مطالعه تطبیقی وضعیت حقوقی معاملات درون بازی‌های مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه قم

2 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه قم

چکیده

بازی‌های گروهی رایانه‌ای به‌عنوان بخشی از صنعت سرگرمی، عمدتاً از منظر اقتصادی و فرهنگی مورد بحث قرار می‌ گیرند. اما ابعاد حقوقی آنها نیز قابل بحث و بررسی است. از مسائل حقوقی مهم این بازی ها، امکان خریدوفروش و مبادله برخی اشیاء مجازی توسط بازی‌کنندگان در حین بازی است که با چالش‌هایی همراه بوده است. مهم‌ترین این چالش‌ها، وضعیت حقوقی این معاملات بدلیل تردید برخی حقوقدانان در وجود شرایط اساسی عقد بویژه شرایط مورد معامله و حقوق قانونی بازیگر نسبت به اشیاء مجازی است. ازآنجا‌که همه‌چیز در فضای مجازی صورت می‌گیرد، مورد معامله نیز وجود مادی و عینی ندارد و آنچه مورد دادوستد قرار می‌گیرد فقط در همان بازی وصرفاً برای بازی‌کنندگان آن مطلوبیت داشته و خارج از بازی کارکردی ندارد. تحقیق حاضر، معاملات درون بازی‌های گروهی برخط را از منظر شرایط اساسی صحت معامله و با رویکردی تطبیقی در حقوق اسلام، ایران و کامن لا مورد بررسی قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. احمدوند، محمدعلی، روان‌شناسی بازی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۹۰.
  2. امامی، سید حسن، حقوق مدنی، تهران، انتشارات اسلامیه، ۱۳۸۱.
  3. انصاری، مرتضی، کتاب المکاسب ،ج1،چ13، قم، مجمع الفکر الاسلامی،1430ق.
  4. حکمت نیا، محمود، مبانی مالکیت فکری،قم،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،1387
  5. خامنه‌ای، سید علی، اجوبه الاستفتائات، تهران، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۸۸.
  6. خویی،سید ابوالقاسم، مصباح الفقاهه،ج2، قم، مکتبه الدواری، 1377
  7. سعدى، ابو جیب، القاموس الفقهی لغة و اصطلاحات، دمشق، دار الفکر ، ۱۴۰۸.
  8. شهیدی، مهدی، تشکیل قراردادها و تعهدات، تهران،  انتشارات مجد، ۱۳۸۲.
  9. صدر، محمدباقر، اقتصادنا، قم، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للامام الشهید الصدر، ۱۴۲۴.
  10. صدر، محمدرضا، ماوراء الفقه، بیروت ،دار الأضواء للطباعة و النشر و التوزیع،۱۴۲۰.
  11. طباطبایی حکیم، سید محسن ، ،نهج الفقاهه ، قم ، انتشارات قیومی،  ۱۳۷۹.
  12. فرهنگنامه کودک و نوجوان، تهران، شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، ۱۳۸۹.
  13. کاتوزیان، ناصر،دوره مقدماتی حقوق مدنی، اموال و مالکیت، تهران،  نشر دادگستر، ۱۳۷۲
  14. کاشف الغطاء، محمدحسین، تحریر المجلة، نجف، المکتبة المرتضویة ، ۱۳۵۹.
  15. لنگرودی، محمد جعفرجعفری، حقوق اموال، تهران ،انتشارات گنج دانش، 1388
  16. مطهری، مرتضی، بررسى مبانى اقتصاد اسلامى، تهران، انتشارات حکمت، ۱۳۷۱.
  17. موسوی خمینى، روح‌الله، البیع،ج1، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378.
  18. موسوی خمینی، روح‌الله، استفتائات، قم، انتشارات اسلامی، ۱۳۸۰.
  19. نایینی،محمدحسین، منیه الطالب ، قم ، موسسه النشر الاسلامی،1418ق.
  20. هاشمی شاهرودی، محمود، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (علیهم السلام)، موسسه دائره‌المعارف فقه اسلامی،، قم، مرکز پژوهش‌های غدیر1381.

