per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
7
38
40370
Original Article
امکانسنجی اجرای احکام فقه امامیه درمورد اموال خارج از حاکمیت دولتها
the Properties Outside of Sovereignty of States in respect of Implementation of Imamieh Jurisprudence Regulations
محسن اسماعیلی
esmaeili1344@ut.ac.ir
1
سید علی اصغر رحیمی
myname.rahimi@gmail.com
2
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم
اموال خارج از حاکمیت دولتها که در مناطقی شامل دریاهای آزاد، جو، ماورای جو و قطب جنوب واقع گردیدهاند، از دریاها، منابع معدنی، آبزیان، حیوانات خشکی، مدارهای ماهوارهای، اجرام سماوی، جو و ماورای جو تشکیل شده است. با توجه به گستره مفهوم انفال در فقه امامیه، میتوان اموال خارج از حاکمیت دولتها به جز مواردی که موضوعاً از ذیل مفهوم انفال خارج میگردد را جزء انفال به حساب آورد. اجرای انفال به عنوان یک مفهوم حاکمیتی نیازمند تشکیل حکومت است. مناطق خارج از محدوده حاکمیت تمام دولتها، به لحاظ اجرای احکام انفال به دو گروه تقسیم میشود: نخست وجود معاهدهای که حکومت اسلامی به آن محلق شده یا معاهده و عرف بینالمللی که الزامآور است و دوم عدم وجود معاهده یا عرف بینالمللی خاص در مورد آن منطقه. در حالت نخست احکام انفال به واسطه عمل به اصل «اوفوا بالعقود» و حفظ نظم عمومی بینالمللی اجرا نمیگردد و به مقررات بینالمللی رجوع میشود و در حالت دوم احکام انفال تا میزان اقتدار حکومت اسلامی و همچنین نسبت به اتباع حکومت در منطقه خارج از حاکمیت دولتها اجرا میشود.
Properties outside of sovereignty of states situated in the areas including the high seas, atmosphere, outer Space and Antarctic, comprises of sea, mineral resources, fish, land animals, satellite orbits, celestial bodies, atmosphere and outer space. With considering of the range of Anfal in Imamieh jurisprudence, the properties outside of sovereignty of states can take in to account under Anfal concept other than items are excluded for its subject. The Anfal in performance position is needed to sovereignty. The areas beyond all states sovereignty in performance of Anfal divided in two parts: the first is existence of a convention that the Islamic Stated accessed it and the convention or international custom is binding and second nonexistence of any convention or international custom related to that area. In first condition, the Anfal rules are non-enforceable, because of enforcement of “binding of contracts” maxim and maintenance of international public orders then refer to international regulations. In second condition, the Anfal rules shall perform according to the power of Islamic State proportionally and to the nationals of Islamic State who intend to use of such area.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_40370_38bed58839fd0461c0a8e1b312f9ddf9.pdf
«اموال خارج از حاکمیت دولتها»
«انفال»
«حکومت اسلامی»
«معاهده»
«نظم عمومی»
“Properties Outside of Sovereignty of States”
“Anfal”
“Islamic State”
“Convention”
“Public Order”
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
39
61
35605
Original Article
اهم چالشها و بایستههای تقنین در جرم جعل
Major Challenges and Constraints of Legitimacy in Counterfeit Crime
احمد حاجی ده آبادی
ahajidehabadi@yahoo.com
1
یداله جعفری ندوشن
yjafarin@chmail.ir
2
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
با توجه به اشکالات و ابهامات فراوانی که در خصوص مقررات قانونی جرم جعل و استفاده از سند مجعول وجود دارد این جرم به یکی از پرچالشترین جرائم علیه آسایش عمومی و نظامات اجتماعی تبدیل شده است. نواقصی چون عدم تعریف قانونی این جرم، عدم بیان تمامی مصادیق قانونی آن، ابهام در موضوع جرم که آیا صرفاً ناظر به سند و نوشته است یا مندرجات هر لوحی را شامل میشود؟ و همین طور پراکندگی عنصر قانونی جرم جعل و استفاده از سند مجعول در قوانین مختلف و تعدد مراجع مختلف قانونگذاری که موجبات سردرگمی در تشخیص قوانین ناسخ ومنسوخ، عام و خاص، مطلق و مقید بودن جرم را در پی داشته از مواردی است که بر ابهامات این جرم در قانونگذاری و رویه قضایی موجود افزوده است. آنچه در این مقاله مورد توجه قرار گرفته توجه به این موارد و ارائه راهکارهایی جهت برون رفت از این مشکلات فانونی خواهد بود. به نظر میرسد که قانون گذار باید مواردی نظیر، مطلق یا مقید بودن جرم جعل، تجمیع همه مواد جعل در یکجا و پرهیز از پراکندگی در تقنین، رعایت اصل تناسب جرم و مجازات، رفع ابهام در جرم بودن شروع به استفاده از سند مجعول و غیره را در جرم انگاری این جرم مدنظر قرار دهد.
