پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200822The Rule of the More Important and Important, and its Legal Functionsقاعده اهم و مهم و کارکردهای حقوقی آن72644671FAاحمد دیلمیدانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0002-4538-6969آیت اله جلیلی مراددانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه قم و مدرس دانشگاهJournal Article20191014The necessity of preference for the more important in the sphere of sovereignty and governance of the country is one of the issues that has always been of interest to jurists and politicians in different societies. The executive in the balance between rights and duties must inevitably take one over the other. The Rule of the More Important and Important, considering its jurisprudential and legal foundations in Islamic thought, is one of the most applicable rules in resolving conflicts between rights and legal obligations. In this article, after a descriptive-analytical approach, after examining the conceptual and religious and legal background of the important and important rule, its jurisprudential and legal nature in Islamic law will be explained; Study the preference of the more important ones in Islamic law. The results of the applied analysis of the more important and important rule of law show that the rule has a rational origin and is considered to be efficient and necessary in all human societies. Also, this rule has certain criteria for the preference of the more important, so as not to misuse it for "justification of the intended purpose."ضرورت ترجیح اهم بر مهم در عرصه حاکمیت و اداره کشور، از اموری است که همواره مورد توجه حقوقدانان و سیاستمداران در جوامع مختلف بوده است. مقام اجرایی در تزاحم میان حقوق و تکالیف ناگزیر است یکی از آنها را بر دیگری برتری دهد. قاعده اهم و مهم با در نظر گرفتن مبانی فقهی و حقوقی آن در اندیشه اسلامی یکی از کاربردیترین قواعد در حل تزاحمات میان حقوق و تکالیف حقوقی می باشد. در این مقاله تلاش شده است با روش توصیفی- تحلیلی، پس از بررسی اجمالی مفهومشناسی و پیشینه دینی و حقوقی قاعده اهم و مهم، ماهیت فقهی و حقوقی آن در حقوق اسلامی تبیین گردد؛ و در ادامه، کاربرد، جایگاه و شاخصهای ترجیح اهم بر مهم در حقوق اسلام مورد مطالعه قرار گیرد. نتیجة حاصل از تحلیل و بررسی کاربردی قاعده اهم و مهم در حقوق نشان میدهد که قاعده مذکور منشاء عقلی دارد؛ و در همه جوامع انسانی کارآمد و ضروری پنداشته می شود. همچنین، این قاعده دارای معیاریهای مشخصی برای ترجیح اهم بر مهم است، تا زمینه سوء استفاده از آن برای «توجیه وسیله با هدف» فراهم نگردد.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922Jurisprudential foundations expert witness validation in criminal matters and its territory with emphasizing the wise wayمبانی فقهی حجیت کارشناسی در امور کیفری و شناسایی قلمرو آن با تأکید بر سیره عقلا3153239937FAعلی صادقیدکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه عدالتاحمد حاجی ده آبادیدانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20200204There are many foundations in the word of the jurists for expert witness validation. Acceptance of them has specific effects, especially on the scope of expert witness validation and its circumstances. In this research, while criticizing the basics of the credibility of the expert evidence, such as accuracy because of witness validation, unique news, obstruction, assurance and judges awareness, prove that the correct basis in the validation of expert witness is wise way.<br />Based on this expert opinion on the external issue of the subject, because of existence wise way, it is an independent reason for proving issues and its not just way for the judge awareness, but in proving crime and citation, according to lack of the same way between the Imams and wise men, in referring to the expert opinion, the wise is not an independent reason but merely a sign of based on suspicion that along with other signs can be a documentary for judges awareness. In matters of judgment – such as determine Arsh- expert evidence is not validation, but it can not described as an argument.