood may be shed with impunity and one who should be killed. According to many Shi’i jurists, vilifying prophets (A.S.), Infallible Imams (A.S.), and Lady Fatimah (S.A.) is the same as vilifying the Holy Prophet (S). In the present article, only vilifying Infallible Imams (A.S.) whether directly or under some other pretext is studied.  In the present article, emphasis is put on the point that (except for one who vilifies the Commander of Faithful (A.S.) whose bled may be shed with impunity and even vilifying the Commander of Faithful (A.S.) may be considered identical to vilifying the Holy Prophet) ‘proofs’ given for permissibility of shedding blood of one who vilifies (while vilifying is not an instance of some other offences)  should be studied and investigated in more details. Though, in terms of other instances, the point is clearer in particular concerning one who vilifying Imam in extreme that may be considered as Nasibi and one who may be killed}, keywords = {vilifying,one who vilifies extremely,insulting,Nasibi,one whose blood may be shed with impunity,corruption on earth,Apostasy}, title_fa = {بازپژوهی مجازات سابّ‌الامام}, abstract_fa = {فقهای شیعه و سنی سابّ‌النبی… را مهدور‌الدم و مستحق قتل می‌دانند. بسیاری از فقهای شیعه سبِّ پیامبران‰ و أئمه طاهرین‰ و حضرت صدیقه طاهره(س) را نیز ملحق به سبّ‌النبی… می‌دانند. این مقاله تنها به واکاوی سبّ أئمه طاهرین‰ می‌پردازد و این مسئله را از دو زاویه (سب به خودی خود و سب به لحاظ عنوانی دیگر) مورد بررسی قرار می‌دهد. تأکید مقاله بر این است که جز در مورد امیرالمؤمنین† که قتل سباب ایشان جایز است و حتی ممکن است سبّشان را به سبّ‌النبی… ملحق دانست، ادله ارائه‌شده مبنی بر جواز قتل سابّ‌الامام ـ بدون اینکه سب مصداق عنوانی دیگر باشد ـ نیازمند بررسی و تحقیق بیشتری است؛ گرچه از حیث عناوین دیگر، مسئله وضوح بیشتری دارد خصوصاً در مورد سباب امام† که می‌توان او را مصداق ناصبی و جایزالقتل شمرد.}, keywords_fa = {سبّ,سبّاب,توهین,‌ناصبی,مهدور‌الدم,افساد فی الارض,ارتداد}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_13663.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_13663_75de9178cfc3100ebd88bae23ceb167f.pdf} }