Due to the many uncertainties surrounding the legal provisions for the crime of forging and using the document, this crime has become one of the most serious crimes against public welfare and social systems. Deficiencies such as the lack of legal definition of this crime, the failure to express all its legal implications, ambiguity in the subject matter of the crime, whether it merely observes the document, the writing or the contents of each bill? And the dispersion of the legal element of the crime of forgery and the use of a foreign document in various laws and the multiplicity of different legislatures that lead to confusion in the recognition of the rules of unconscientiousness, the general and the particular, the absolute, and the imposition of the crime, are one of the issues that affect the ambiguities of this Crime has increased in legislative and judicial procedures. What has been considered in this article is considering these issues and providing solutions to these problems. It seems that the legislator should consider such cases as absolute, or absolute crime forgery, the aggregation of all forging materials in one place, and the avoidance of dispersion in the process, compliance with the principle of proportionality of the offense and punishment, the elimination of the ambiguity of the crime, the use of the document, and so on. In the criminalization of this crime.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_35605_05dd1e3f3145deb677a272ccf75049fc.pdf
جعل
سند مجعول
بایستههای قانونگذاری
چالشهای قانوننگاری
Legislative Requirements
dissemination
Islamic Penal Law
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
63
89
35606
Original Article
بررسی تطبیقی کفایت قابلیت تعیین مورد معامله در حقوق ایران، مصر و کامن لا
A comparative study of the adequacy of the ability to determine the transaction in Iran and Egypt law and the common law
حامد صالحی علی آبادی
h.salehyy@gmail.com
1
محمدحسن صادقی مقدم
mhsadeghy@ut.ac.ir
2
مدرس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
استاد گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
برمبنای تلقی مشهور از منابع فقهی و حتی حقوق موضوعه کشورمان ، لزوم تعیین قطعی مورد معامله حین عقد به عنوان یک اصل به منظور صحت معاملات شناخته شده و به دنبال آن اعتبار بسیاری از قراردادهای مورد نیازجامعه اقتصادی که در آن مورد معامله بر اساس روش مورد توافق طرفین ، در آینده قابل تعیین محسوب می گشت ، مستندا به این اصل در هاله ای از ابهام قرار می گرفت؛ این در حالی است که قابلیت تعیین رهیافت لازم برای اقتصادی سازی و پیدایش ظرفیت حقوقی برای معاملات موصوف را فراهم می آورد. با استفاده از دستاوردهای این تحقیق باید اذعان نمود کفایت قابلیت تعیین ، نه تنها در فقه اسلامی و حقوق موضوعه کشورمان دارای مستندات متقنی بوده بلکه امروزه در حقوق کشور مصر و نظام حقوقی کامن لا نیز به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و در نظام قانونگذاری خود، به تصریح آن را منعکس نمودهاند.در این نوشتار با گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی نسبت به کشف حکم و تحلیل آن وارایه پیشنهادات اصلاحی اقدام شده است.