5-2. انگلیسی

  1. Aylmer, Gerald E. "The meaning and definition of" property" in seventeenth-century England." Past & Present journal,86 ,1980.
  2. Balkin, J.M., & Beth S.N., the State of Play: Law, Games, and Virtual Worlds, New York University Press, New York, 2006.
  3. Barker, Kim, MMORPGing-The Legalities of Game Play, European Journal for Law and Technology,Vol.3, No.1,2012.
  4. Bingisser,Martin, Federal Tax Consequences of Virtual World Transactions , Journal of  Law & Computer Technology,Vol. 7, No.1, 2008.
  5. Bolter, J., D.,& Richard, G., Remediation: Understanding New Media, MIT Press, USA, 2000.
  6. Bridge, Michael, Personal Property Law, Oxford University Press, Forth Edition, 2015.
  7. Castronova , Edward, The Right to Play, 1,3 (October 2003). Accessed from the author’s personal homepage on 07/25/2015, http://php.indiana.edu/castro
  8. Castronova, E., Synthetic Worlds: The Business and Culture of Online Games, theUniversity of Chicago Press, Chicago, 2005.
  9. Castronova,Edward,Virtual Worlds: A First-Hand Account of Market and Society on the Cyberian Frontier, CESifo Working Paper, December 2001,

10. Denapolis, Kristina, Real Concerns in Virtual Property, Summer 2005, available at:https://papers.ssrn.com/ sol3/papers.cfm?abstract_id=1154234

11. Djibouti, D.,& Alvarez, J., & Jean, P., Classifying Serious Games, University of Toulouse, France, 2015.

12. Eun-jung, Kim (14 January 2010). "Gamers make real money on virtual items, court says OK"  available at: http://english. yonhapnews.co.kr/Features/2010/01/13/ 48/0801000000AEN20100113009600315F.HTML.

13. Featherstone, M. Consumer culture & postmodernism. London: Sage, 1991.

14. Gary ,Matuszak,Online Gaming A Gamble or a Sure Bet, KPMG International Cooperative press, 2010.

15. Grosheide ,F.W, Roerdink, H. , Thomas, K, Intellectual Property Protection for Video Games: A View from the European Union, Journal of International Commercial Law & Technology, Vol.9, No.1, 2014.

16. Guo, Y., & Barnes, S. , Why people buy virtual items in virtual worlds with real money. The DATA BASE for Advances in Information Systems, 38(4),p 69–76, 2007.

17. Hornby, A. S., the Oxford advances learners, Oxford University Press, 2007.

18. Humphreys, Sal  Productive users, intellectual property and governance: the challenges of computer games, Media and Arts Law Review, Vol.9, No.1, 2014.

19. Kent, A., & Williams, J., Encyclopedia of Microcomputers, CRC press, Taylor& Francis, 2015.

20. Kotler, P., & Keller, K. Marketing management (12th ed.), New Jersey: Prentice Hall, 2006.

21. Kwong, Justin A, Getting the Goods on Virtual Items: A Fresh Look at Transactions in Multi-User Online Environments, William Mitchell Law Review: Vol. 37, No.4, 2014.

22. Lakhani ,Avnita,Commercial Transactions in the Virtual World: Issues and Opportunities, City University of HK Press,2013.

23. Lee, Timothy Jeonglyeol; Byun, Woo-He, Issues and Impacts of Internet Gambling: The Case of Australia, tourism analysis, Vol. 19, No. 3, 2011.

24. Lehdonvirta,Vili, Virtual item sales as a revenue model: identifying attributes that drive purchase decisions, Springer Science& Business Media,Vol. 9, 2009.

25. Marchand,A.&Henning-Thurau, Value Creation in the Video Game Industry, Journal of Interactive Marketing 27(2013)141

26. Marsoof , Althaf, Digital content and the definition dilemma under the Sale of Goods Act 1979: Will the Consumer Rights Bill 2013 remedy the malady? Journal of International Commercial Law and Technology, Vol.9, No.4 2014.

27. Nishith Desai Associates (NDA),Legal Stakes in Gaming: A Primer on A Primer on Indian Laws, Nishith Desai Associates Publication, 2014.

28. Passman , M. H.,Transactions of Virtual Items in Virtual Worlds. Alb. LJ Sci. & Tech Press,2008.

29. Sganga ,Caterina, Cracking the Citadel Walls: A Functional Approach toCosmopolitan Property Models Withinand Beyond National Property Regimes, Cambridge Journal of International and Comparative Law, Vol.3, No.1, 2014

30. Steven J. H. Claims to Virtual Property, Harvard Journal of Law & Technology, Vol.20, No.2, 2007.

31. Wiemeyer, V., Serious Games, Springer International Publishing, Switzerland, 2015.

32. Wright, Graham ,The Legality of Botting and Real Money Trading in online MMORPGs , 2015,available at: thegrahamwright.com/docs/MMORPGBottingAndRMT.pdf

33. Yoon, Ung-gi, Real Money Trading in MMORPG items from a Legal and Policy Perspective, Journal of Korean Judicature, Vol 1, pp.418-477,2004.

34. Zhang, Fan, Kaufman, David ,MMORPGs and Socio-Emotional Wellbeing, Computers in Human Behavior, Vol 73,pp 451-458,2017.

35. Www.statista.com/topics/1551/online-gaming/