در کلام فقها مبانی متعددی برای حجیت کارشناسی مطرح شده است که پذیرش هر کدام از این دیدگاهها آثار خاصی به-ویژه در خصوص قلمرو حجیت دلیل کارشناسی دارد. در تحقیق حاضر ضمن نقد و بررسی مبانی مختلف در حجیت دلیل کارشناسی از جمله، حجیت از باب شهادت، خبر واحد، انسداد، اطمینان و علم قاضی، اثبات میکنیم که مبنای صحیح در حجیت خبر واحد سیره عقلاست. بر اساس این مبنا، نظر کارشناس در تشخیص مصداق خارجی موضوع به دلیل وجود سیره عقلا، به عنوان یک دلیل مستقل بر اثبات موضوعات میباشد نه اینکه صرفاً طریق برای علم قاضی باشد؛ اما در اثبات جرم و استناد، با عنایت به همروش نبودن معصومین (علیهم السلام) با عقلا، سیره عقلا در رجوع به نظر کارشناس به عنوان دلیل مستقل نیست؛ بلکه صرفاً امارهای ظنی است که در کنار سایر امارات میتواند مستند علم قاضی باشد. در امور حکمی –همچون تعیین ارش- نظر کارشناس نه تنها حجت نیست؛ بلکه نمیتواند به عنوان اماره نیز مطرح گردد.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922Minimum and maximum term of hodood expulsion from the point of view of jurisprudence and lawحداقل و حداکثر مدت تبعیدهای حدی از منظر فقه و قانون73044670FAحجت الله فتحیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20190522۸۴۱/۵۰۰۰<br />One of the uncertainties is the detention limit and the maximum term of exile. The period of exile in virginity is one lunar year. The term of exile of Qawad has been determined by law for a period of one year. However, from a jurisprudential point of view, this view is not defendable, and the point of view of the article is that it is to determine the duration of exile with the ruler, and at least it should be in such a way that the gurus is punished and determined. The maximum is also with the ruler, and after tolerating the common sense of the punishment of exile, with the abandonment of the exile limit is abandoned. In the case of exile in warfare from the perspective of the law it is at least one year and the maximum for it is not stated in the law and it is at the discretion of the judge, but after one year if the wrath of repentance is attained, the arguments of the jurists are different and Makhtar's article It is the determination of the duration of the exile of the mohareb with the ruler, and at least the exile of the mohareb should be such that the punishment does not apply and that it does not cause unhappiness, and when the exile mohareb repent, the exile is abandoned by tolerating the common sense of the punishment of exile and repentance.یکی از ابهامات حد تبعید حداقل و حداکثر حد مدت تبعید است.مدت تبعید در زنای بکر، یک سال قمری است. مدت تبعید قواد از نظر قانون تا یک سال معین شده است ولی از نظر فقهی این دیدگاه فاقد مستند قابل دفاع است و دیدگاه مختار مقاله این است که تعیین مدت تبعید با حاکم است و حداقل آن باید به نحوی باشد که عرفا مجازات صدق کند و تعیین حداکثر آن نیز با حاکم است و بعد از تحمل صدق عرفی مجازات تبعید با توبه حد تبعید ساقط می شود. در مورد تبعید در محارب نیز از منظر قانون حداقل آن یک سال است و حداکثری برای آن در قانون بیان نشده و به اختیار قاضی است ولی بعد از گذشت یک سال اگر محارب توبه کند حد ساقط می شود اقوال فقها مختلف است و قول مختار مقاله این است که تعیین مدت تبعید محارب با حاکم است و حداقل تبعید محارب باید به گونه ای باشد که مجازات صدق کند و موجب وهن نباشد و هرگاه محارب تبعیدی توبه کند با تحمل صدق عرفی مجازات تبعید و احراز توبه، تبعید ساقط می شود.