A comparative study of the adequacy of the ability to determine the transaction in Iran and Egypt law and the common lawBased on the well-known recognition of sources of jurisprudence and even the law of our country, the necessity of definite determination of the transaction during the contract as a principle for the accuracy of known transactions, followed by the credit of many of the contracts required by the economic community in which the transaction is based on the agreed procedure The parties were in the future to be determined, the document was to be confused with this principleThis, while providing the ability to determine the necessary approach for economicization and the emergence of legal capacity for its transactions. Using the achievements of this research, it should be acknowledged that the adequacy of the ability to determine not only the Islamic jurisprudence and the law of our country have well-documented documents, but today is accepted in the law of Egypt and the common law as a principle. And in their legislative system, it has been reflected in it. In this paper, by collecting information from library resources, analytical and descriptive methods are used to discover the sentence and analyze it and provide corrective suggestions.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_35606_82ef5ca06eb47ed15d71dcc08c6ef216.pdf
غرر
تعیین قطعی مورد معامله
ضابطه عینی و شخصی
قیمت روز
کفایت قابلیت تعیین
Uncertainty
Definitive determination of the transaction
objective and personal test
Reasonable Price
adequacy ability to determine
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
91
116
35607
Original Article
تحلیل ویژگیها و ماهیت تضامین شخصی بورسی
analysis of nature and feature of personal collateral
جلیل قنواتی
ghanavaty@ut.ac.ir
1
ابراهیم عبدی پور
drabdipour@yahoo.com
2
مرضیه صفدری
m_safdari.2007@yahoo.com
3
دانشیار گروه حقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه قم
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهران
تضامین شخصی در مقابل تضامین مالی به منظور کاهش ریسک ناشی از نکول فعالان بازار سرمایه و فراهم نمودن اجرای تعهدات، در هر دو بازار اولیه و ثانویه مورد استفاده است و به فراخور موضوع و متعهد انجام تعهد، انواع متفاوت و الزامات ویژه خود را دارد. ضامن دارای شخصیت حقوقی و از موسسات معتبر و ویژه ایی انتخاب میشود و در مواردی انتخاب او به نظر مضمونعنه بستگی دارد. ویژگیهای تضامین شخص بورسی از جمله عدم اشتغال ذمه ضامن و متعلّق تعهد و التزام او، استقلال تعهد ضامن و ضمانت از دین احتمالی، آن را از نه تنها از ضمان عقدی قانون مدنی بلکه از سایر تضامین شخصی نیز متمایز میسازد و ماهیتی ویژه به آن میبخشد. در تضمین شخصی در معاملات بورسی هیچ اشتغالذمهایی چه به صورت نقل ذمه و چه ضم ذمه، برای ضامن ایجاد نمیشود و صرفاً ضامن ملتزم به اجرای تعهد است. همچنین تعهد ضامن از تعهد مضمونعنه مستقل و نیازی به وجود دین و یا سبب دین ندارد و چه بسا در بازار اولیه بدون دین و یا سبب آن، التزام ضامن با انعقاد قرارداد ضمانت ایجاد میشود؛ درنتیجه تعهد به دینی است که در آینده بر ذمه متعهد مستقر میشود. علاوه برآن علم تفصیلی به شرایط و مسائل ضمانت برای ضامن ضروری است. در این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی ماهیت حقوقی تضامین بورسی با توجه به ویژگیهای آن بررسی می-گردد.
