@article { author = {حاجی ده آبادی, محمد علی}, title = {Investigating the Dimensions of Criminal Occupations from the Perspective of Criminology and Islamic Teachings}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {7-25}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {. Criminal occupations mean continuous activities for which a person is paid and has corruption and harmful consequences for the individual and society, and therefore can be criminalized and punished. It is one of the important topics that needs much research in the field of criminal science; This article tries to examine this issue with a descriptive-analytical method and based on library sources from the perspective of criminology and Islamic teachings. The findings of the study indicate that although criminologists differ in explaining what criminal occupations are, they describe characteristics such as regular and continuous set of activities, income , harm to the individual and society, and prestige as characteristics of criminal occupations. ..In explaining why these occupations are theories that are more with a sociological approach; But there is still room for theorizing in this regard; This issue becomes especially important when we study it from the perspective of Islamic teachings, because Islamic teachings consider human behavior not from the perspective of mere material and worldly benefits or harms, but with a comprehensive view of material, spiritual, worldly and otherworldly affairs. Therefore, the nature and why of criminal occupations are examined from a broader perspective..Keywords: criminal occupations, criminal profession, criminal profession, criminology, Islam}, keywords = {criminal occupations,criminal profession,criminology,Islam}, title_fa = {بررسی ابعاد مشاغل مجرمانه از منظر جرم شناسی و آموزه های اسلامی}, abstract_fa = {مشاغل مجرمانه به معنای فعالیت های مستمری که فرد در ازای آن دستمزد می‌گیرد و دارای مفاسد و پیامدهای زیان‌باری برای فرد و جامعه و از این رو قابل جرم انگاری و مجازات است از جمله مباحث مهمی است که در حوزه علوم جنایی جای واکاوی فراوان دارد؛ این مقاله می‌کوشد ابعاداین مهم را با روش توصیفی ـ تحلیلی و براساس منابع کتابخانه‌ای از منظر جرم‌شناسی و آموزه‌های اسلامی مورد بررسی قرار دهد. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که هرچند جرم‌شناسان در تبیین چیستی مشاغل مجرمانه،اختلاف نظر دارند ولی ویژگی هایی همچون مجموعه منظم و مستمری از فعالیت ها ، درآمدزا بودن ، زیانباربودن برای فرد و جامعه و دارابودن پرستیژً را به عنوان اوصاف مشاغل مجرمانه بیان می کنند ..در تبیین چرایی این مشاغل نیز نظریه هایی که بیشتر با رویکرد جامعه ‌شناختی است ارایه کرده اند ؛ اما همچنان جای نظریه‌پردازی در این خصوص وجود دارد؛ این مسئله، به‌خصوص زمانی که از منظر آموزه‌های اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم اهمیت بیشتری می یابد زیرا آموزه های اسلامی رفتارهای انسان را نه از منظر صرف منافع یا مضرات مادی و دنیوی بلکه با نگاه جامع به امور مادی و معنوی و دنیوی و اخروی مورد توجه قرار می دهد.از این رو چیستی و چرایی مشاغل مجرمانه از منظر وسیع تری مورد بررسی قرار می گیرد واژگان کلیدی: مشاغل مجرمانه، حرفه جرم‌زا، حرفه مجرمانه، جرم‌شناسی، اسلام}, keywords_fa = {مشاغل مجرمانه,حرفه جرم‌زا,حرفه مجرمانه,جرم‌شناسی,اسلام}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_246789.