per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2016-04-01
12
46
7
31
19620
Original Article
تأملی بر مقررات توبه در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392
A Reflection upon the Rules of Repentance in the Islamic Penal Code (approved 1392/2013)
احمد حاجی ده آبادی
1
محمد رجبی
mo.rajabi.ac@gmail.com
2
دانشیار حقوق جزا و جرمشناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران
توبه در نظام کیفری اسلام به عنوان یکی از عوامل سقوط یا تخفیف مجازات به شمار میرود. این نهاد ارزشمند که بیانگر اهمیت رویکرد ناظر به اصلاح مجرمین در اعمال مجازاتهاست، امری درونی بوده که البته تابع ضوابط و شرایطی در شرع از جمله تلاش برای جبران گذشته است. قانون مجازات اسلامی مصوب1392 در اقدامی بدیع، این مفهوم ارزشمند را به گونهای قاعدهمند وارد نظام کیفری ایران نمود. این اقدام اگرچه در جای خود، ارزشمند تلقی میگردد؛ اما بهنظر میرسد عجولانه و بدون تأمل کافی نسبت به همه جوانب بحث است. در مقاله پیش رو با ارزیابی تدابیر قانون مذکور در راستای نهاد توبه، پیشنهادهایی چون لزوم پیشبینی سقوط یا تخفیف مجازات در تعزیرات منصوص شرعی، لزوم تعیین ملاک احراز توبه، پیشبینی تأثیر توبه در فرض تکرار جرایم تعزیری و پیشبینی تعزیر پس از سقوط حد به دلیل توبه در برخی جرایم حدی سنگین همچون سرقت حدی یا افساد فی الارض ارائه شده که این پیشنهادها ازجمله مهمترین راهکارها جهت رفع ایرادات قانون و نیز اعمال مؤثرتر نهاد توبه بهنظر میرسد.
Repentance is one of the factors leading to collapse of punishment or decreasing it. This valuable institution which shows importance attached to correcting criminals through implementing punishments is of a cordial nature and, of course, it has its own terms and conditions in religion including attempts to compensate one’s past actions. In an innovative way, the Islamic Penal Code (approved 1392/2013) brought this valuable notion in the Iranian Penal system in a systemic way. Though valuable on its own right, this seems to be formulated somehow hastily and without taking into account all aspects. In what follows and while assessing measures taken in the above Code for institution of repentance, the authors have introduced some suggestions among which one can mention the followings: necessity of forecasting collapse or decrease in religious punishments (ta‘zirat), specifying some standards for accepting one’s repentance, forecasting the impact of repentance if the criminal repeats crimes for which religious punishments have been predicted, and forecasting religious punishment if penance is collapsed because of the criminal’s repentance in some serious penance crimes such as corruption in Earth or penance theft. Such suggestions seem to be among the most important solutions to solve problems in the Code as well as to take into account the institution of repentance in a more efficient way.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_19620_5a0763a7bc99a4f293940f4b3ab6cf37.pdf
توبه
احراز توبه
توبه قبل از اثبات
توبه بعد از اثبات
قاعده درأ
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2016-04-01
12
46
33
60
19621
Original Article
بررسی اصل رعایت تساوی رفتار قاضی با طرفین دعوا از دیدگاه فقه شیعه
Study of the Principle of Equality of Two Parties of Proceeding before Judge according to Shi'i Fiqh
علی محمدی جورکویه
1
محسن کاظمی نجفآبادی
2
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
یکی از ملاکهایی که میتوان با آن عادلانهبودن یانبودن قضاوت را سنجید، شرایط عینی حاکم بر محاکمه است. بر این اساس، ترافع باید به گونهای صورت گیرد که احتمال جانبداری دادرس از یکی از طرفین را به حداقل برساند. از لوازم این امر میتوان به لزوم تساوی طرفین در جایگاه و توجه دادرس به آنان اشاره کرد. با وجود آنکه این ویژگی دادرسی، جایگاه پُررنگی در نصوص دینی و به تبع آن ادبیات فقهی ناظر بر مباحث دادرسی به خود اختصاص داده است؛ ولی تشکیک در اصل وجوب این امر و نیز تصریح به امکان تبعیض در صورت تفاوت طرفین در دین، بر آن سایه انداخته است. این مقاله با بررسی برخی نصوص دینی و کلمات فقیهان، درصدد اثبات لزوم رعایت تساوی در دادرسی میان طرفین دادرسی از دیدگاه شارع مقدس، صرف نظر از هرگونه عنوان و اعتبار است.
