per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2018-03-21
15
56
7
25
32671
Original Article
قاعدة احترام، تکلیف یا مسئولیت
The Rule of Respect: Duty or Responsibility
احمد دیلمی
ahmad.deylami@gmail.com
1
دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه قم
نهادهای ضمان و مسئولیت مدنی محصول فرایندی هستند که از مرحلههای گوناگونی (وجود حق، پدیدساختن تکلیف و نقض تکلیف) تشکیل میشود. قاعدههای حقوقی و فقهی که در حوزه این نهادها نقشی بر عهده دارند، در یکی از این مرحلهها نقش خود را ایفا میکنند؛ براساس اینکه در چه مرحلهای اثرگذار باشند ماهیت و کارکرد آنها متفاوت خواهد بود و فقط تأثیر در مرحله سوم به معنای دخالت مستقیم در مسئولیت مدنی است. یکی از قاعدههای فقهی و حقوقی که در فرایند ضمان و مسئولیت مدنی نقش مهمی دارد، قاعده «احترام» است؛ در حالی که نسبت به اصل دخالت آن در این فرایند اتفاقنظر وجود دارد، نوع و ماهیت آن مورد اختلاف است: آیا این قاعده به تنهایی شرط کافی برای اثبات مسئولیت مدنی و ضمان است یا فقط شرط لازم را فراهم میکند؟ برخی آن را به تنهایی از موجبات ضمان و مسئولیت مدنی میدانند و برخی دیگر نقش آن را فقط جعل یک تکلیف عمومی میپندارند که به تنهایی نمیتواند باعث ضمان و مسئولیت مدنی شود. در نوشتار پیشرو از نظریه تکلیفانگاری این قاعده جانبداری شده است.
Daman and civil responsibility are outcomes of a process that get perfected through a series of acts. Fight and legal principles and rules that perform certain functions within these institutions exert their effects within those processes. Their identity and function depend on the specific phase wherein they are effective. One of the Fiqh and legal rules that is certainly effective in the process of Daman and civil responsibility. While there is a consensus on the origin of this effect, its type and nature have been subject to various interpretations. Some scholars regard it as a basis of Daman and civil responsibility, while others regard it devising a public duty which in itself cannot cause Daman and civil responsibility. Yet, according to other formulations, this rule fulfills both functions. The present paper delves into detailed discussions made by outstanding. Twelver Shiite ulema in support of the duty-bound framework of this rule, hence their arguments proved tenable.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_32671_d92a8f25912efa6f0828f16e343b0fb4.pdf
قاعده احترام
ضمان
مسئولیت مدنی
تکلیف
حقوق امامیه
The Rule of Respect
Daman
Civil Responsibility
Duty
Twelver Shiite Law
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2018-03-21
15
56
27
49
32672
Original Article
تحلیل قاعده اغتفار و نقش آن در شروط ضمن عقد
Analysis of the condonation rule and its role in stipulations
علی اصغر گل محمدی
gol.aliasghar76@yahoo.com
1
علی تولائی
tavallaei@yazd.ac.ir
2
سیدجعفر هاشمی
sjafarhashemi@gmail.com
3
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه یزد
استادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد
قاعده اغتفار (یغتفر فی التوابع ما لایغتفر فی غیرها) که در فقه اسلامی با عبارتهای گوناگونی بیان شده، جزو قاعدههای فقهی است که در بین فقیهان امامیه و اهل سنت بهعنوان قاعدهای مشهور و مقبول لحاظ شده است. این قاعده که مبنای اصلی آن بنای عقلا است، رابطه میان تابع (فرع) و متبوع (اصل) را تشریح میکند؛ به این ترتیب که آنچه رعایت آن در متبوع الزامی میباشد، ممکن است در تابع ضروری نباشد. قاعده اغتفار در بابهای گوناگون فقه و حقوق، بهویژه بحث شروط ضمن عقد قابل استناد است؛ زیرا شروط ضمن عقد، تابعی از عقد اصلی بوده و برخی از اموری که رعایت آنها در عقد (متبوع) لازم میباشد، در شرط ضمن آن (تابع) قابل چشمپوشی است. به همین علت، قاعده پیشگفته در بعضی از شرایط صحت شروط ضمن عقد از جمله منجزبودن، علم به موضوع و جهت مشروع شرط و نیز در حکم شروط ضمن عقد، قابلیت اعمال دارد؛ از اینرو، هر چند در صورت فقدان شرایط صحت شرط میتوان شرط را به راحتی باطل اعلام کرد اما این امر قابل تسری به عقد نیست؛ یعنی اصولاً بطلان شرط در عقد اثری نخواهد داشت.