The term “personal collateral” contrary to “financial collateral” is used to show the decreasing of default risk of capital market participants and paving the way for fulfillment of obligations in the primary and secondary markets. Depending on the subject and the committed commitment, it has different types and special requirements. The Guarantor in these transactions has legal personality and is chosen from special and reputable agencies and in some cases, its appointment would depend on the decision of the guaranteed. The guarantor’s undertaking and the independence of its obligation and guaranteeing of the future debt, would distinguish the stock exchange personal collateral not only from the contractual collateral, but also from other types of personal collateral and gives it especial nature. In this research, the nature of the stock exchange collateral is examined in light of its specific features, with analytic-descriptive study of legal viewpoints and the securities laws and regulations in this regard.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_35607_3acd230894ee97c86e78945dccfbe196.pdf
تضمین شخصی
ضامن
انتشار اوراق بهادار
اشتغال ذمه
استقلال
Personal collateral
the guarantor
securities issuance
indebted status
independence
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
117
143
35608
Original Article
تبیین دامنه تاثیر قاعده احسان
Explain the scope of the rule of Ehsan
محمد هادی صادقی
mhsadegh@yahoo.com
1
محمد میرزایی
md92.mirzaei@gmail.com
2
دانشیار 'گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه شیراز
عضو هیات علمی دانشگاه امین
فرد محسن بر اساس قاعده احسان که قاعده ای منبعث از فقه و عقل است، فاقد مسئولیت می باشد . در واقع قاعده احسان به عنوان مانعی در راستای اثبات مسئولیت فرد محسن و از مسقطات ضمان شمرده می شود. در نوشته ها و مصادیقی که از این قاعده به عنوان مسقط ضمان یاد شده ، اکثرا قاعده احسان مستقلا به عنوان مسقط ضمان شناخته شده است. این نوشتار مسقط بودن احسان را در ارتباط با رابطه استناد دانسته و به نحو بالاصاله، اثری را بر مجرای قاعده احسان ، مترتب نمی داند. ضمنا انتفای مسئولیت به صورت مطلق و اعم از تکلیفی و وضعی، نیازمند احراز قصد و فعل محسنانه به صورت توامان می باشد زیرا که وجود قصد احسان، که دارای تاثیر سلبی بر رکن معنوی است، بالتبع باعث سقوط مسئولیت تکلیفی بوده و از سوی دیگر تاثیر فعل محسنانه بر عنصر مادی، باعث اسقاط مسئولیت وضعی خواهد بود. ماهیت احسان بر مبنای مفهوم مخالف آن یعنی «عدوان در معنای قابلیت اضرار» مشخص می شود یعنی «فعل احسانی» مستلزم «غیر عدوانی بودن فعل» است و« فعل عدوانی» مستلزم «غیر محسنانه بودن » فعل. فلذا وجود «احسان» در فعل، به معنی سلب «عدوان» فعل ارتکابی بوده که به عنوان مقدمه لازم برای جریان رابطه استناد شناخته می شود و همین تاثیر سلبی نیز باعث سقوط مسئولیت وضعی و ضمان محسن خواهد بود و این به معنای غیرمستقل بودن قاعده احسان در سقوط ضمان است.
Ehsan rule as an obstacle in order to prove generally the responsibility of Mohsen and from Muscat liability is considered in an independent manner. This article waiving liability, because no authentication attributable relationship and the main way, duct work on the principle of beneficence, resulting knows. Lack of the responsibility, of duty and whether a situation requires intentional act where there Ehsan simultaneously because of its good intentions, has a negative impact on the spiritual pillar crime. Therefore, the responsibility falls also on duty and influence the good verbs material element, the residual responsibility of the individual task will be Mohsen. Ehsan based on the concept of the nature of its opposite, "Odwan within the meaning of the harm" is defined as the "act of kindness" requires "non-forcible of the verb" is. The same rule also good links with related citations Because to prove liability, there is Odwan necessarily as an introduction and description of the action necessary to process citations and establish the relationship between action and outcome is essential, and this negative impact, the fall will be the responsibility of the state Mohsen
https://hoquq.iict.ac.ir/article_35608_ac85e817850aee277766aa446ed1dfa0.pdf
قاعده احسان
استناد
محسن
ضمان
Rule of Ehsan
citation
Mohsen
guardian
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
153
184
35609
Original Article
اقلیتها در جستجوی نظام خاص حقوقبشر؛ مطالعه موردی شیعیان عربستانسعودی
Minorities are seeking for a special human rights system Case Study Shiites in Saudi Arabia
یاسر مکرمی قرطاول
yaser_mokarrami@ut.ac.ir
1
بیژن عباسی
babbasy@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران
دانشیار گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران
پژوهش حاضر ، در خصوص نظام خاص حقوق بشر ، شیعیان عربستان میباشد . حقوق بین الملل تعاریف مختلفی از واژه اقلیت داشته و شماری از حقوقدانان معتقدند که اقلیت ها علاوه بر بهره مندی از نظام عام حقوق بشر ، مشمول نظام خاص حقوق بشر به منظور حمایت بیشتر و به سبب آسیب پذیری آنها در مقابل اکثریت حاکم، می باشند . پژوهش به دنبال اثبات این مسئله بوده ، که شیعیان عربستان با توجه به تعاریف و رویه های موجود بین المللی و علی رغم مخالفت دولت سعودی ، یک اقلیت مذهبی محسوب شده ، لذا دارای حقوق خاص در راستای حفظ موجودیت و هویتشان می باشند . یکی از اساسی ترین و بنیادی ترین حقوق جمعیت شیعیان عربستان ، حق تعیین سرنوشت آنها و ارزیابی ابعاد و محتوای آن بوده ، که این مقاله با روشی توصیفی - تحلیلی به واکاوی و ارزیابی آن پرداخته است.