The collection of objective conditions in the trial process is a criterion for a judge to evaluate whether or not it is fair. Accordingly, the process should minimize the possibility of partiality. Therefore, the parties must be on the same status and the judge must pay equal attention to them. And this state of affairs is of paramount importance in the Islamic religious texts and legal literature. But because of putting the necessity of this point under question and stipulating the possibility of discrimination between parties in the event of differences in religion, it has been overshadowed. Reviewing some religious texts and scholars words, this article is to prove the necessity of equality between parties at the hearing regardless of any titles from the perspective of holy legislator.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_19621_a2f81e2910c322385f8f90e2a83f766b.pdf
عدالت
قضاوت عادلانه
عدالت قضایی
اهل ذمه
کرامت انسانی
Justice
Procedural Justice
Fair judgment
Dhimmis
Human Dignity
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2016-04-01
12
46
61
84
19622
Original Article
فرض قانونی علم و اطلاع نسبت به امور حکمی (قانون)
The legal presumption of offender’s knowledge of law (matter of law)
ابوالفتح خالقی
ab-khaleghi@qom.ac.ir
1
علی درودی
2
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم
دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم
ماهیت، مبانی و آثار فرض علم و اطلاع در حقوق کیفری، توأم با فرض آگاهی بر امور حکمی و نهایتاً ارزش اثباتی آن، عمده مباحث مورد مطالعه و پژوهش در این مقاله است. مبنای تئوریک در تشریعِ فرض آگاهی نسبت به قانون، به عنوان یک اماره قانونی قابل رد (و نه یک فرض مجعول)، نظم عمومی و جلوگیری از هرج و مرج و بلاتکلیفی است. ویژگی ذهنی و درونیبودن علم و آگاهی که موجب میشود احراز و اثبات آن مشکل باشد؛ این امر را توجیه مینماید. هرچند در منابع فقهی شیعه، مؤاخذه کسی که جاهل به حکم است؛ قبیح شمرده میشود؛ ولی تا زمانی که شرایطی خاص و ویژه وجود نداشته باشد، فرض اولی (ظاهر حال) اطلاع وی بر احکام است. با توجه به ماهیت اعتباری این فرض و ارزش اثباتی آن و مطابق قانون مجازات اسلامی، فرض اطلاع نسبت به امور حکمی در سه مورد نقض میگردد: مورد نخست: جهل به مقررات غیرکیفری مانند مقررات مدنی یا اداری، که در توصیف و تحقق جرم مؤثر باشد، در این صورت موجب زوال رکن معنوی میشود. مورد دوم: زمانی که مرتکب، جاهل قاصر و نه جاهل مقصر، باشد. مورد سوم: در جرایم مستلزم حد و جرایم تعزیری به معنای اخص که منشا فقهی دارند، به صرف ادعای جهل واحتمال صدق مدعی.