Condonation (Eghtefar) rule that has been mentioned in Islamic jurisprudence with various phrases is the part of the jurisprudential rules that between the Shiite and Sunni jurists considered as a known and accepted rule. This rule that its main base is the rationalists’ decision describes the relation between the subsidiary (subordinate) and followed (origin). So that what is obligatory its observance in followed, It may not be necessary in the subsidiary. The condonation rule in different fields of jurisprudence and law, especially in the stipulations topic can be cited; because the stipulations are the subsidiary of the main contract and some things that are required its observance in contract (followed) can be ignored in stipulations (subsidiary). So, above-mentioned rule in some of the correctness conditions of stipulations including incontrovertible, knowing the subject matter and the legitimate cause condition and also in stipulations commandment can be applied. Therefore, the stipulations can easily void in lack of the correctness conditions, but it is not generalize to contract, it means that basically, stipulations nullity will not affected in contract.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_32672_9ea73675f614e36c0f06b7f2154396d2.pdf
قاعده اغتفار
متبوع
تابع
شروط ضمن عقد
Condonation rule
followed
subsidiary
stipulation
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2018-03-21
15
56
51
77
32673
Original Article
ابزار نظارتی استیضاح وزیران در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران و ایرادات حاکم بر آن
Political Supervision of The Parliament through The Interpretation of Ministers, and its governing objections
حمزه اشکبوس
hmz.ashk@gmail.com
1
فیروز اصلانی
aslanif@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق عمومی پردیس البرز دانشگاه تهران
استادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران
یکی از کارویژههای مهم قوه مقننه، نظارت این نهاد بر امور جاری کشور و اجرای قانونها بهوسیله قوه مجریه است. در این جهت، قانونگذار اساس برخی ابزارهای نظارتی را برای مجلس شورای اسلامی به رسمیت شناخته است. مطابق اصل 89 قانون اساسی، «استیضاح» وزیرنا یکی از سازوکارهای نظارتی مهم مجلس بر قوه مجریه است که بهسبب آن مجلس میتواند از وزیران در برابر اعمال خود توضیح خواسته و در صورت عدم اقناع، رأی به برکناری آنان دهد. بهرغم دغدغه تدوینگنندگان قانون اساسی درباره نظارت مجلس بر عملکرد مقامهای قوه مجریه از راه استیضاح، تجربه عملی در طول سالیان حکومت اصل پیشگفته نشانگر آن است که این ابراز نظارتی نتوانسته نقش اثرگذاری در نظارت مجلس شورای اسلامی بر قوه مجریه ایفاکند و در عمل نیز به اختلال در عملکرد قوه مجریه و خلل در روابط دو قوه انجامیده است. پرسش مطرح در اینباره این است که اصول و ایرادهای حاکم بر استیضاح وزیران که باعث ناکارآمدی ابزار پیشگفته شده است، چیست؟ در این جهت بهنظر میرسد تحدید دامنه شمول استیضاح به وظیفههای قانونی وزیران، لزوم اصلاح نصاب حاکم بر استیضاح و طی روشهای نظارتی دیگر مانند تذکر و پرسش پیش از طرح استیضاح و جلوگیری از ابزاریشدن آن جهت اعمال فشارهای سیاسی در جهت کارآمدی، جهت منتظم و منصفانهکردن فرایند استیضاح، امری لازم و ضرور است.