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922A new concept is based on the principles of the anthropology of the Holy Qur'anنگاهی نوین به مفاد قاعده لاضرر با تکیه بر مبانی انسان شناسی قرآن کریم7510144672FAعلی اصغر هادوی نیاعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20190501Although numerous scholarly scholars have been referred to the jurisprudents as the proof of this rule. But without a doubt, the good and evil way of preventing it, and thus preventing harm, is from the precepts that reason, regardless of the legal texts, or the adjective, is ruled by it, and is from the doctrine of reason. Since the foundation of the Qur'anic reasons is the validity and consensus of the dismissive principle of returning due to rational reasoning, it seems that explaining this reason is of great importance. The significance of this explanation is in such a way that it can be used as a yardstick for judging various views about the content of this rule. So the most important question about this rule is how can we explain the rational cause for it?<br />This paper seeks to explain the rational reason based on the anthropology of the Holy Qur'an, which was actually raised in a philosophical context. Given this explanation, a new perspective on the meaning of the rule can be raised.<br />The present study uses a descriptive-analytic method to investigate the basics of anthropology of the unpardonable and lazy principle.با آنکه نصوص شرعی متعددی بعنوان مدرک قاعده مزبور مورد استناد فقها واقع شده است. اما بدون تردید، قبح ضرر و حسن جلوگیری از آن و در نتیجه نهی از اضرار، از احکامی است که عقل، صرفنظر از متون شرعی یا ادله نقلی، به آن حکم میکند و از مستندات عقلیه است. ازآنجا که پایه و اساس دلایل قرآنی ، روایی و اجماع مربوط به قاعده لاضرر بازگشت به دلیل عقلی و ارتکاز عقلایی آن دارد ، به نظر می رسد که تبیین این دلیل دارای اهمیت زیادی باشد . اهمیت این تبیین به گونهای است که میتواند ملاک و معیاری برای قضاوت پیرامون دیدگاههای مختلفی گردد که در باره مفاد این قاعده مطرح شده است. بنابراین مهمترین پرسش در مورد این قاعده این است که چگونه میتوان دلیل عقلی مربوط به آن را تبیین نمود؟ <br />این مقاله درصدد است با تکیه بر مبانی انسانشناسی قرآن کریم که در واقع در بستری فلسفی مطرح شده است، دلیل عقلی مزبور را تبیین نماید. با توجه به همین تبیین است که میتوان دیدگاه نوینی در باره مفاد قاعده مطرح کرد.<br />پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مبانی انسانشناسی قاعده لاضرر و لاضرار می پردازد.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922The Proof of Mental Element of Intentional crime in Islamic jurisprudence and United States lawاثبات رکن روانی جرم عمدی در فقه اسلامی و حقوق ایالات متحده امریکا10312746298FAروح اله اکرمیدانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0002-4129-7520Journal Article20200417The mental element of Intentional crime, because it has a mental aspect, is very complicated to prove. This difficulty is present to all Components of this element in both intentional and unintentional crimes.<br />In the present article, by using analytical-descriptive method, The author has tried to comparatively study the reasons and techniques of proving the Components of the Mental element in intentional crimes, including knowledge, general intent, and specific intent in Islamic jurisprudence and the law of the United States of America.<br />The research findings show that the criminal intent and its components are mainly proven on the basis of Objective Circumstantial Evidences. Which in American law has tried to get overcome the difficulties of proof by applying assumptions. However, in Islamic jurisprudence, it is permissible to prove the contrary of the principle of lack of intention only through the confession of the accused or otherwise objective evidence and exteriors to assure the judicial authority; and the reliance on presumptions is not recognized in this regard.