پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421Cessation civil claim because of bring an criminal actionتوقف دعوای حقوقی به علت طرح دعوای کیفری728252943FAعلی عسگری توانیگروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتحسن محسنیدانشیار در دانشکده حقوق، دانشگاه تهرانمحمدعلی مهدوی ثابتاستادیار، دانشکده حقوق، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزادمنصور امینیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20191023one of this rules is rule cessation civil claim , cause design claim criminal that unfortunately is not article in our civil system and is in the present time , under discussion , existed rule , in the capacity of one civil rule in doctrine and judicial process of Iran serious divergence of views . we will retouching In this paper, by surveying the bases , the conditions and effects of that , intention to prove something existed in civil Iran . also exceptional that , trading documents(check ,promissory note ,bill of exchange) و <br /><br />and third party holder an official document a title immovable property , intention to prove something existed in civil Iran . also exceptional that , trading documents(check ,promissory note also exceptional that , trading documents(check ,promissory note ,bill of exchange) ویکی از قواعد مغفول مانده در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، قاعده توقف دعوای حقوقی بهعلت طرح دعوای کیفری است که بهرغم ضرورت وجود آن بهعنوان تابعی از قاعده اعتبار امر قضاوت شده، دراینخصوص نصی در سیستم حقوقی ما وجود نداشته و درحالحاضردرخصوص وجود آن بهعنوان یک قاعده حقوقی در دکترین و رویّه قضایی ایران اختلاف نظر جدی وجود دارد. ما در مقاله حاضربا بررسی مبنا، شرایط و آثار آن، ضمن اثبات وجود آن در حقوق ایران، استثنای آن که درخصوصاسناد تجارتی (چک، سفته و برات) و همچنین شخص ثالث دارنده سند رسمی مالکیت مال غیرمنقول میباشد با لحاظ رویّه قضایی پرداختیم.ارتباط دو حوزه حقوق جزا وحقوق مدنی، در مباحث ماهوی و شکلی انکارناپذیر میباشد. فعل مجرمانه میتواند واجد آثار حقوقی و کیفری بوده و همین امر در بحث شکلی (ازجمله توقف دعوای حقوقی بهعلت طرح دعوای کیفری) دو مرجع نیز تأثیرگذار میباشدhttps://hoquq.iict.ac.ir/article_252943_69988da27cefd1fb4c1868916f470dec.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421An Introduction to the Anthropological Foundations of Criminal Lawدرآمدی بر مبانی انسانشناختی حقوق کیفری2958252942FAغلامرضا پیوندیعضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی0000-0003-4613-4496Journal Article20211117The penal system is designed to deal with crime and deal with criminals. In any legal system, it is designed based on the type of approach to the world and existence, and specifically human beings; For example, the belief or disbelief in human freedom and agency forms the basis of many schools; The penal system of Islam is also designed as one of the components or pillars of Sharia and the religion of Islam based on the type of view of man by the Creator of the universe. On the other hand, in other schools, by believing in a kind of anthropology, the penal system, and in particular, appropriate reactions and responses to crime and criminals, is designed and implemented; In this article, the principles of criminal anthropology and in the general sense of criminal law in the monotheistic worldview of Islam and in contrast to some legal schools have been discussed with a descriptive-analytical method. Man seems to be a perpetual and eternal being who, by his own voluntary effort, determines happiness or misery; Of course, happiness and cruelty that the world and the limited material world do not have the capacity to achieve. In religious teachings, the world is introduced as the farm of the Hereafter.