در کلام فقها مبانی متعددی برای حجیت کارشناسی مطرح شده است که پذیرش هر کدام از این دیدگاهها آثار خاصی به-ویژه در خصوص قلمرو حجیت دلیل کارشناسی دارد. در تحقیق حاضر ضمن نقد و بررسی مبانی مختلف در حجیت دلیل کارشناسی از جمله، حجیت از باب شهادت، خبر واحد، انسداد، اطمینان و علم قاضی، اثبات میکنیم که مبنای صحیح در حجیت خبر واحد سیره عقلاست. بر اساس این مبنا، نظر کارشناس در تشخیص مصداق خارجی موضوع به دلیل وجود سیره عقلا، به عنوان یک دلیل مستقل بر اثبات موضوعات میباشد نه اینکه صرفاً طریق برای علم قاضی باشد؛ اما در اثبات جرم و استناد، با عنایت به همروش نبودن معصومین (علیهم السلام) با عقلا، سیره عقلا در رجوع به نظر کارشناس به عنوان دلیل مستقل نیست؛ بلکه صرفاً امارهای ظنی است که در کنار سایر امارات میتواند مستند علم قاضی باشد. در امور حکمی –همچون تعیین ارش- نظر کارشناس نه تنها حجت نیست؛ بلکه نمیتواند به عنوان اماره نیز مطرح گردد.
صادقی, علی, & حاجی ده آبادی, احمد. (1399). مبانی فقهی حجیت کارشناسی در امور کیفری و شناسایی قلمرو آن با تأکید بر سیره عقلا. حقوق اسلامی, 17(66), 31-53.
MLA
علی صادقی; احمد حاجی ده آبادی. "مبانی فقهی حجیت کارشناسی در امور کیفری و شناسایی قلمرو آن با تأکید بر سیره عقلا". حقوق اسلامی, 17, 66, 1399, 31-53.
HARVARD
صادقی, علی, حاجی ده آبادی, احمد. (1399). 'مبانی فقهی حجیت کارشناسی در امور کیفری و شناسایی قلمرو آن با تأکید بر سیره عقلا', حقوق اسلامی, 17(66), pp. 31-53.
VANCOUVER
صادقی, علی, حاجی ده آبادی, احمد. مبانی فقهی حجیت کارشناسی در امور کیفری و شناسایی قلمرو آن با تأکید بر سیره عقلا. حقوق اسلامی, 1399; 17(66): 31-53.