قانونگذار در مرحله جرمانگاری باید براساس اصول و معیارهای موجود، کیفر مناسب را برای جرم موردنظر انتخاب کند. این انتخاب کیفر مناسب بر پایهها و اصولی استوار میشود؛ از طرفی درباره انسان دو نکته قابلتوجه است: الف) وجود و حقیقت انسان که به کرامت و شرافت الاهی آراسته است؛ ب) فعل انسان که میتواند فعلی ممدوح یا مذموم باشد؛ در مقاله پیشرو کوشش بر تبیین این نکته میباشد که تعیین کیفر مناسب در مرحله قانونگذاری (کیفرگذاری) در پرتو اصل کرامت انسان چگونه قابل توجیه است و این امر مبتنی بر این اصل پایهای و اساسی در حقوق کیفری میباشد که چه ارتباطی میان تناسب کیفر، مرتکب و رفتار وی وجود دارد. سرانجام با توجه به این اصل، معیارهایی برای انتخاب کیفر از نظر نوع و میزان، پدید میآید مانند معیار تناسب جرم و کیفر که در مکتبهای گوناگون میتواند نمودهای متفاوتی داشته باشد.
توشیهیکو ایزوتسو؛ خدا و انسان در قرآن؛ ترجمه: احمد آرام؛ تهران: شرکت سهامی انتشار، 1361.
جعفری، محمدتقی؛ تحقیق در دو نظام حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب و تطبیق آن با یکدیگر؛ تهران: دفتر خدمات حقوق بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، 1370.
ـــــــــ؛ تکاپوی اندیشهها؛ تنظیم و تدوین: علی رافعی؛ چ2، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1375.
جوادیآملی، عبدالله؛ «حق و تکلیف»؛ مجله حکومت اسلامی، س8، 1382.
ــــــــ؛ اسلام و روابط بینالملل؛ قم: انتشارات اسراء، 1388.
ــــــــ؛ حق و تکلیف در اسلام؛ چ2، قم: انتشارات اسراء، 1385.