نظام جزایی برای مقابله با جرم و برخورد با مجرمان طراحی شده است که در هر نظام حقوقی بر اساس نوع رویکرد به جهان و هستی و بهطور خاص انسان، مدلسازی گردیده است برایمثال باور یا عدم باور به آزادی و اختیار انسان اساس بسیاری از مکاتب را تشکیل میدهد؛ نظام جزایی اسلام نیز بهعنوان یکی از اجزاء یا ارکان شریعت و دین مبین اسلام بر اساس نوع نگاه به انسان از طرف آفریدگار هستی طراحی شده است؛ در مقابل در مکاتب دیگر نیز با باور به نوعی انسانشناسی، نظام جزایی و بهطور خاص واکنشها و پاسخهای متناسب به جرم و مجرمان، طراحی و اجراء میشود؛ در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به مبانی انسانشناختی کیفری و در معنای کلیتر حقوق کیفری در جهانبینی توحیدی اسلام و در مقابل برخی از مکاتب حقوقی پرداخته شده است. بهنظر میرسد انسان موجود همیشگی و جاودانهای است که با کوشش و تلاش ارادی و اختیاری خویش، سعادت یا شقاوت خود را رقم میزند؛ البته سعادت و شقاوتی که دنیا و جهان مادی محدود ظرفیت تحقق آ ن را ندارد. در آموزههای دینی، دنیا بهمثابه مزرعه و کشتزار آخرت معرفی شده است. بهلحاظ عینی و کارکردی نیز طبقهبندی بزهکاری به بزهکاری یقه سفیدی و یقه آبی نیز بهدلیل ویژگیهای انسانی هر دسته سیاست کیفری متناسب باید طراحی شود.https://hoquq.iict.ac.ir/article_252942_917c0902a2cdf12d45a73873ef2ede7b.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421A Survey on the Right of Lien: Conditions and its effects in View of Iran and England Lawحقّ حبس: شرایط و آثار آن در حقوق ایران و انگلستان5983252941FAحمید میریاستادیار گروه حقوق دانشگاه گنبد کاووسحسین کاویاراستادیار گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0001-5699-4241محمدحسین تقی پور درزی نقیبیاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه مازندران0000-0003-4804-5681Journal Article20210827A Survey on the Right of Lien : Conditions and its effects in View of Iran and England Law . This essay will concrete on comparing Iran Legal rules in regard of right of lien with England ones . In this field , it can be said that territory of this right in Iran legal system is wid er than England one . This right is available In England law for both main and subsidia ry obligations while that right is available only for main ones . Beside in English law there is a possi bility for resale as one of effects of right of lien performance while in Iran law buyer or purchaser except for contract recessi on and return of property , can not do that . Where an obligation is divisible Iran and England method in the field of performance of right of lien is alike .این نوشتار بر روی تطبیق قواعد حقوق ایران و انگلستان در زمینه ی حقّ حبس تمرکز دارد . در این زمینه ، به گونه ی کوتاه می توان گفت که قلمرو اعمال چنین حقّی در حقوق ما گسترده تر از حقوق انگلستان است . در برابر ، اگرچه در حقوق ایران ، اجرای حقّ حبس ویژهی تعهّدات اصلی و متقابل است ، در حقوق انگلستان، میان تعهّدات فرعی و اصلی نیز چنین حقّی وجود دارد . همچنین ، در حقوق انگلستان، امکان بازفروش مبیع به فروشنده به عنوان یکی از پیامدهای اجرای حقّ حبس داده شده است، در حالیکه در حقوق ایران، جز از طریق فسخ ، آن هم در شرایط ویژهی آن و بازگشت ملکیّت چنین حقّی برای دارنده ی حقّ حبس وجود ندارد. در جایی که تعهّد قابل تقسیم است ، رویکرد حقوق ایران و انگلستان در زمینه ی اجرای حقّ حبس تا اندازهی بسیاری همسان است .https://hoquq.iict.ac.ir/article_252941_bc6aaddaccc0efa6d36d88cafa4e0658.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421A reflection on the right to procreation in the light of the statutory and obligatory rules of artificial inseminationتأملی بر حق بر فرزندآوری در پرتو احکام وضعی و تکلیفی تلقیح مصنوعی85117253047FAسید احمد حبیب نزاددانشیار گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانمصطفی بخرددانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مفید و مدرس دانشگاهJournal Article20181110One of the requirements of marriage is the right of children for couples. This right is especially important in view of the population of the country and can be considered in the field of government security. Infertile couples are naturally deprived of this right, but medical science is chosen with its new advances by artificial insemination to significantly contribute to the production and fulfillment of this right and bring it to the field of jurisprudence. This study, considering the need to make every effort to realize the right to procreation as much as possible, according to the jurisprudential rules of artificial insemination by "IUI" method or intrauterine and "IVF" or in vitro fertilization, as well as in the process of "E. Or donating an egg that uses foreign sperm; Or to use a pair of sperm and the same sperm is enriched or changed in the laboratory. First, the methods of artificial insemination are briefly mentioned, then, in detail, the jurisprudential views on the obligatory rules and status of the methods of "IUI", "IVF" and "ED" or the use of foreign sperm and eggs in artificial insemination are expressed in a descriptive-analytical manner. The right to have children should be clarified in the light of these rulings.