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_246789_f2dab2c9c6c549d54ab547d701391f6b.pdf} } @article { author = {Kiyanmehr, Mehdi and Sayah, Rahim and Hoseni, Hesamodin}, title = {Explanation of "seizures under the rule of usurpation" from the perspective of jurisprudence and law in Iran}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {27-43}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {According to Article 308 of the Civil Code, "usurpation is the domination of the rights of others, as aggression and proving iodine on property without permission is also" in the rule of usurpation. " The reason for calling such seizures "in the rule of usurpation" is because, firstly: the elements that exist for usurpation are not complete here; Second: The nature and meaning of the following article 308 BC is not the same as the beginning of its article; Third: The legislator has asked to clarify the sentence of Article 308 below it. In fact, the two issues are fundamentally different and only have one thing in common. Therefore, we call the latter in the first sentence. This view, although it seems strong, is not comprehensive and obstructive. Considering that some instances of usurpation, especially in government titles, have criminal descriptions and punishments, but "in the sentence of usurpation" in some instances, The importance and necessity of the article is due to the fact that the differences between the ruling on usurpation and the ruling on usurpation have caused differences of opinion between jurists and jurists, expanding the scope of examples of "seizures under the ruling of usurpation" and differentiating in judicial proceedings. As a result, it can be stated that the establishment of the institution "in the sentence of usurpation" of Article 308 BC is not relevant in Iranian jurisprudence and law.}, keywords = {Ghasb,Dar_Hokme_Ghasb,Shebh_e_Ghasb}, title_fa = {تبیین "تصرفات در‌حکم غصب" از منظر فقه و حقوق موضوعه ایران}, abstract_fa = {براساس قانون مدنی ماده 308"غصب استیلاء بر حق غیر است به‌نحو عدوان و اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز هم "در‌حکم غصب" است. چنانچه مشاهده می‌گردد قانون‌گذار به تبعیت از نظر فقها، قصد عدوان که در ‌غصب موجود است را از ابتدا نیاورده؛ دلیل اطلاق چنین تصرفاتی به "در‌حکم غصب" به این علت است که اولاً: ارکانی که برای غصب وجود دارد در اینجا کامل نیست؛ ثانیاً: ماهیت و مفهوم ذیل ماده‌308‌ق.م باصدر ماده یکی نیست؛ ثالثا: قانون‌گذار خواسته حکم صدر ماده‌308 را به ذیل آن تصریح دهد. در واقع، دو موضوع ماهیتاً با هم فرق دارند و فقط در‌حکم باهم مشترکند. لذا دومی را می‌گوییم در‌حکم اولی. این نظر هرچند اقوی به‌نظر می‌رسد ولی جامع و مانع نیست. با توجه به این‌که برخی ازمصادیق غصب بالاخص درعناوین دولتی، دارای وصف کیفری و تنبیهی می‌باشند، ولی"درحکم غصب" در بعضی مصادیق مانند مقبوض به‌عقد فاسد و عدم تخلیه منزل توسط مستاجر دارای وصف کیفری نیستند؛ هم‌چنین، با فرض پذیرش این‌که غصب ماده 308ق.م صرفاً وجه مدنی داشته باشد، مشاهده می‌گردد که مصادیقی از جمله خیانت در امانت، که از مصادیق در حکم غصب هستند، دارای وصف‌کیفری‌اند، اما غصب در ماده‌308 ق.م فاقد وصف‌کیفریست. اهمیت و ضرورت مقاله به این دلیل می‌باشد که، تفاوت‌های حکمی غصب و در‌حکم غصب مسبب تفارق اندیشه بین فقها و حقوق‌دانان، توسعه دامنه‌ی مصادیق "تصرفات در‌حکم غصب" و افتراق در رسیدگی‌ قضایی گردیده است. برآیند این‌که، می‌توان اظهار داشت که تاسیس نهاد "در حکم غصب" ماده 308 ق.م در فقه و حقوق ایران موضوعیت ندارد.}, keywords_fa = {در‌حکم غصب,شبه‌‌غصب,غصب}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_246843.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_246843_57f1c58847a240d6c11d545a2991223f.pdf} } @article { author = {vatani, amir and Tavajohi, Abdolali and Rajaei, Hossein}, title = {The Role of Time in Criminal Repentance}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {45-68}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Review :Legislator in Islamic Penal Code Approved 1392 For the first time in a separate and coherent discussion Accepts the sentences of repentance to the Limits and Ta'zir Has accepted Which has at times pointed out the role of time in repentance . Article 114 penalizes punishment before proving a crime and sometimes before arrest or Muscat's mastery of the punishment is punishable And if so Through the proving of the crime of confession Repentance, even after proof, is also considered effective