One of the important functions of the Parliament, is supervision of it on current affairs and the implementation of laws by the Executive. In this regard, Constitutional legislator is recognized some monitoring tools for The Parliament. According to Article(89) of Constitution, one of the methods of parliamentary oversight of the executive authorities, is »The Interpellation« of ministers on how to implement and carry out their legal duties and The Parliament can ask the ministers to explain their actions and, in case of non-persuasion, vote to dismiss them. Despite Constitutional legislators concern regarding of nation's representatives supervision the performance of executive officials through Interpellation, practical experience over the years of Article(89) reign, shows that this monitoring tool could not play effective role in parliamentary supervision of the executive and In practice, this also leads to disruptions in executive performance and in the relationship between the two powers. The question is that what is the principles and objections governing The Interpellation that caused the ineffectiveness of this tool? In this regard, Limit the scope of The Interpellation to the duties of the ministers, The necessity to reform the quorum to The Interpellation, Use of other supervisory methods, such as The Notification and The Questions before The Interpellation plan, and the prevention of its being used to put political pressure in line with efficiency, are regular and It is necessary and just to make fair The Interpellation plan process.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_32673_16a7d29079488ff98946ef2647245607.pdf
مسئولیت سیاسی
نظارت
مجلس شورای اسلامی
استیضاح
وزرا
Political Responsibility
Supervision
Parliament
Interpretation
Ministers
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2018-03-21
15
56
79
105
32674
Original Article
عناصر رهزن و مؤلفههای فهم صحیح تفاوتهای حقوقی زن و مرد در اسلام با تاکید بر دیدگاه های آیت الله معرفت
Rational Elements and Components of Understanding the Legal Differences of Men and Women in Islam
مجمد عرب صالحی
salehnasrabad@yahoo.com
1
سعید متقی فر
saeed.2264@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشجوی دکتری
کنار زدن عناصر رهزن و منحرفکننده از یکسو و بررسی مؤلفههای دخیل در فهم صحیح تفاوتهای حقوقی زن و مرد نقش بهسزایی در فهم درست فلسفه تفاوتها و پاسخ به منتقدها دارد. عناصر رهزن که در مقاله پیشرو بررسی شده عبارت هستند از: پیشفرضهای اشتباه، جهل به تفاصیل احکام، عدم آشنایی با علم تفسیر، نگاه تاریخمند به دین یا آموزههای آن و نیز تصور اصلاحپذیری دین بهدست بشر، ابتدا باید این عناصر که مانند عینکی دید منتقدان را تحت تأثیر قرار داده زدوده شود و در مرحله بعد با بررسی مؤلفههای دخیل در فهم صحیح تفاوتهای حقوقی زن و مرد نگاه صحیح و واقعگرایانهای در اختیار قرار داد؛ لحاظ ویژگیهای ذاتی زن و مرد در نظام حقوقی اسلام، توجه به حکمتِ عدالتمحور الاهی در این تفاوتها، توجه به اینکه اصل و قاعده در تشریع، شمولیت آن نسبت به تمام زمانها و مکانها و شرایط است، دقت در پافشاریهای اسلام بر اجتماع سالم و پاک و سرانجام نگاه به نتیجه تجربه سختی که بشر در طول تاریخ پشت سر گذارده و سرنوشت تلخ زنان غرب در نتیجه دوری از نظام حقوقی الاهی، از مؤلفههایی هستند که توجه به آنها میتواند فهم صحیح و منصفانهای از تفاوتهای حقوقی زن و مرد در اسلام بهدست دهد.
The removal of rational and distorted elements on the one hand and the examination of the components involved in the correct understanding of the legal differences between men and women play a significant role in understanding the philosophy of differences and in responding to critics.The rationale elements that are discussed in this article are: misconceptions, ignorance of the rules of command, lack of familiarity with the science of interpretation, a historical perspective on religion or its teachings, and the perceived reformability of humanity; first, these elements must be seen as glasses Influenced critics and, in the next step, by examining the components involved in the correct understanding of the legal differences between men and women, gave a true and realistic look; Considering the inherent characteristics of men and women in the legal system of Islam, paying attention to the wisdom of divine justice in these differences, paying attention to the fact that the principle of the law, its inclusion in all times and places and conditions, the accuracy of the emphasis of Islam on a healthy and clean society And finally, looking at the result of the hard experience experienced by human beings throughout history and the bitter fate of Western women as a result of being away from the divine legal system are components that can give them an honest understanding of the legal differences between men and women in Islam.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_32674_b2943b180fad2a329d5d1781075b574a.pdf
حقوق زن و مرد
دیه
ارث
شهادت
تاریخمندی
Rights of men and women
deity
inheritance
martyrdom
history
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2018-03-21
15
56
107
131
32675
Original Article
اثر بخشی اجرایی به حکم کیفری خارجی؛ توجیه فقهی و کارآیی قضایی
effectivness to the foreign criminal verdict,jurisprudential justification,judicial efficiency
ابراهیم شریفی
sharifido@gmail.com
1
حسن پوربافرانی
hpoorbafrani@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان
حقوق کیفری امروزی بنا به ضروریاتی، نیازمند اعتباربخشی به حکم کیفری خارجی البته با رعایت شرایط و محدودیتهایی است. اعتباربخشی به حکم کیفری خارجی در تمام مرحلههای دادرسی لازم است و نادیدهگرفتن آن افزون بر آنکه حقوق متهم را در مرحله تحقیقات بهصورت جدی در معرض خطر قرار میدهد، در مرحله صدور حکم نیز باعث تحمیل مجازات مضاعف شده و در مرحله اجرا نیز آثاری دارد. با این حال اثربخشی به حکم کیفری خارجی بهویژه اثربخشی اجرایی (اجرای حکم کیفری خارجی) با چالشهای جدی روبهرو است که در این میان چالشهای فقهی مطرحشده بیشتر قابل توجه است. با این حال از دید فقهی نیز امکان فائقآمدن به تردیدها در اعتباربخشی به حکم کیفری خارجی با توجه به معیارهای قضاییبودن طبیعت امر، پروندهای و خاصبودن موضوع و تعامل محور بودن اقدام، وجود دارد که با بررسی مبانی آن میتوان به پاسخ مثبت رسید.