Abstract : This research is about the special system of Shiite human rights in Saudi Arabia . According to the international law , there are many different definitions for the concept of minority ; and many of the scholars believe that minorities must be subject to certain human rights system to have extra support , besides taking advantage of the universal human rights, due to their vulnerability against the ruling majority . Considering this fact that based on the internationally accepted definitions and principles , the Saudi Arabian Shiites are regarded as a religious minority and in spite of Saudi government not excepting them as a religious minority , they have certain rights to preserve their existence and identity . One of the most fundamental rights of the Saudi Arabian Shiites is the right of self - determination that in this article it’s going to evaluated using the descriptive -analytical method .
https://hoquq.iict.ac.ir/article_35609_b0e84e9a04e19553af107b312ad0dfce.pdf
حقوق اقلیتها
نظام خاص حقوق بشر
حق تعیین سرنوشت
عربستان سعودی
اقلیت شیعه
آل سعود
وهابیت
Minority rights
special human rights system Self-Determination
Saudi Arabia
Minority of shiah
Al-saud
vahabism
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
185
211
40383
Original Article
مبانی فقهی قاعده تخفیف و مسامحه در مجازاتهای حدی وتعزیری
the basis of jurisprudence of Principle discounts and neglect in definite and indefinite punishments
محمد علی طالبی آشتیانی
mohammad.ashtiani@ut.ac.ir
1
احمد باقری
bagheri@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق
استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
فقه جزایی اسلام، هدفمحور و هدف آن، اصلاح فرد و جامعه است. همراستایی مبانی فقهی با این هدف، از یک سو موجب شدت ماهوی مجازاتهای اسلامی و از سوی دیگر کمتر جلوه یافتن جنبه تخفیفی و مسامحی در حدود حقاللهی شده است؛ هرچند در مقام عمل و برای نیل به همان هدف، این جنبه به دقت مطمح نظر قرار میگیرد.سؤال تحقیق عبارت است از اینکه مبانی فقهی تخفیف و مسامحه در حدود حقاللهی چیست. در این پژوهش با روش عقلی استنباطی و نیز استنباط عقلی از نصوص، منابع فقهی واکاوی و قاعده تخفیف و مسامحه در حدود حقاللهی اصطیاد میشود.مقاله حاضر با تتبع در روایات و آرای فقیهان و تحلیل و بررسی استدلالات ایشان درخصوص توبه و عفو در حدود، تخفیف و مسامحه در حد زنا با امکان تعمیم به حدود دیگر، قواعد فقهی مرتبط، بزهپوشی، و سقوط و کاهش مجازات، این قاعده را اصطیاد و بر این یافته تأکید کرده که بنا و مذاق فقه جزایی اسلام، تخفیف و مسامحه در حدود حقاللهی و غرض غایی آن، اصلاح فرد و جامعه است و برای رسیدن به این هدف، بهاضطرار از مجازات نیز استفاده میکند.