in amnesty. And Article 118 states that the time for presenting a reason for repentance is wider. But it has raised some theoretical and practical questions and questions: How long is the time for repentance after the crime has been proven? Is the requirement of time for repentance also valid in other types of punishment? can Time lapse be a reason or an apology for repentance? This article attempts to study the role of time in the penal penitentiary from the jurisprudential and legal aspects.KEYWORDS: Time for repentance؛ Time to prove ؛ Time lapse ؛ Amnesty؛ Falling penalty .}, keywords = {KEYWORDS: Time for repentance,Time to prove,Time lapse,Amnesty,Falling penalty}, title_fa = {نقش زمان در توبه کیفری}, abstract_fa = {قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ برای نخستین بار در مبحثی جداگانه و منسجم احکام توبه را در حدود و تعزیرات پذیرفته و در مواردی به نقش زمان درتاثیر توبه تصریح کرده است . در ماده 114 توبه در مجازاتهای حدی را قبل از اثبات جرم و گاهی پیش از دستگیری یا تسلط بر مجرم مسقط مجازات دانسته است و چنانچه طریق اثبات جرم اقرار مرتکب باشد توبه حتی پس از اثبات را نیز موثر در جواز عفو می داند. و به تصریح ماده 118زمان برای ارایه دلیل بر توبه وسیعتر است.اقدام مقنن اگر چه قابل تقدیر است لیکن نقص , اجمال گویی و عدم شفافیت در بیان مقنن سوالات و شبهاتی از جنبه نظری و اجرایی ایجاد نموده است : گستره زمانی توبه پس از اثبات جرم تا کجاست و مراد از زمان اثبات چه زمانی است؟ آیا شرط زمان تاثیرتوبه , در مجازات های غیر حدی نیز معتبر است ؟ آیا مرور زمان می تواند دلیل یا اماره بر توبه باشد ؟ نگارنده با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، به تحلیل این موضوع پرداخته است. یافته ها حاکی از آن است که مسقط مجازات بودن توبه در تعزیرات, مشروط به تحقق توبه قبل از اثبات جرم نیست وگستره زمانی توبه پس از اثبات جرم در حدود ,توبه حین اجرای حکم را نیز شامل است ؛از طرف دیگر صرف مرور زمان برای تحقق توبه یا احراز آن کفایت نمی کند .}, keywords_fa = {زمان توبه,زمان اثبات,مرور زمان,عفو,سقوط مجازات}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247472.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247472_b5e8a9027f0107202e18b9d854bcafbb.pdf} } @article { author = {Javanarasteh, Hossein}, title = {The jurisprudential and legal dimensions of freedom of opinion}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {85-105}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Freedom of opinion is at the top of the list of civil liberties in terms of importance and sensitivity. Freedom of opinion, depending on its various dimensions, can contain different rulings both in terms of the principle of acceptance and in terms of the restrictions imposed on it. In a descriptive-analytical way, this article examines the six dimensions of freedom of opinion based on Islamic standards and the Constitutional Law of the Islamic Republic of Iran, and, if necessary, takes a look at international human rights instruments. By avoiding extremist and deviant approaches, the findings of the article show that freedom of opinion as a whole is recognized in the Islamic legal system and with the considerations within the scope of this freedom in any legal system commensurate with its specific requirements, one can find in general alignment between Islamic thought, the Constitutional Law of the Islamic Republic, and international human rights instruments.