رکن روانی جرم به جهت آن که جنبهی ذهنی دارد، اثبات آن با پیچیدگیهای زیادی همراه است. دشواری مزبور نسبت به کلیهی عناصر این رکن هم در جرایم عمدی و هم غیر عمدی متصور است.<br />در نوشتار حاضر با روشی تحلیلی – توصیفی تلاش شده است تا به صورت تطبیقی دلایل و شیوهی اثبات عناصر رکن روانی در جرایم عمد، اعم از علم، سوءنیت عام و سوءنیت خاص را در فقه اسلامی و حقوق ایالات متحده آمریکا مورد مطالعه قرار دهیم.<br />یافتههای تحقیق نشان از آن دارد که عمدتاً قصد مجرمانه و مؤلفههای آن بر مبنای قراین و امارات عینی احراز میشود، که در حقوق آمریکا با بهرهگیری فراوان از فروض و امارات تلاش نمودهاند تا از دشواریهای اثباتی رهایی یابند، لکن در فقه اسلامی اثبات خلاف اصل عدم قصد را تنها از طریق اقرار متهم و یا در غیر این صورت قراین عینی و ظواهری مجاز دانسته که مرجع قضایی را به اطمینان برسانند و تمسک به فروض و امارات چندان در این زمینه به رسمیت شناخته نشده است.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922Stipulation of Non- contractual Responsibility of the Supervisor Engineer from the point of Islamic Jurisprudence and Lawشرط عدم مسئولیت قراردادی مهندس ناظر از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه153181239939FAاسماعیل واهبیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی خرمآبادسید علی ربانی موسویاناستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهرJournal Article20190424“Supervision” is one of the most important pillars of the construction industry, which will be implied By a natural or legal person known as a supervising engineer Along with the effective responsibilities set out in the legal building regulations. However, the silence and law enforcement about their scope of responsibility have made it difficult to identify the main culprit in the proceedings at the hearing. The most important obligations of the supervising engineer are in contract or non-contract formats, and sometimes with a condition of non-liability (including disadvantages and benefits). In some assumptions, the nullity-based view of jurisprudence is met with jurisprudence. On the other hand jurisprudential arguments (including the principle of necessity, correctness, obedience, conditional loyalty, action, etc.) and legal arguments (including the principle of freedom of contract, non-compliance with public order and good ethics, etc.) Indicates the validity of the supervisor's engineer non-responsibility clause as discussed in the present study.«نظارت»، یکی از مهمترین ارکان صنعت ساخت و ساز است که توسط شخصیت حقیقی یا حقوقی موسوم به مهندس ناظر همراه با مسئولیتهای مؤثر که در منطوق مقررات مربوط به ساختمان ذکر شده صورت میگیرد. با این وجود، سکوت و اجمال قانون در مورد محدوده مسئولیت آنها موجب شده تا در دادرسیها تشخیص مسئول اصلی خسارت وارده در ساختمان با مشکل مواجه گردد. مهمترین تعهدات مهندس ناظر در قالبهای قرارداد یا غیر قرارداد و در برخی مواقع با شرط عدم مسئولیت (مشتمل بر معایب و فوائد خاص) است. در برخی فروض با دیدگاه مبتنی بر بطلان شرط عدم مسئولیت به لحاظ فقهی و حقوقی مواجه میگردد. از سوی دیگر ادلهی فقهی (مشتمل بر اصل لزوم، صحت، اباحه، وفای به شرط، اقدام و...) و ادله حقوقی (مشتمل بر: اصل آزادی قراردادها، عدم مغایرت با نظم عمومی و اخلاق حسنه و...) بیانگر اعتبار شرط عدم مسئولیت مهندس ناظر است که در پژوهش حاضر مورد مداقّه قرار گرفته است.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922Legalizing the Ethics in Four Social Areasتقنین و سیاستگذاری اخلاقبنیاد در چهار ساحت اجتماعی159182239935FAعلی ایمانیاستادیاد دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایرانولی محمد احمدونددکترای علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20181120The present article, titled "the legalization of moral affair in the geography of right and duty," deals with the question: How can moral values be articulated and dominated in the modern right-axis world?Here, the author tries to follow the discussion of the legalization of morality in the