یکی از اقتضائات عقد نکاح ، حق فرزندآوری برای زوجین است .این حق مخصوصا با توجه به مساله پیری جمعیت کشور اهمیت بیشتری پیدا می کند و میتواند در حوزه تعهدات دولت نیز محل توجه قرار گیرد. زوجهای نابارور به طور طبیعی از این حق محرومند ولی علم پزشکی با پیشرفتهای جدید خود توانسته است بهوسیله تلقیح مصنوعی کمک قابلتوجهی به تولید نسل و استیفای این حق بنماید و آن را به عرصه فقه بکشاند. این پژوهش با توجه به لزوم اهتمام برای تحقق هرچه شایسته تر حق بر فرزندآوری به احکام فقهی تلقیح مصنوعی به روش «آی.یو.آی» یا درون رحمی و «آی.وی.اف» یا لقاح آزمایشگاهی و همچنین در فرآیند «ای. دی» یا اهداء تخمک که از نطفه بیگانه استفاده میشود؛ و یا اینکه از نطفه زوج استفاده شود و همان نطفه در آزمایشگاه غنیشده یا تغییری یابد، پرداخته است. در ابتدا روشهای تلقیح مصنوعی اجمالاً ذکرشده سپس بهصورت تفصیلی دیدگاههای فقهی در مورد احکام تکلیفی و وضعی روشهای «I.U.I»، «I.V.F» و «E.D» یا همان استفاده از نطفه و تخمک بیگانه در لقاح مصنوعی با شیوه توصیفی تحلیلی بیانشده است تا امکان استیفای حق فرزندآوری در پرتو این احکام روشن شود.https://hoquq.iict.ac.ir/article_253047_239cc1a374dc16be7160ffd944b85f00.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421Basics of separating idea from expressionمبانی تفکیک ایده از بیان119152253493FAمحمود حکمت نیااستاد، گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایران- عضو وابسته دانشکده حقوق، پردیسزینب شعبانیکارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.Journal Article20201202The use of the words "Expression", "Display" and "Creation" under the definition of "Work" in Article 1 of the Law on Protection of the Rights of Authors, Writers and Artists (1348) indicates a lack of protection for the ideas of works. As a result, the first condition of protection is that the idea must be externalized. The legal term representing this distinction between idea and expression of works is Idea-Expression Dichotomy. The Idea-Expression Dichotomy is the first and the most fundamental axiom of literary and artistic property law, which has been accepted as a fixed principle in all systems of protection of literary and artistic works. According to this principle the mere idea is not a subject of monopoly, and that protection is given only to the original and creative expression of that idea. Ideas are the building blocks of creativity and free public access to them should not be restricted by monopolizing them. However, separating idea from expression in practice has always been one of the biggest challenges for judges and experts in recognizing what is protected. The present article seeks to provide diagnostic guidelines for the courts and facilitate the judicial process of literary and artistic works infringement cases by using a descriptive-analytical method in examining judicial decisions and a comparative study of doctrines governing the recognition of ideas and expressions.کاربرد کلمات «بیان»، «ظهور» و «ایجاد» ذیل تعریف «اثر» در ماده 1 قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان (1348) بر عدم حمایت از ایدهی آثار دلالت دارد. در نتیجه نخستین شرط حمایت آن است که ایده نمود خارجی یافته باشد. اصطلاح حقوقی معرف این تفکیک میان ایده و بیان آثار اصل دوگانگی ایده و بیان است. دوگانگی ایده و بیان نخستین و مبناییترین اصل حقوق مالکیت ادبی و هنری است که در همهی نظامهای حمایت از آثار ادبی و هنری به عنوان اصلی ثابت پذیرفته شده است. به موجب این اصل ایدهی صرف موضوع انحصار واقع نمیشود و حمایت تنها به بیان اصیل و خلاقانهی آن ایده تعلق مییابد. ایدهها اجزای سازندهی خلاقیت هستند و دسترسی آزاد عموم به آنها نباید با اعطای انحصار محدود شود. با این وجود، تفکیک ایده از بیان در عمل، همواره از بزرگترین چالشهای قضات و کارشناسان در تشخیص موضوع حمایت بوده است . مقالهی حاضر با بهکارگیری روش توصیفی-تحلیلی در بررسی آرای قضایی صادره و مطالعهی تطبیقی نظریات ناظر بر تشخیص ایده و بیان، در صدد ارائهی دستورالعمل تشخیصی برای دادگاهها و تسهیل فرایند رسیدگی به پروندههای نقض آثار ادبی و هنری برمیآید.https://hoquq.iict.ac.ir/article_253493_ea99247495205298c7c970a4fdc1b32e.