The criminal law of Islam is purposeful. Its purpose is to modify Fredo-community. Alignment of the jurisprudential principles with this aim, on the other hand, has made the Islamic penalties and the use of audiovisual media less attractive to the extent of the reciprocity and disdain of the charges, although this is precisely addressed in practice and in order to achieve the same goal.The research question is that the legal basis of discount and neglect is about the amount of fees. In this research, with inferential rational method, as well as rational deduction from the texts, jurisprudential sources and the rule of discounts and neglect are defined as charges.The present article, with the commentary on the narrations and the opinions of the jurisprudents, and the analysis of his arguments about repentance and amnesty about the limits, discounts and neglect of adultery with the possibility of generalization to other terms, related jurisprudential rules, condemnation, and the fall and reduction of punishment, this rule The term and conclusion of this article emphasize that the foundation of the jurisprudence of Islam is the remission and negligence in the limits of its endowment and its ultimate goal, the reform of the individual and society, and to this end, also makes use of punishment.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_40383_1ddf416b0ad1f3979959e17a6c0ece42.pdf
تخفیف
مسامحه
حدود
مجازات
قاعده فقهی
Discounts
neglect
definite punishment
Punishment
Rule of law
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
191
230
35611
Original Article
نقش احکام فقهی اسلامی در نظام حقوق جزایی کشورهای مهم اسلامی
The role of Islamic jurisprudence in the criminal justice system
غلامرضا پیوندی
pyvandi@yahoo.com
1
سید علیرضا میربد
ali.mirbod@yahoo.com
2
استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران، پردیس فارابی
پدیداری نظامهای سیاسی بر مبنای آرمانهای اسلامی در دوران معاصر اذهان جستجوگران را به سمت تدقیق در نحوه برخورد این نظامها با اصول اسلامی سوق داده است. در زمانه حاضر کم نیستند کشورهایی که از اکثریت جمعیت مسلمان برخوردار بوده و نظام سیاسی حاکم نیز ولو در ظاهر خود را متصف به صفت اسلامی معرفی می-کند اما در نظام حقوقی این کشورها ردپایی از احکام اسلامی یافت نمی شود. با اینحال فارغ از گونههای ارتباطی متعدد بین دین و دولت، یکی از مهمترین و حساسترین مواضعی که نمایانگر رفتار کشورها با احکام اسلامی است، قوانین جاری در کشورها خصوصاً قوانین جزایی و کیفری است؛ مقاله حاضر نظام های حقوقی چهار کشور ایران، عراق، عربستان و مصر را با محوریت مدل های ارتباطی بین شریعت و نظام حقوقی مورد بررسی قرار داده تا بدین وسیله ورود یا عدم ورود احکام اسلامی به قوانین جزایی هر کدام روشن شود؛ ایران و عراق به عنوان دو پایگاه مهم شیعیان جهان با نظامهای حقوقی کاملاً متفاوت و نیز عربستان سعودی و مصر به عنوان دو موضع قدرتمند و تأثیرگذار اهل سنت، اگرچه با ساختاری متفاوت از یکدیگر، به صورت جداگانه مطمح نظر واقع شدهاند.
The visibility of political systems based on Islamic ideals in the contemporary era has led the minds of the searchers to explain how these systems are treated with Islamic principles. In the current era, there are few countries that have a majority Muslim population and the ruling political system even seems to have its own adjective of Islam in face, but in the legal system of these countries there is no trace of Islamic law. However, regardless of the various types of communication between religion and government, one of the most important and most sensitive positions that reflect the behavior of countries with Islamic laws is current laws in countries, especially criminal and penal laws. The present article examines the legal systems of the four countries of Iran, Iraq, Saudi Arabia and Egypt, focusing on the models of communication between the Sharia and the legal system, so that the entry or non-entry of Islamic rulings into the criminal law of each one is clarified. In this article have been considered Iran and Iraq as two main sites of the Shias of the world with different legal systems, as well as Saudi Arabia and Egypt, as two powerful and influential Sunni stances, though distinctly different from each other.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_35611_35a49b34d952c7e392c17e7aabafc912.pdf
حقوق جزا