four areas of the human society, the religious community, the Islamic society, and the national community, while referring to Durkheim's theory of "moral conscience" and expressing the profound social differences between the two axes of thought and right axis.According to the present article, the moralization of society, whether through law or otherwise, requires the consideration of society as an influential structure.A community is a society that consists of the composition of its components that are the people of society and, at the same time, has a different property than the individual constituent of it. In this context, any change in social relations, such as legal or moral affairs, requires the consideration of society as a fact of determinationمقاله حاضر با عنوان «تقنیین گزاره های اخلاقی در جغرافیای حق و تکلیف» با طرح این سوال: چگونه می توان ارزش های اخلاقی را در دنیای حق محور مدرن مفصل بندی و مسلط نمود؟ سعی می کند ضمن ارجاع به تئوری «وجدان اخلاقی» دورکیم و بیان تفاوت های اجتماعی فاحش بین دو عصر تکلیف محوری و حق محوری، بحث تقنین گزاره های اخلاقی یا قانونی سازی اخلاق را در چهار ساحت جامعه انسانی ،جامعه دینی ، جامعه اسلامی و جامعه ملی پیگیری کند. به زعم مقاله حاضر اخلاقی سازی جامعه چه از گذر قانون یا غیر آن مستلزم در نظر گرفتن جامعه به مثابه یک ساختار تاثیرگذار است. یعنی کلیتی که از ترکیب اجزایش که همان افراد جامعه و ستینگ اجتماعی است بوجود آمده و در عین حاص خاصیتی متفاوت از تک تک افراد تشکیل دهنده آن دارد.در این شرایط هرگونه تغییر در مناسبات اجتماعی همچون امور قانونی یا اخلاقی مستلزم توجه به جامعه به مثابه یک واقعیت تعیین کننده است.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922Determine the responsibility of participating in the killingتعیین مسئولیت اشتراک در قتل183207240250FAعلی محمدی جورکویهعضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیمحسن کرانیدانش پژوه مدرسه عالی فقه و علوم اسلامیJournal Article20191005Abstract<br />In Participate in the murder that documented premeditated murder of two or more people, the retribution of the partners requires the payment of excess Diyat or, in the case of fatal homicide and deliberate murder, the divide is divided between several persons. Jurists' opinions about the quality of payment of Diyat or excess Diyat are different; Some in the Diyat divide know the number of partners and some others the extent to which each person's influence on the killing is a measure of their responsibility. In this article, we have tried to refer to legal material related to the quality of responsibility and Theories of Jurists and jurisprudential documents of the issue to be expressed.<br />Finally, by confusing the documentation of the division of responsibility into the number of persons and expressing some of the limited arguments,- on the contrary, there is an application - elaborate on the distinction between the possibility of being diagnosed and the impossibility of being diagnosed that In the case of impossibility of diagnosis, the theory of liquidation and in cases of impossibility of diagnosis, the theory of responsibility to the extent of impact accepted.<br /><br />Keywords :Relative guarantee, killing, determining responsibility, corporation, crime, Diyat , retributionدر قتل اشتراکی که قتل عمد مستند به دو یا چند نفر است قصاص شرکا نیازمند پرداخت فاضل دیه است و یا اینکه در موارد قتل خطا و شبه عمد دیه بین چند نفر تقسیم میشود. در کیفیت پرداخت دیه یا فاضل دیه نظرات فقها متفاوت است برخی معیار تقسیم دیه را تعداد افراد بیان کردهاند وبرخی میزان تاثیر هر شخص در قتل را معیار مسئولیت او شخص دانستهاند. در این مقاله سعی شده است مواد مرتبط با کیفیت تعیین مسئولیت مطرح شود و اقوال فقهاء و مستندات فقهی مسئله بیان شود و در نهایت با مخدوش دانستن اطلاق مستندات تقسیم مسئولیت به تعداد افراد و بیان برخی ادله مقید، برفرض وجود اطلاق، قائل به تفصیل بین موارد امکان تشخیص و غیر موارد امکان تشخیص شده که در موارد عدم امکان تشخیص، نظریه تسویه و در موارد امکان تشخیص، نظریه مسئولیت به میزان تاثیر پذیرفته شده است. <br />واژگان کلیدی: ضمان نسبی؛ قتل، تعیین مسئولیت، شرکت، جنایت، دیه، قصاصپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922Legal frameworks for maintaining the security of private data processing