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421Definition the Fiqh” s Principles and Laws in Planning and Design of Islamic Urban Spaces (Case Study: 15 Khordad Walk Way)تبیین اصول و قواعد فقهی در برنامهریزی و طراحی فضاهای شهری اسلامی (مطالعه موردی: محدوده پیاده راه 15 خرداد تهران)153184252940FAاصغر مولائیدانشگاه هنر اسلامی تبریز0000-0002-9458-040Xحسین خانیدانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20210605The city as a social and living phenomenon has received special attention in the religion of Islam. A religion that was born in the city and had a special look at it. Therefore, Islamic scholars and urban scientists throughout history have sought to create Islamic and ideal cities, and in this way have had a deep look at the principles of jurisprudence and Islamic religion in creating and recognizing the city. The city of manifestation of Islam is a suitable city for the believer. The Islamic city is constantly looking for appropriate ways and means of time and place to manifest the respected values of the Muslim community. The purpose of this study is to recognize the place of Islamic laws and ethics in the planning and design of Islamic urban spaces, which is done by research method analysis of the content of texts and logical reasoning and my methods of reading libraries and documents. In this regard, the most important research question is what are the Fiqh” s laws for urban spaces? Fiqh” s laws are among the important factors in the management of cities. These laws define the generalities of each subject, how it works, and the important principles that must be considered in the design and planning of cities.شهر به عنوان پدیدهای اجتماعی و زنده توجه ویژهای را در دین مبین اسلام به خود اختصاص داده است. دینی که در شهر زاده شده و نگاهی خاص به آن داشته است. از اینرو دانشمندان اسلامی و شهرشناسان در طول تاریخ به دنبال ایجاد شهرهایی اسلامی و آرمانی بوده و در این راه نگاه عمیقی به اصول فقهی و آیین اسلامی در ایجاد و شناخت شهر داشتهاند. شهری که اسلام در آن متجلی است، مناسب زیست مومن خواهد بود. شهر اسلامی برای تجلی بخشیدن به ارزشهای مورد احترام جامعه مسلمانان، به طور مداوم راهها و روشهای مناسب زمان و مکان را می جوید. هدف این پژوهش بازشناسی جایگاه احکام و اخلاق اسلامی در برنامه ریزی و طراحی فضاهای شهری اسلامی است که با روش پژوهش تحلیل محتوای متون و استدلال منطقی و شیوههای مطالعه کتابخانهای و اسنادی انجام میشود. در این راستا مهمترین پرسش پژوهش عبارت است از اینکه قواعد فقهی مترتب بر فضاهای شهری کدامند؟ فقه و قواعد فقهی از جمله عوامل مهم در موضوع مدیریت شهرها میباشند. این قواعد با تعیین کلیات مربوط به هر موضوع، نحوه کار و اصول مهمی که بایستی در طراحی و برنامهریزی شهرها رعایت شود را ، مشخص میکنند. از اینرو قواعد فقهی به عنوان یکی از مهمترین منابع برای استخراج احکام و روشهای اجرایی کاربرد دارند.https://hoquq.iict.ac.ir/article_252940_0d56cc0d824e76800f6d29bef6e4709d.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421A Comparative Study of the Efficiency of Dispute Resolution Authorities in the General Conditions of Contract and the International Federation of Consulting Engineers (FIDIC Version 2017) Focusing on In-Project Dispute Resolution Boardsبررسی تطبیقی کارآمدی مراجع حل اختلاف در شرایط عمومی پیمان و فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور (فیدیک نسخه ۲۰۱۷) با تمرکز بر هیاتهای حل اختلاف درونپروژهای185218252480FAسهراب سلامتدکتری حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، استادیار دانشگاه آزاد تهرانمهدی باقری سرشکیکارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت دانشگاه شهید بهشتی تهرانفرانک جوادیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری منظر دانشگاه آزاد تهران جنوبJournal Article20220307Article 53 General Conditions of Contract, has not been able to resolve the disputes effectively in the last two decades. Due to the nature of construction projects, the factor of time and procedural rules for resolving disputes is of special importance that the mechanism of the general conditions of contract is unaware. This has extended the time of projects and imposed additional costs on the parties.