ایران
عراق
عربستان
مصر
Criminal law
Iran
Iraq
Saudi Arabia
Egypt
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
231
258
36476
Original Article
مسئولیت مدنی ناشی از تولید رباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی خودمختار
civil Liability for damages caused by robots based on autonomous artificial intelligence
محمود حکمت نیا
mh.hekmatnia@yahoo.com
1
مرتضی محمدی
mohamadi1347@gmail.com
2
محسن واثقی
mohsenevaseghi@gmail.com
3
استاد پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
استادیار گروه حقوق دانشگاه مفید
دکتری حقوق خصوصی دانشگاه مفید و عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه پیام نور
اگرچه رشد تکنولوژی هوش مصنوعی و رباتیک نقش مهمی در رفع نیازهای مردم دارد سبب بروز مشکلاتی شده است؛ از جمله اینکه ممکن است یک ربات زیانهایی را به اشخاص و اموال وارد کند. رباتهای خودمختار به خصوص به دلیل نرمافزارهای خاصی که در آنها وجود دارد میتوانند فعالیتهای مختلفی را بدون کنترل انسانی انجام دهند. بررسی مسئولیت حقوقی مربوط به زیانهای وارده شده توسط ربات نسبت به زیان وارده از سوی انسان دشواری بیشتری دارد. یکی از مهمترین سؤالاتی که با توجه به عنصر خودمختاری مطرح میشود این است که زیان را به چه اشخاصی میتوان نسبت داد؛ دیگر اینکه با فرض استناد، وجه مسئولیت چیست. نوشتار حاضر تلاش میکند با انتخاب ربات به مثابه محصول از بین نظریات موجود درباره ماهیت عملکردی ربات با در نظر گرفتن وضعیت موجود و آخرین تحولات در این حوزه، قواعد مسئولیت مدنی ناشی از تولید محصول را بر تولیدکننده ربات اعمال کند؛ بر این اساس، تولیدکننده به دلیل تولید محصول ذاتاً خطرناک و ایجاد فعالیت مخاطرهآمیز و با در نظر گرفتن اصل پیشگیرانه، دارای مسئولیت محض خواهد بود.
The growth of artificial intelligence technology and robotic and their usage by people based on their needs, although plays an important role in meeting needs, but it has caused problems and even can cause losses to people and property. Autonomous robots are able to perform different activities without human control, particularly due to special software which is inside of them. Therefore, examining legal liability concerning the incurred loss would be more difficult. Regarding autonomous element, one of the most important questions in this field is that the responsible persons who can attributed loss to them, Who are they ? and another that ,with Assuming attribute, what is the aspect of responsibility? The present paper attempts by selecting robot as a product, among the existing theories, regarding the functional nature of the robot, considering current situation and latest developments in this area, applies the rules of product liability and civil responsibility to the robot producer. on this basis, the producer due to due to producing an inherently dangerous product and creation of hazardous activity and by considering precautionary principle, has strict liability.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_36476_3a95a9abddc0396d3e89408400e7c2c3.pdf
هوش مصنوعی
ربات
مسئولیت مدنی
خودمختاری
تولیدکننده
artificial intelligence
Robot
Civil Liability
Autonomy
Producer
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
706888
Original Article
اقلیت ها در جستجوی نظامخاص حقوقبشر؛ مطالعه موردی:شیعیان عربستانسعودی
Minorities in Search of special human rights system
Case Study: Shiites in Saudi Arabia
یاسر مکرمی قرطاول
yaser_mokarrami@ut.ac.ir
1
بیژن عباسی
babbasy@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
حقوق بین الملل تعاریف مختلفی از واژه اقلیت داشته و شماری از حقوقدانان معتقدند که اقلیت ها علاوه بر بهره مندی از نظام عام حقوق بشر ، مشمول نظام خاص حقوق بشر بهمنظور حمایت بیشتر و به سبب آسیبپذیری آنها در مقابل اکثریت حاکم، میباشند . پژوهش حاضر بدنبال اثبات این مسئله بوده ، که شیعیان عربستان با توجه به تعاریف و رویه های موجود بین المللی و علی رغم مخالفت دولت سعودی ، یک اقلیت مذهبی محسوب شده ، لذا دارای حقوق خاص در راستای حفظ موجودیت و هویتشان میباشند. یکی از اساسیترین و بنیادیترین حقوق جمعیت شیعیان عربستان ، حق تعیین سرنوشت آنها و ارزیابی ابعاد و محتوای آن بوده، که این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی به واکاوی و ارزیابی آن پرداخته است.نتیجه حاصل بیانگر این است که شیعیان عربستان به عنوان یک گروه خاص مشمول عنوان اقلیت مذهبی بوده که هویت و حقوق خاص ایشان،لزوما بایست توسط دولت سعودی به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت قرار گیرد.