(A comparative study of Iranian and EU law)چارچوب های حقوقی حفظ امنیت پردازش داده های خصوصی (مطالعه ای تطبیقی در حقوق ایران و اتحادیه اروپا)209232240251FAمحبوب افراسیابدکترای حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطباییمهدی ناصردانشجوی دکترای حقوق خصوصی-دانشگاه علوم قضاییJournal Article20191116The invention of IoT tools, despite its many applications in industry and commerce, has also posed challenges to the legal system.One of the most important challenges is maintaining the security of private data processing.The main question of the present study is what legal frameworks are in place to protect the private information of individuals in the processing of private data by transnational corporations in Iranian and EU law, and what legal and executive policies should be pursued in the face of existing gaps? To take?The most important legal frameworks available are licensing of Internet of Things controllers and processors for this information, determining the limits and quality of performance of these institutions in the face of private information, monitoring the performance of these institutions and implementing mechanisms for concluding processing contracts in decentralized platforms. However, in this regard, Iranian law requires the adoption of effective laws on the mechanism of private data processing, the allocation of licenses for digital signatures, accreditation and the mechanism of exchange of virtual currencies, and the provision of competent regulatory authorities.ابداع ابزارهای اینترنت اشیا، علی رغم برخورداری از کاربردهای فراوان در صنعت و تجارت، چالشهایی را نیز پیش روی نظامات حقوقی قرار داده است. یکی از مهمترین این چالشها، حفظ امنیت پردازش داده های خصوصی می باشد. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که چه چارچوب های حقوقی در جهت حفاظت از اطلاعات خصوصی اشخاص در پردازش داده های خصوصی توسط شرکت های فراملی در حقوق ایران و اتحادیه اروپا موجود بوده و حقوق ایران در برابر خلاء های موجود باید چه سیاستگذاری های تقنینی و اجرایی را در پیش گیرد؟ مهمترین چارچوب های حقوقی موجود اعطای مجوز فعالیت به کنترل کنندگان ابزارهای اینترنت اشیا و پردازندگان این اطلاعات، تعیین حدود و کیفیت عملکرد این نهادها در مواجهه با اطلاعات خصوصی اشخاص، نظارت بر عملکرد نهادهای مذکور و پیاده سازی سازوکار انعقاد قراردادهای پردازش در بسترهای نامتمرکز می باشد. البته دراین زمینه حقوق ایران نیازمند تصویب قوانین کارآمد در خصوص مکانیسم پردازش داده های خصوصی، تخصیص مجوز به کارگیری امضائات دیجیتالی، اعتبارسنجی و سازوکار تبادل ارزهای مجازی و پیش بینی مراجع صلاحیت دار نظارتی می باشد.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922The concept of "abuse of power" in accessoryقلمرو مفهومی «سوءاستفاده از قدرت» در معاونت در جرم233265241406FAبابک پورقهرمانیدانشیار دانشگاه ازاد اسلامی.واحد مراغه.گروه حقوق.مراغه.