}, keywords = {Freedom of Thought,having an opinion,imposing an opinion,Apostasy,limits of freedom}, title_fa = {ابعاد فقهی و حقوقی آزادی عقیده}, abstract_fa = {آزادی عقیده به لحاظ اهمیت و حساسیت در صدر فهرست آزادیهای مدنی قراردارد. آزادی عقیده که اعم از آزادی عقیده دینی یا مذهبی است با توجه به ابعاد مختلف آن می تواند احکام متفاوتی را هم به لحاظ اصل پذیرش و هم به لحاظ محدودیتهای وارد بر آن، در برداشته باشد. این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی، ابعاد شش گانه آزادی عقیده را بر اساس موازین اسلامی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قراداده و عند الاقضاء نیم نگاهی نیز به اسناد بین المللی حقوق بشر داشته است. با پرهیز از رویکردهای افراطی و تفریطی، یافته های مقاله نشان می دهد که آزادی عقیده در کلیت آن در نظام حقوقی اسلام به رسمیت شناخته شده و با ملاحظه قبض و بسطی که در حدود این آزادی در هر نظام حقوقی متناسب با اقتضائات خاص آن، مطرح است، می توان همسویی فی الجمله میان اندیشه اسلامی، حقوق اساسی جمهوری اسلامی و اسناد بین المللی حقوق بشری را سراغ گرفت.}, keywords_fa = {آزادی اندیشه,آزادی عقیده,تحمیل عقیده,ارتداد,حدود آزادی}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247473.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247473_e73b29fd3db550be0e36728ec4606485.pdf} } @article { author = {sheidaeian, Mahdy and bahiraee, amirhossein}, title = {discretional procedure in Iran and United States}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {91-118}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The discretional procedure is a kind of criminal procedure, in which the enforcement of law is given to the executor. This theory is currently being implemented in some states of the United States, but the roots of this type of proceedings are available in Islamic jurisprudence, and it is based on the principle that says The punishment is according to the judge's opinion. This rule confers the judge, punishment and its limits with some general and very restrictive rules, such as "Al-Tazir Dun Al-Hadh", based on the pragmatism and effectiveness of punishment.In Iran, a gudge is considered to have a narrow legal discretion that it is required to make a decision in that area in which judges are sometimes required to vote for a violation of their beliefs and consciences and even justice,because the law does not allow them to be flexible. In the jurisprudential theory, the judge in each case decide proper punishment, in the light of all the conditions. In the US judiciary, the judge is not completely reinstated, and a series of local and regional guidelines for determining the punishment for a judge is considered in conjunction with the law to mediate in both ways. In this article, it is tried to examine the necessity of returning to a judicial rather than legal disretion judicial using the experience of this American theory, by examining the discretional judgment theory and its dimensions through the library method.}, keywords = {discretional procedure,Discretion,Pragmatism,Individualization of Punishment}, title_fa = {دادرسی تشخیصی در ایران و آمریکا}, abstract_fa = {دادرسی تشخیصی شیوه‌ای از دادرسی کیفری است که به‌مانند حقوق اداری اجرای قانون به مجری سپرده می‌شود. این نظریه در برخی ایالات آمریکا در حال اجراست. ریشه‌های این نوع از دادرسی در فقه اسلامی موجود است و در قاعده ی «التعزیر بما یراه الحاکم» متجلی است. این قاعده در مجازات‌های تعزیری، تشخیص تعزیر متهم و حدود آن را باوجود برخی ضوابط کلی و خیلی محدود مانند «التعزیر دون الحد» به دست قاضی می‌سپارد که مبتنی بر مصلحت‌گرایی و کارآمدی اعمال مجازات است. در ایران یک تشخیص قانونی مضیق برای قاضی وجود دارد که مکلف است در حیطه‌ی آن اقدام به تصمیم‌گیری نماید؛ به‌نحوی‌که گاهی قضات مکلف‌اند برخلاف باور و وجدان خود و حتی عدالت رأی دهند. در نظام دادرسی تشخیصی در آمریکا دست قاضی کاملاً بازنیست و یک سری دستورالعمل‌های محلی و منطقه‌ای تعیین مجازات برای قاضی در کنار قانون در نظر گرفته‌شده است تا به نحوی حد وسطی برای این دو شیوه از رسیدگی باشد. در این مقاله سعی بر این هست که با بررسی نظریه‌ی دادرسی تشخیصی، ضرورت بازگشت به دادرسی تشخیصی قضایی و نه قانونی در ضمن استفاده از تجربیات این نظریه‌ی آمریکایی مورد واکاوی قرار گیرد.}, keywords_fa = {دادرسی تشخیصی,تشخیص,مصلحت‌گرایی,فردی کردن مجازات}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247474.