This research is about the special system of Shiite human rights in Saudi Arabia. According to the international law, there are many different definitions for the concept of minority;and many of the scholars believe that minorities must be subject to certain human rights system to have extra support, besides taking advantage of the universal human rights, due to their vulnerability against the ruling majority . Considering this fact that based on the internationally accepted definitions and principles, the Saudi Arabian Shiites are regarded as a religious minority and in spite of Saudi government not excepting them as a religious minority, they have certain rights to preserve their existence and identity. One of the most fundamental rights of the Saudi Arabian Shiites is the right of self-determination that in this article it’s going to evaluated using the descriptive-analytical method. The result shows that the Shiites of Saudi Arabia as a specific group, are subject to the religious minority whose identity and rights must necessarily be recognized and protected by the Saudi government.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_706888_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
حقوق اقلیتها
نظام خاص حقوق بشر
حق تعیین سرنوشت
عربستان سعودی
اقلیت شیعه
آل سعود
وهابیت
Minority rights
special human rights system Self-Determination
Saudi Arabia
Minority of shiah
Al-saud
vahabism
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2019-05-22
16
60
706913
Original Article
تبیین دامنه تأثیر قاعده احسان
Explain the scope of impact Ehsan rule
محمد میرزایی
md92.mirzaei@gmail.com
1
محمد هادی صادقی
mhsadegh@yahoo.com
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
هر چند جریان قاعده احسان در مباحث فقهی و حقوقی به عنوان یکی از مسقطات ضمان شمرده شده ولیکن مبنای اسقاط مسئولیت محسن نه در ظاهر حکم قاعده، بلکه در ماهیت و محتوای آن و وابسته به احراز اصول بنیادین مُثبِت و یا نافی مسئولیت است. با توجه به اینکه رابطه استناد در مفهوم عام آن که شامل رابطه سببیت و علیت در تعیین مسئول اتلاف و یا اضرار است، به نحوی جامع با سایر قواعد ضمان مرتبط و محور آنها تلقی میشود، تبیین نسبت قاعده احسان با آن با اهمیت خواهد بود. از آنجایی که مقدمه جریان رابطه استناد در موضوع تعیین عامل ضامن، عدوانی بودن فعل فاعل به معنای استعداد و قابلیت اضرار غیرمتعارف و مستتر در فعل اوست، لذا در این خصوص باید قائل به وجود پیوندی معنادار فیمابین فعل عدوانی و جریان رابطه استناد با قاعده احسان بوده و اذعان نمود که مجرای قاعده احسان تنها زمانی دارای اثر است که ضمانی مبتنی بر احراز رابطه استناد بدوا ثابت شده و موجود باشد. در واقع احراز رابطه استناد به عنوان مُثبِت ضمان، اصل و مقدم بر جریان قاعده احسان به عنوان مُسقِط ضمان بوده و به بیاندیگر جریان قاعده احسان فرع و موخر بر احراز رابطه استناد است. لذا قاعده احسان نه بالاصاله بلکه بالواسطه و پس از احراز رابطه استناد، باعث اسقاط مسئولیت میشود.
Although Ehsan rule flow in jurisprudence has been considered as one of the responsible ؛ But the basis for Mohsen's loss of responsibility lies not in the appearance of the rule, but in the nature and content of it, and is dependent on the substantive or substantive principles of responsibility. Whereas the relation of citation in its general sense, which includes the relation of causality and causation, is responsible for the loss or damage. Comprehensively considered and related to other rules of warranty, it will be important to explain the relationship of the rule with it. Since the introduction of the flow of citation relationship in the subject of the determinant of the agent, the potential loss of the active verb means the ability and the potential for unseemly and pernicious harm in his act. Therefore, it is necessary to acknowledge the existence of a meaningful link between the verb with the potential for loss and the flow of the citation relationship with the Ehsan rule. Ehsan's rule can only have an effect when a prima facie relationship is established and available. In fact, the validity of the citation relation as a proof of guarantee is the principle prior to the flow of Ehsan's rule as a voider and, in other words, the flow of Ehsan's rule is subordinate to the validity of the citation. Therefore, the Ehsan rule, not the upper bound, but the intermediary and after the citation relationship, causes the responsibility to fall.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_706913_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
قاعده احسان
رابطه استناد
محسن
ضمان
Ehsan rule
Attribution relationship
Mohsen
guarantee