The major contents of this article include the nature, principles, effects and finally probative value of assuming knowledge of law. The basis of legislating this presumption as a conclusive legal one (and not a fiction) is the public policy in preventing irregularity and confusion. It is justified by ‘inwardness state of knowledge and that it is mental’ that makes it difficult to be proved. Although it is considered to be unfair to blame someone who is ignorant of law ,in ‘fiqh‘ sources, every reasonable person is presumed as being aware of law, according to the appearance, unless under certain conditions. This presumption is rebutted in three cases, due to its nature and its probative value according to the Islamic Penal Code: I-when a perpetrator is ignorant of non-criminal provisions such as civil regulations or administrative provisions which are efficient for a crime to come into existence. In these cases, mental element (mens rea) doesn’t exist. II- When the perpetrator’s ignorance is based on own his failure (not his fault). III- In “had (penance)” crimes and in “tazir” crimes (in the strict sense of the term) which are pre-ordained in fiqh; as soon as the accused claims that he was ignorant of law, when it is probable.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_19622_aefe42e3dc7834584d25bd30be448a77.pdf
اماره
اصل
جهل حکمی
فرض علم
: Presumption
Fiction
Ignorance of law
Presumption of Knowledge
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2016-04-01
12
46
85
109
19623
Original Article
مسئولیت کیفری قاتل در موارد علم اجمالی
Criminal Rsponsibility of Murderer in case of Brief Knowledge
اسماعیل آقابابائی بنی
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
در موارد متعددی به علت نامعلومبودن عامل جنایت، در عین حال وجود علم اجمالی بر انحصار مرتکبان در تعداد معلوم، تحمیل مسئولیت کیفری از جمله دیه بر مرتکب واقعی با مشکل مواجه میشود و راهکارهایی چون قرعه، پرداخت دیه از بیتالمال، توسل به قسامه و تنصیف مسئولیت مطرح شده است. این مقاله دو راهکار قرعه و قسامه را با توجه به رویکرد قدیم و جدید قانونگذار، بررسی کرده و به این نتیجه دست مییابد که قرعه، در حقوق کیفری کارایی ندارد و راهکار قسامه نسبت به پرداخت دیه به تساوی مقدم است و در صورت عدم امکان قسامه، تساوی دیه مطرح میگردد.
In many cases the offender himself/herself is unknown; we know, however, the number of the criminals, so it is difficult to impose criminal responsibility (including responsibility to pay blood-money) to the offender. There are some solutions like: lot, paying compensation from public treasury, compurgation and equal responsibility. In this study, we discuss lot and equal responsibility according to the old and new approaches of legislator and the conclusion is: there is no position for lot in criminal law and oath is prior than equal responsibility and where there is no way to oath, equal responsibility is the solution.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_19623_aff7392d81e289cef207dbd1cc2105bb.pdf
علم اجمالی
مسئولیت کیفری
قرعه
مسئولیت بیتالمال
قسامه
تنصیف دیه
brief knowledge
Criminal Responsibility
Lot
Responsibility of Public treasury
Compurgation
Division of compensation between criminals
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2016-04-01
12
46
111
137
19624
Original Article
حکم ممنوعیت رجوع از هبه به خویشاوندان در فقه امامیه
Verdict about Prohibition of Retaking Gifts from Relatives in Imami Figh.
سیداحمد میرخلیلی
dmirkhalili@gmail.com
1
حجت عزیزالهی
2
معین فرزانه وشاره
3
استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه آیتالله حائری میبد
کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه یزد
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه یزد
در فقه اسلامی هبه به عنوان یکی از روشهای تملیک غیر معاوضی اموال معرفی شده است. هبه از جمله عقودی است که در برخی موارد مانند هبه به خویشاوندان، شارع برای واهب، حق رجوع قرار نداده است. در این تحقیق پس از بیان اهمیت روابط خانوادگی در فقه به بررسی تعریف رحم، قرابت و نَسب در لغت و قرآن و فقه پرداخته شده است. برای تعیین مصادیق خویشاوند در فقه، سه نظر وجود دارد. مشهور فقها تعیین مصادیق را به عرف واگذار نمودهاند. ممنوعیت رجوع از هبه به پدر و مادر حکمی اجماعی و تنها مخالف آن سید مرتضی است. مشهور فقیهان در مورد رجوع از هبه به فرزندان نیز قائل به ممنوعیت هستند. البته نظرات دیگری نیز وجود دارد که بیان شده است. رجوع از هبه به سایر خویشاوندان نیز مورد اختلاف فقیهان است. مشهور فقها رجوع به ایشان را هم ممنوع میدانند که ادله آنها قویتر به نظر میرسد و در مقابل، متقدمین و قانون مدنی، رجوع را در این مورد جایز میدانند. در این مقاله تلاش شده است که انواع بخششهای به خویشاوندان (همسر و غیر همسر) از دیدگاه تاریخی ـ تحلیلی مورد بررسی فقهی قرار گیرد و در پایان نظر قانونگذار آورده شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
