@article { author = {hadavinia, aliasghar}, title = {A new concept is based on the principles of the anthropology of the Holy Qur'an}, journal = {Islamic Law}, volume = {17}, number = {66}, pages = {75-101}, year = {2020}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Although numerous scholarly scholars have been referred to the jurisprudents as the proof of this rule. But without a doubt, the good and evil way of preventing it, and thus preventing harm, is from the precepts that reason, regardless of the legal texts, or the adjective, is ruled by it, and is from the doctrine of reason. Since the foundation of the Qur'anic reasons is the validity and consensus of the dismissive principle of returning due to rational reasoning, it seems that explaining this reason is of great importance. The significance of this explanation is in such a way that it can be used as a yardstick for judging various views about the content of this rule. So the most important question about this rule is how can we explain the rational cause for it?This paper seeks to explain the rational reason based on the anthropology of the Holy Qur'an, which was actually raised in a philosophical context. Given this explanation, a new perspective on the meaning of the rule can be raised.The present study uses a descriptive-analytic method to investigate the basics of anthropology of the unpardonable and lazy principle.}, keywords = {Lawless rule,Jurisprudential rules,nature,human existential dimensions,benefits}, title_fa = {نگاهی نوین به مفاد قاعده لاضرر با تکیه بر مبانی انسان شناسی قرآن کریم}, abstract_fa = {با آنکه نصوص شرعی متعددی بعنوان مدرک قاعده مزبور مورد استناد فقها واقع شده است. اما بدون تردید، قبح ضرر و حسن جلوگیری از آن و در نتیجه نهی از اضرار، از احکامی است که عقل، صرفنظر از متون شرعی یا ادله نقلی، به آن حکم می‌کند و از مستندات عقلیه است. ازآنجا که پایه و اساس دلایل قرآنی ، روایی و اجماع مربوط به قاعده لاضرر بازگشت به دلیل عقلی و ارتکاز عقلایی آن دارد ،‌ به نظر می رسد که تبیین این دلیل دارای اهمیت زیادی باشد . اهمیت این تبیین به گونه‌ای است که می‌تواند ملاک و معیاری برای قضاوت پیرامون دیدگاه‌های مختلفی گردد که در باره مفاد این قاعده مطرح شده است. بنابراین مهمترین پرسش در مورد این قاعده این است که چگونه می‌توان دلیل عقلی مربوط به آن را تبیین نمود؟ این مقاله درصدد است با تکیه بر مبانی انسان‌شناسی قرآن کریم که در واقع در بستری فلسفی مطرح شده است، دلیل عقلی مزبور را تبیین نماید. با توجه به همین تبیین است که می‌توان دیدگاه نوینی در باره مفاد قاعده مطرح کرد.پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مبانی انسان‌شناسی قاعده لاضرر و لاضرار می پردازد.}, keywords_fa = {قاعده لاضرر,قواعد فقهی,‌ فطرت,ابعاد وجودی انسان,منفعت}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_44672.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_44672_e55bc55382a6ffb6664bd39adb0aefc4.pdf} }