<br /><br />In order to find the causes of inefficiency and inadequate performance of the role of dispute resolution authorities in General Conditions of Contract, one should seek to answer the question of what is the objectives of legislation in this area and what legal gaps remain? Also, to what extent has the FIDIC model been successful in resolving disputes over construction projects, and how has the relevant legal system prevented claims from turning into disputes?<br /><br />Examining the rules of FIDIC 2017, as a successful international example and benchmarking them for the predicted authorities in General Conditions of Contract, we find that although attempts have been made to entrust dispute resolution to non-judicial authorities, but due to legal excuses, inappropriate implementation of the dispute review framework and non-compliance with the planned schedule has practically doubled the problems of the projects.<br /><br />To fix this would require amending Article 53 to make it mandatory to refer to non-judicial authorities, include in-project dispute resolution boards, change the High Technical Council as an arbitral tribunal to another efficient arbitral tribunal, and prescribe the timing of the dispute resolution process.ماده 53 شرایط عمومی پیمان بر خلاف اهداف تصویب آن، نتوانسته است در دو دهه اخیر به حل اختلاف کارآمد بین کارفرما و پیمانکار منجر شود. با توجه به ماهیت پروژههای پیمانکاری، عامل زمان و فرآیند مدون برای حل اختلاف از اهمیت ویژهای برخوردار است که سازوکار شرایط عمومی پیمان از آن غافل است. این امر باعث تطویل زمان پروژهها و تحمیل هزینههای مازاد به طرفین شدهاست. برای یافتن علل ناکارآمدی و عدم ایفای مناسب نقش مراجع حل اختلاف در شرایط عمومی باید به دنبال پاسخگویی به این پرسش بود که سیر و اهداف قانونگذاری در این حوزه چه بوده و چه خلاءهای قانونی باقی است؟ همچنین موفقیت الگوی فیدیک در حل اختلاف پروژههای عمرانی تا چه حد بوده و نظام حقوقی مربوطه چگونه از تبدیل ادعا به اختلاف پیشگیری کرده است؟ با بررسی مقررات فیدیک 2017، به عنوان نمونه بینالمللی موفق و بهینهکاوی و تطبیق مراجع پیشبینیشده در شرایط عمومی با فیدیک درمییابیم اگرچه سعی گردیده تا با تأسی از فیدیک، حل اختلافات به مراجع غیرقضایی سپرده شود ولی به دلیل معاذیر قانونی، پیادهسازی نامناسب چارچوب رسیدگی و عدم رعایت زمانبندی مدنظر، عملاً مشکلات پروژهها را دوچندان کردهاست. رفع این معضل مستلزم اصلاح ماده 53 برای الزامآور کردن مراجعه به مراجع غیرقضایی، لحاظ نمودن هیاتهای حل اختلاف درونپروژهای، تغییر شورای عالی فنی به عنوان مرجع داوری به یک مراجع داوری کارآمد و پیشبینی زمانبندی در مراحل حل اختلاف است.https://hoquq.iict.ac.ir/article_252480_ca4c9b6dc0456959a231aa599e60eaf0.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421The feasibility of deducing the verdict of the fraud against the law from the rule of La Zararامکانسنجی استفاده حکم تقلب نسبت به قانون از قاعده لاضرر219242254734FAمصطفی دانش پژوههیات علمی/پژوهشگاه حوزه و دانشگاهحسین قافیاستادیار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0009-0000-8207-1467Journal Article20220130One of the most controversial issues about which there are different ideas is the issue of cheating the law and its effects in both domestic law and private International law. In Iranian law, there is no a legal article that explicitly states the verdict of cheating, so the judge in the face of cheating, based on Principle One Hundred and Sixty Seven of the Constitution, must refer to valid Islamic sources or jurisprudential Fatwas (Sharia and Islamic jurisprudence) and rule. One issue that can be documented to some extent is the jurisprudence rule of "La Zarar". In this article, after mentioning cheating in customary law and explaining the rule of "La Zarar" in Islamic jurisprudence, the authors compares these two concepts, thematically and jurisprudentially, and in an attempt to infer the verdict of cheating from the rule of "La Zarar", conclude that according to this jurisprudence rule, it is impossible to consider one verdict for cheating, but depending on the different types of cheating, various verdicts will be ruled on cheating.