In the Islamic jurisprudence, gift is introduced as a method of acquiring non-commutative property. Gift is among contracts in which retaking is not possible in the some cases such as gift to the relatives. In this study, after explaining importance of family relations in jurisprudence, definitions of compassion, imminence and parentage are provided according to vocabulary and jurisprudence. There are opinions about relatives in jurisprudence. Famous Fiqh scholars have left specifying instances to convention. Concerning prohibition of retaking gift to parents, there is a consensus and the only opponent is Sayyid Murtada. Concerning donation to children, famous Fiqh scholars say that it`s a prohibited action. Of course, there are other opinions which will be described. Fiqh scholars have different opinions about donation to relatives. Most of Famous Fiqh scholars explain that it is prohibited to retake donation from relatives as well. In this article, attempt is made to explain species benefaction to relatives historically and analytically. In conclusion, the opinion of the legislator has been described and evaluated.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_19624_57a0ec9418d611fb5f5e975d2f36b310.pdf
رحم
قرابت
نسب
رجوع از هبه
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حقوق اسلامی
1735-3270
2016-04-01
12
46
139
165
19625
Original Article
بارنامه الکترونیکی بینالمللی دریایی و کارکردهای آن
Marine International Electronic Bill of Lading and Its Functions
مجیدرضا عرباحمدی
1
مصطفی السان
2
ابراهیم نوشادی
3
گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی ایران
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
روند رو به افزایش غیرمادیسازی اسناد حمل بینالمللی، به ویژه حمل از راه دریاها با استفاده از ابزار الکترونیکی به دلیل سرعت مناسب، کمهزینهبودن و دقت محیط الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است. در این میان، صدور بارنامه به عنوان مهمترین سند حمل کالاها در فرم الکترونیکی، همیشه در دهههای اخیر در کانون توجه پروژههای قانونگذاری ملی و بینالمللی بوده است. مقرارت «بولرو»، «سیداکس» و «آنسیترال»، سه تلاش قابل توجه در عرصه بینالمللی در این باره بوده است که کوشیدهاند سه کارکرد بارنامه کاغذی اعم از «تلقی بارنامه به عنوان دلیل قرارداد حمل»، «رسید دریافت کالاها» و «سند مالکیت» را در فضای الکترونیکی نیز برای بارنامه الکترونیکی محقق سازند. به رغم تحقق دو کارکرد «دلیل قرارداد حمل» و «رسید کالاها» در جایگزینی بارنامه کاغذی با بارنامه الکترونیکی درباره کارکرد مالکیت، بیشتر نویسندگان معتقدند تلقی بارنامه به عنوان سند مالکیت باید به وسیله رویّه تجاری بازرگانی بینالمللی نیز به رسمیت شناخته شود.
The increasing process of dematerialization of international shipping documents, especially shipping through the sea using electronic instruments, is being increased day by day because of its speed, low cost and accuracy of electronic environment. In this regard, issuing bill of lading as the most important document for shipping goods in electronic form has been constantly the focus national and international legislation projects over the decades. Three important efforts at international level in this field include Bolero regulations, CMI and UNCITRAL that have tried to realize 3 functions of paper bill of lading (including considering bill of lading as a contract for carriage, receipt of goods delivery and ownership document) for electronic bills in hyperspace. Despite to realization of two functions of shipping contract evidence and receipt of goods in regard with replacing paper bill with electronic bill, concerning ownership, majority of authors believe that considering bill of lading as ownership document should be recognized by means of international business procedure as well.
https://hoquq.iict.ac.ir/article_19625_63403a9755df2cbf49868847c4f563ff.pdf
بارنامه کاغذی
بارنامه الکترونیکی
سی.ام.آی
بولرو
آنسیترال
paper bill of lading
electronic bill of lading
CMI
Bolero
UNCITRAL