ایران0000-0002-0431-933Xمظفر احمدی سربرزهدانشجوی دوره دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه،0000-0002-7377-0183Journal Article20200304One of the instances of accessory of "abuse of power" is added to the instances of accessory in Article 126 of the Islamic Penal Code. The legal language refers to the "abuse of power" of official organizations and institutions, and in Iranian law, the abuse of power is a criminal offense and its implications are not explicitly stated in the law. Jurists have not been given a definitive definition of the concept of abuse of power; and what the concept and implications of the law are not precisely defined, in terms of scope and model, with concepts such as the abuse of physical, situational, financial, ideological, persuasive, persuasive Sexual and administrative have semantic affinities, although semantic affinities and its intimate relation to similar concepts are distinctive of abuses of power, with some similar concepts general and particularly absolute. The expansion of the concept of instances of abetting limits individual freedoms in society, and the importance of criminalizing "abuse of power" for the criminal defense of its victims. Therefore, the purpose is to examine the conceptual realm of abuse of power and its implications in the victimization measure. The method is descriptive-analytical. The dominant individual, the basis of power, is not only political but also a working relationship, a kinship, and so on.یکی از مصادیق معاونت در جرم «سوءاستفاده از قدرت» است که در قانون مجازات اسلامی 1392 در مادهی 126 به مصادیق معاونت اضافهشده است. در لسان حقوقی منظور از «سوءاستفاده از قدرت» سازمان ها و نهادهای رسمی است و در حقوق ایران سوءاستفاده از قدرت جهت ارتکاب جرم یک وصف مجرمانه است و مصادیق آن در قانون بهطور شفاف و فراگیر ذکر نگردیده است. از حقوقدانان پیرامون مفهوم سوءاستفاده از قدرت تعریف قابلذکری ارائه نشده است؛ و اینکه مفهوم و مصادیق آن چیست در قانون بهصورت دقیق مشخص نشده است، ازنظر قلمرو و مدلول، با مفاهیمی مانند سوءاستفاده از قدرت فیزیکی، موقعیت، مالی، ایدئولوژیکی، اقناعی، عاطفی، جنسی و اداری قرابت معنایی دارد، باوجود قرابت معنایی و رابطه تنگاتنگ آن با مفاهیم مشابه، تمییز سوءاستفاده از قدرت، با بعضی از مفاهیم مشابه عموم و خصوص مطلق است. گسترش مفهوم و مصادیق معاونت در جرم، سبب محدود شدن آزادیهای فردی در اجتماع میگردد، اهمیت جرم انگاریِ «سوءاستفاده از قدرت» از جهت حمایت کیفری از بزه دیدگانِ آن است. لذا هدف، بررسی قلمرو مفهومی سوءاستفاده از قدرت و مصادیق آن در سنجه بزه دیدگی است، روش تحقیق؛ توصیفی تحلیلی است یافتهها و نتایج، نشان میدهد که «سوءاستفاده از قدرت» همان نفوذ معنوی فرد بر دیگران است و دربرگیرندهی هر قدرتی است که بر فرد مسلط است، مبنای قدرت، فقط سیاسی نیست بلکه ناشی از رابطهی کاری، رابطهی خویشاوندی و...است.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922Feasibility of the right of resale of goods in Shiite 's Jurisprudenceامکان سنجی حق بازفروش مبیع در فقه امامیه267292241405FAعلی اکبر جعفری ندوشنگروه حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه یزد، ایران، یزد0000-0002-2328-6596حسین حقیقت پوربخش فقه و حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه یزدزینب زارعدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه میبدJournal Article20180821The Feasibility to resale of goods in Shiite 's Jurisprudence<br />There are some cases in our Jurisprudence and law system relating to legally binding of breaching a promise including right of confiscation ,the right of canceling a contract through contractual options and guarantees. Beside common guarantees in article88 of the convention of International sale of Goods1980(CISG) ,it also enables two sides to sell the goods to a third party to guarantee possible losses in case of breaching a promise .Review of the case in the convention and possibility of it's possibility in Iran's law in the various assumptions of the Convention can be explored in the form of different jurisprudential institutions based on jurisprudence rules including . retaliation would help us to establish the right of resale of goods in our civil and commercial rules .<br />Keywords: resale of goods, receipts, creditor's refusal of receipts, retribution, loss of seller, Imami jurisprudenceدر نظام فقهی و حقوقی ما، ضمانت اجراهای نقض تعهد در عقد بیع در مواردی همچون حق حبس ،الزام به پرداخت ، حق فسخ به استناد خیار تأخیر ثمن یا خیار تفلیس و تضامین قرار دادی نظیر وجه التزام و پیش بینی حق فسخ ... خلاصه می شود .