@article { author = {fateminejad, sayyed hossain and bariklou, alireza}, title = {The Legitimacy and The Efficiency Positive Discrimination for Vindication of The Rights of Women}, journal = {Islamic Law}, volume = {16}, number = {63}, pages = {133-161}, year = {2019}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the claims that most feminists have insisted on is the issue of equality of women with men. They demanded that women have equal rights to men. This requires the elimination of all existing discriminations between men and women. Discrimination in this regard should not only include a negative discrimination but also "elimination of all kind of discrimination" including positive discrimination. However, we see that Western countries buy in positive discrimination. Accordingly, it has preferred women in allocating possibilities, resources and jobs, and did not regard this kind of discrimination unfairly. However, based on the principle accepted in Western philosophical schools, the primary principle in terms of justice is the equality of all individuals in the allocation of/and enjoying amenities, therefore, justice theorists will have to provide reasonable grounds for justifying their plans.Hence, in this research, we seek to explore two issues of the legitimacy and effectiveness of positive discrimination based on the philosophy of liberalism and libertarianism. We want to investigate whether there are justifiable reasons for the existence of a positive discrimination and whether positive discrimination can achieve the goals for which it is intended?}, keywords = {Justice,Discrimination,positive discrimination,Equality,feminism}, title_fa = {روایی و کارایی تبعیض مثبت در احقاق حقوق زنان}, abstract_fa = {یکی از ادعاهایی که اغلب فمینیست‌ها بر آن پافشاری کرده‌اند مسألة تساوی زنان با مردان است. آنان با این ادعا خواهان آن شده‌اند که زنان حقوقی برابر با مردان داشته باشند. این امر مستلزم آن است که تمامی تبعیض‌های موجود میان زن و مرد از میان برداشته شود. در این مورد تبعیض را نباید تنها تبعیض منفی دانست بلکه «رفع کلیه تبعیض‌ها» شامل تبعیض‌های مثبت نیز می‌شود. با این حال ما شاهد آن هستیم که کشورهای غربی از اعمال تبعیض مثبت حمایت می‌کنند. بر این اساس در تخصیص امکانات، منابع و مشاغل جانب زنان را ترجیح داده و این نوع تبعیض را ناعادلانه تلقی نکرده است. حال آن‌که بر اساس اصل مورد پذیرش مکاتب فلسفی غرب، اصل اولیّه از نظر عدالت، برابری همة افراد در تخصیص امکانات و برخورداری از آن‌ها است. بنابراین نظریه‌پردازان عدالت ناگزیر خواهند بود تا دلایل قابل قبولی در توجیه طرح‌شان ارائه نمایند .از این رو در این پژوهش به دنبال آن هستیم که دو موضوع روایی و کارایی تبعیض مثبت را بر اساس فلسفة لیبرالیسم و لیبرتارینیسم مورد پژوهش قرار دهیم و ملاحظه کنیم که آیا دلایل موجهی برای اعمال تبعیض مثبت وجود دارد یا نه و آیا تبعیض مثبت می‌تواند اهدافی را که برای آن در نظر گرفته می‌شود محقق کند؟}, keywords_fa = {عدالت,تبعیض,تبعیض مثبت,تساوی,فمینیسم}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_38251.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_38251_4673395eb849a4882fc75f49628d870b.pdf} }