Accreditation to the foreign criminal verdict and code is the new valave openede to modern criminal law and is agreate challenge to traditional principals. Although , in criminal matters , The principle of territoriality of criminal law ,is a suppressive in reference to the law or foreign sentence , But the modern criminal law , inevitably must to validating to law or foreign sentence (( according to the terms and restrictions.)) that,s necessary validating to the law or foreign sentence , in all trial – procedures , in cluding of preliminary investigation , trial and verdicting , in the case of neglect , The accused rights will be at risk , in the preliminary investigation seriously , And in the time of verdicting makes double impose of penalties against convicted and his reletives .yet,accreditation to the foreign criminal verdict and code,is in faces a seriose challenge that among these the jurisprudential challenges are more significant.nevertheless regarding the legal criteria of the nature of the matter and case to case and intraction—enered action matters,from ajurisprudential point of view, it is possible to overcome doubts.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_32675_ee34f9fa8885652d495a28b4d0e0c7c0.pdf
حکم کیفری خارجی
صلاحیت سرزمینی
قاعده نفی سبیل
اعتبارحکم خارجی
Foreign verdict
Territorial principle
the rule of mustache refusal
foreign judgment validity
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2018-03-21
15
56
133
159
32676
Original Article
کیفرگذاری در پرتو اصل کرامت انسان
Punishments Determination in the Light of the Human Dignity
غلامرضا پیوندی
pyvandi@yahoo.com
1
سید علیرضا میربد
ali.mirbod@yahoo.com
2
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کارشناس ارشد حقوق جزا
قانونگذار در مرحله جرمانگاری باید براساس اصول و معیارهای موجود، کیفر مناسب را برای جرم موردنظر انتخاب کند. این انتخاب کیفر مناسب بر پایهها و اصولی استوار میشود؛ از طرفی درباره انسان دو نکته قابلتوجه است: الف) وجود و حقیقت انسان که به کرامت و شرافت الاهی آراسته است؛ ب) فعل انسان که میتواند فعلی ممدوح یا مذموم باشد؛ در مقاله پیشرو کوشش بر تبیین این نکته میباشد که تعیین کیفر مناسب در مرحله قانونگذاری (کیفرگذاری) در پرتو اصل کرامت انسان چگونه قابل توجیه است و این امر مبتنی بر این اصل پایهای و اساسی در حقوق کیفری میباشد که چه ارتباطی میان تناسب کیفر، مرتکب و رفتار وی وجود دارد. سرانجام با توجه به این اصل، معیارهایی برای انتخاب کیفر از نظر نوع و میزان، پدید میآید مانند معیار تناسب جرم و کیفر که در مکتبهای گوناگون میتواند نمودهای متفاوتی داشته باشد.
At criminalization stage the legislator should choose the appropriate punishment for the desired crime according to the some principles and criteria. One criterion is the existence and reality of man who is endowed with the dignity and honor of God, and the other is a human act that may be favorable or Undesirable. In this paper, we try to explain how the appropriate penalty is justifiable in the legislation in light of the principle of human dignity. This is based on the basic principle in criminal law which is the connection between the penalty, criminal and his conduct. In the end, according to this principle, there are criteria for choosing the penalty in terms of type and measure, such as the criteria of proportion for delinquency and punishments in which different schools may have different influences.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_32676_c594bcb3468c140981693996293f700f.pdf
کیفر
کیفرگذاری
فلسفه کیفری
کرامت انسانی
کیفرهای اسلامی
Penalty
Punishment Determination
Criminal philosophy
Human Dignity
Islamic penalties