مسئله تقلب نسبت به قانون و آثار آن، هم در حقوق داخلی و هم در حقوق بینالملل خصوصی، یکی از مباحث چالشی است که درباره آن دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. در حقوق ایران، مادهای قانونی که حکم تقلب را به صراحت بیان کرده باشد وجود ندارد، پس قاضی در مواجهه با پدیده تقلب، ناگزیر باید به استناد اصل یکصد و شصت و هفتم قانون اساسی، به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر (شریعت و فقه اسلامی) مراجعه و حکم مسئله را دریافت کند. ازجمله مباحث فقهی که میتواند تا اندازهای مستند قرار گیرد، قاعده فقهی «لاضرر» است. نویسندگان در این مقال، پس از اشاره به تقلب در حقوق عرفی و تبیین قاعده لاضرر در فقه اسلامی، به مقایسه موضوعی و حکمی این دو مفهوم پرداخته و در تلاش برای اصطیاد حکم تقلب از مفاد قاعده لاضرر، به این نتیجه رسیدهاند که به استناد این قاعده فقهی، حکم واحدی را برای تقلب نمیتوان در نظر گرفت، بلکه بسته به انواع مختلف عمل متقلبانه، احکام متفاوتی بر تقلب حاکم خواهد بود.https://hoquq.iict.ac.ir/article_254734_f04001849a08bb671a4176de3ad62565.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحقوق اسلامی1735-3270197220220421Legal Challenges of the Issuance of Cheque Actچالش های حقوقی قانون صدور چک243267255127FAابراهیم عبدی پور فرداستاد دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0001-6340-9733Journal Article20220331Cheque is one of non-cash payment instruments that for various reasons it has not been able to perform its desired function. The most important of these reasons are the lack of an effective legal basis, and the lack of comprehensiveness and transparency of existing regulations. So that, frequent amendments of Iranian issuance of cheque Act, have not been able to meet this important need. Amendments to the cheque Act in 2018 are an important forwarding step in strengthening the validity of cheques and reducing the systemic and credit risks of this payment instrument, but it has not been able to resolve some of the pre-existing legal issues of the check. In addition, the anticipation of an electronic system to perform part of the cheque’s issuance and transfer process, despite its advantages, presents new legal issues and challenges.<br /><br />In this article, some of the issues arising from the new cheque regulation’s requirements of its issuance and transfer have been studied in a descriptive-analytical method and by comparative law studies and using the international experiences, we provide appropriate solutions. According to results of this research, requiring the issuer of cheque to register issuance of cheque in electronic system is a legal duty that its non-compliance dose not negate the rights of holder of cheque as a negotiable instrument and so on,, requiring the holder to register transfer of cheque in that system, only has the effects of transfer of cheque without effect of endorsement and dose not add the transferor to obligors of commercial paper unless he has signed the behind of cheque.چک از ابزارهای پرداخت غیر نقدی است که بدلایل مختلف هنوز کارکرد مطلوب خود را ایفا نکرده است. فقدان بنیان قانونی کارآمد، عدم جامعیت و عدم شفافیت مقررات موجود، از جمله این دلایل است. به گونه ای که اصلاحات مکرر قانون صدور چک نیز تاکنون در تامین این نیاز مهم آن گونه که باید موفقیت آمیز نبوده است. اصلاحات اخیرِ قانون صدور چک را باید گامی رو به جلو در جهت تقویت اعتبار چک و کاهش ریسک های سیستمی و اعتباری این ابزار پرداخت مهم تلقی کرد، اگرچه برخی مسائل حقوقی از پیش موجود چک کماکان حلّ نشده باقی مانده است. علاوه بر آن، پیش بینی سامانه الکترونیکی برای انجام بخشی از فرآیند صدور و انتقال چک، برغم مزیت های نسبی آن، مسائل و چالش های حقوقی جدیدی را پیش رو قرارداده است. <br /><br />در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی بخشی از مسائل ناشی از الزامات جدید قانون چک در خصوص صدور و انتقال آن مورد بررسی قرارگرفته و با بهره گیری از مطالعات حقوق تطبیقی و اصول حاکم بر اسناد تجاری، راه حل های مناسب ارائه شده است. براساس نتایج این پژوهش، الزام صادرکننده به ثبت چک در سامانه یک حکم تکلیفی است که عدم رعایت آن حقوق دارنده چک به عنوان سند تجاری را نفی نمی کند و همچنین است لزوم ثبت انتقال چک در سامانه صیاد که صرفا واجد آثار انتقال سند تجاری بدون ظهرنویسی است و انتقال دهنده را به جمع مسئولین سندتجاری اضافه نمی کند مگر این که انتقال دهنده ظَهر چک را امضاکرده باشد.https://hoquq.iict.ac.ir/article_255127_01c3050d42142a13f5980bfe1789ee49.pdf