حال آنکه در کنوانسیون بیع بین المللی کالا علاوه بر ضمانت اجراهای معمول با پیش بینی حق باز فروش کالا ،این اختیار را به هریک از طرفین می دهد که در برابر نقض تعهد دیگری که موجب می شود تا مبیع در اختیار طرف دیگر باقی بماند با فروش آن به ثالثی در صدد جلوگیری از خسارات ناشی از نقض تعهد بر آید .بررسی این نهاد حقوقی در کنوانسیون مزبور و امکان سنجی تأسیس آن در نظام حقوقی ایران درفروض مختلف کنوانسیون را می تواند در قالب نهادهای فقهی مختلفی از جمله باستناد مبانی فقهی تقاص ،می تواندو امکان ایجاد حق باز فروش را در موارد لزوم در مقررات مدنی و تجاری ما فراهم کند.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270176620200922Feasibility study of accepting the rulings of the courts of Islamic countries from the perspective of Imami jurisprudence with emphasis on personal statusامکان سنجی پذیرش احکام دادگاه های کشور های اسلامی از منظر فقه امامیه با تاکید بر احوال شخصیه267287241611FAمحمد قربانی مقدماستادیار جامعةالمصطفی العالمیه، واحد اصفهانسید احمد میرخلیلیاستادیار دانشگاه میبدقدرت الله خسروشاهیاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20170208The development of global communications, legal relations between the parties in the international arena is also expanding. This has led to the emergence of the problems is that in addition to the domestic legal to take an international dimension. This becomes more important when, as a historical necessity and an Islamic order seeking to expand relations with the Islamic countries and the international alliance with them, too.<br />So should consider whether to accept the judgments that courts in different countries, especially Islamic countries exported there jurisprudence? It has a double importance on personal status.<br />So you can say yes to the above question is an important step towards the realization of close and effective relations with Islamic countries and strengthening relations is removed.<br />In this article we shall see that the laws of Jurisprudence, regarding personal status, acceptance of orders is quite possible other countries....<br />But on the other, although problems such as lack of sentencing by Judge Vote fully qualified for admission but there are rules such as no requirement, as well as Shrvthm Almvmnvn bed capacity state law opens the door to acceptance of non-Islamic courts and Islamic countries.به دنبال توسعه ارتباطات جهانی، روابط حقوقی بین اشخاص در عرصه بین الملل نیز در حال گسترش است. همین موضوع سبب ظهور مسائلی می شود که علاوه بر بعد حقوقی داخلی، ابعاد بین المللی نیز به خود گیرد. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری می یابد که به عنوان یک ضرورت تاریخی و یک سفارش اسلامی به دنبال گسترش روابط با کشورهای اسلامی و اتحاد بین المللی با آن ها نیز باشیم. بنابراین باید بررسی شود آیا امکان پذیرش احکامی که در محاکم کشورهای مختلف به خصوص کشورهای اسلامی صادر می شود از منظر فقه وجود دارد یا خیر؟ این موضوع در خصوص احوال شخصیه اهمیت دوچندانی دارد. زیرا شهروند کشورهای اسلامی برای گسترش ارتباطات بین المللی خود در سطح جهان اسلام، باید مطمئن شوند که این روابط ضرری را متوجه روابط شخصی و خانوادگی و تحصیل حقوق مبتنی بر عقاید و ارزشهای مورد قبولش نخواهد داشت. بنابراین می توان گفت با پاسخ مثبت به سوال مذکور گام مهمی در جهت تحقق روابط نزدیک و موثر با کشورهای اسلامی و تحکیم روابط برداشته می شود. در این نوشتار ملاحظه خواهد شد که در قوانین فقه امامیه، در خصوص احوال شخصیه، پذیرش احکام کشورهای دیگر کاملا امکان پذیر است. اما در خصوص سایر هر چند مشکلاتی مانند عدم صدور حکم توسط قاضی جامع الشرایط برای پذیرش رای وجود دارد اما قواعدی همچون قاعده الزام، المومنون عند شروطهم و نیز ظرفیت فقه حکومتی راهگشای پذیرش احکام دادگاه های کشورهای اسلامی و بلکه غیر اسلامی است.