@article { author = {khaleghi, abolfath and doroodi, ali}, title = {The legal presumption of offender’s knowledge of law (matter of law)}, journal = {Islamic Law}, volume = {12}, number = {46}, pages = {61-84}, year = {2016}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The major contents of this article include the nature, principles, effects and finally probative value of assuming knowledge of law. The basis of legislating this presumption as a conclusive legal one (and not a fiction) is the public policy in preventing irregularity and confusion. It is justified by ‘inwardness state of knowledge and that it is mental’ that makes it difficult to be proved. Although it is considered to be unfair to blame someone who is ignorant of law ,in ‘fiqh‘ sources, every reasonable person is presumed as being aware of law, according to the appearance, unless under certain conditions. This presumption is rebutted in three cases, due to its nature and its probative value according to the Islamic Penal Code: I-when a perpetrator is ignorant of non-criminal provisions such as civil regulations or administrative provisions which are efficient for a crime to come into existence. In these cases, mental element (mens rea) doesn’t exist. II- When the perpetrator’s ignorance is based on own his failure (not his fault). III- In “had (penance)” crimes and in “tazir” crimes (in the strict sense of the term) which are pre-ordained in fiqh; as soon as the accused claims that he was ignorant of law, when it is probable.}, keywords = {: Presumption,Fiction,Ignorance of law,Presumption of Knowledge}, title_fa = {فرض قانونی علم و اطلاع نسبت به امور حکمی (قانون)}, abstract_fa = {ماهیت، مبانی و آثار فرض علم و اطلاع در حقوق کیفری، توأم با فرض آگاهی بر امور حکمی و نهایتاً ارزش اثباتی آن، عمده مباحث مورد مطالعه و پژوهش در این مقاله است. مبنای تئوریک در تشریعِ فرض آگاهی نسبت به قانون، به عنوان یک اماره قانونی قابل رد (و نه یک فرض مجعول)، نظم عمومی و جلوگیری از هرج و مرج و بلاتکلیفی است. ویژگی ذهنی و درونی‌بودن علم و آگاهی که موجب می‌شود احراز و اثبات آن مشکل باشد؛ این امر را توجیه می‌نماید. هرچند در منابع فقهی شیعه، مؤاخذه کسی که جاهل به حکم است؛ قبیح شمرده می‌شود؛ ولی تا زمانی که شرایطی خاص و ویژه وجود نداشته باشد، فرض اولی (ظاهر حال) اطلاع وی بر احکام است. با توجه به ماهیت اعتباری این فرض و ارزش اثباتی آن و مطابق قانون مجازات اسلامی، فرض اطلاع نسبت به امور حکمی در سه مورد نقض می‌گردد: مورد نخست: جهل به مقررات غیرکیفری مانند مقررات مدنی یا اداری، که در توصیف و تحقق جرم مؤثر باشد، در این صورت موجب زوال رکن معنوی می‌شود. مورد دوم: زمانی که مرتکب، جاهل قاصر و نه جاهل مقصر، باشد. مورد سوم: در جرایم مستلزم حد و جرایم تعزیری به معنای اخص که منشا فقهی دارند، به صرف ادعای جهل واحتمال صدق مدعی.}, keywords_fa = {اماره,اصل,جهل حکمی,فرض علم}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_19622.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_19622_aefe42e3dc7834584d25bd30be448a77.pdf} }