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247474_40422beed545d4af6b90452182cfd452.pdf} } @article { author = {saeidi, yasaman and jamalzadeh, abdolreza and bagheri, Ahmad}, title = {Non-judicial supervision of administrative organizations by a similar institution Ombudsman in Iran}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {119-140}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ombudsman and related departments, such as the "General Inspection Organization" in Iran, is a non-judicial authority and a modern monitoring mechanism on the performance of administrative and governmental organizations in order to better implement the law and improve the existing process in sabotage organizations. With the aim of protecting civil rights and developing democracy, with the help of the legal powers and frameworks provided for this institution in each country, the institution should deal with disputes, reports and complaints of individuals against any current act or omission without any cost. Inappropriate regulations or behaviors that result from mismanagement in administrative and governmental organizations, and follow up the process until it is concluded and announce it to the public. The purpose of the present study is to investigate descriptively-analytically in In order to reduce the problems of judicial proceedings, which has led to delays in the proceedings and the obstacles that have governed the administrative system of the country, as well as its dissemination in order to flourish and have clear horizons in front of Corruption and protection of people's rights.}, keywords = {Ombudsman,National Inspection Organization,Administrative Organization,Non-Judicial Investigation}, title_fa = {نظارت غیرقضایی بر سازمان های اداری توسط نهاد مشابه آمبودزمان در ایران}, abstract_fa = {آمبودزمان و‌ دپارتمان های مرتبط با آن در ایران،همچون«سازمان بازرسی کل کشور» و«کمیسیون اصل نود قانون اساسی»، مرجعی غیرقضایی و مکانیزم نظارتی مدرن برعملکرد سازمان های اداری و دولتی درجهت اجرای بهتر قانون واصلاح روند موجود در سازمان های خاطی می باشد.این نهاد با هدف حفظ حقوق مدنی و توسعه مردم سالاری به کمک اختیارات و چارچوب های قانونی که در هرکشور برای این مرجع پیش بینی گردیده به رسیدگی سریع و غیرتشریفاتی و فاقد هزینه به اختلافات، گزارشات و شکایات نسبت به هرگونه فعل یا ترک فعل خارج از مقررات و یا رفتارهای نامناسب که در نتیجه سوء مدیریت در ارگان های دولتی بوجود آمده می پردازد و تا به نتیجه رسیدن آن فرآیند را پیگیری و به افکار عمومی اعلام می دارد.هدف از پژوهش حاضرکه بصورت توصیفی-تحلیلی به نگارش درآمده،مداقه تطبیقی جایگاه آمبودزمان در ایران به منظور کاستن ازمعضلات رسیدگی قضایی،که منجربه اطاله دادرسی و موانعی که حاکم بر نظام اداری کشور شده و همچنین، اشاعه ی آن در جهت شکوفایی افق های روشن کشور دربرابر سوت زنی در کشف فسادهای اداری و صیانت ازحقوق مردم می باشد.}, keywords_fa = {آمبودزمان,سازمان بازرسی کل کشور,اطاله دادرسی,نظارت غیرقضایی,کمیسیون اصل نود قانون اساسی}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247475.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247475_0d4614514b4d2baabce2970a8b60d9bd.pdf} } @article { author = {hekmatnia, Mahmud and sajadzadeh, Amir}, title = {Food as a fundamental right or a strategic commodity? (Dual paradigms on food)}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {141-165}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Today, from a legal point of view, although food has been recognized as a human right by international law and the domestic law of many societies, it, like other welfare rights in practice and opinion, is still disputed. Especially by changing the face of governments and abandoning the theory of welfare state and the tendency of governments to regulate and avoid direct interference and the undisputed influence of transnational corporations in all social spheres, as well as the pessimism of developing governments of right-wing discourses that always It challenges governments, and thousands of similar cases have created parallel discourses alongside the right to food discourse. One of these discourses, which has a historical background, is the food paradigm as a guiding commodity that considers food not as a right but as a valuable commodity. This market-oriented approach believes that the duty of governments is not a legal obligation to provide healthy and adequate food, but governments are obliged to create the necessary conditions for the economic development of society, which will improve the food security of society.}, keywords = {The right to food,strategic goods,Fundamental Rights,basic needs}, title_fa = {غذا به مثابه حقی بنیادین یا کالای راهبردی ؟ (پارادایم های دوگانه در مسأله غذا)}, abstract_fa = {امروزه از منظر حقوقی، اگرچه غذا به مثابه حقی بشری مورد اذعان اسناد حقوق بین الملل و قوانین داخلی بسیاری از جوامع قرار گرفته است، اما به مانند سایر حق های رفاهی در عمل و نظر همچنان مورد مناقشه می باشند. خصوصاً با تغییر چهره دولت ها و کنار گذاشتن نظریه دولت رفاهی و تمایل دولت ها به تنظیم گری و پرهیز از مداخله مستقیم و تأثیر بلامنازع شرکت های تجاری فراملیتی در تمام ساحات اجتماعی، همچنین بدبینی دولت های در حال توسعه از گفتمان های حق مدار که همواره این دولت ها را به چالش می کشاند و هزاران مورد مشابه باعث ایجاد گفتمان های موازی در کنار گفتمان حق بر غذا شده است. از جمله این گفتمان هایی که دارای عقبه تاریخی است، پارادایم غذا به مثابه کالای راهبری است که غذا را نه به عنوان یک حق بلکه یک کالای دارای ارزش می داند. این رویکرد بازار مدار معتقد است، وظیفه دولت ها، نه تعهد حقوقی به تأمین غذای سالم و کافی است بلکه دولت ها مکلف به ایجاد بسترهای لازم در جهت توسعه اقتصادی جامعه اند که از فواید این توسعه، بهبود وضع امنیت غذایی جامعه خواهد بود.}, keywords_fa = {حق بر غذا,کالای راهبردی,حق‌های بنیادین,نیازهای اساسی}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247476.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247476_258979fad9d177b20758232d25fe577f.pdf} } @article { author = {Faqih Habibi, Seddiqeh and Tabatabaei Loffi, Esmat al-Sadat and Asgari, Alireza}, title = {judicial divorce in Islamic jurisprudence and the law of Iran}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {167-187}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In Islamic family law, the right to divorce is granted to the husband in the first place and the husband’s right to divorce is a jurisprudential fact. Nevertheless, the Holy Shari' has also, as a secondary sentence, entrusted the divorce to a judicial institution with the fulfillment of some conditions, which has been referred to as "judicial divorce". Determining the cases of judicial divorce, its conditions and scope, as well as its nature, whether it is retroactive or final, requires jurisprudential-legal precision, which in the present study, in a descriptive-analytical method, has been investigated after proving the legitimacy of judicial divorce. Considering the reasons for the legitimacy of judicial divorce, the need to respect the interests of the family and the rights of the parties and the opinions of jurists, including Shiites and Sunnis, we came to the conclusion that judicial divorce should be considered as a type of revocable divorce, with the difference that in this type of divorce, in both divorce and recourse, the ruler is the guardian of the wife, and therefore the possibility of recourse must be at the discretion of the judge.}, keywords = {judicial divorce",revocable divorce",irrevocable divorce",",hardship "}, title_fa = {طلاق قضایی در فقه اسلامی و حقوق ایران}, abstract_fa = {اسلام در نظام حقوق خانواده طلاق را به حکم اوّلی در اختیار زوج قرار داده و حق طلاق برای زوج از مسلمات فقهی است، ولی شارع مقدس ایقاع طلاق را با تحقق شرایطی به حکم ثانوی به نهاد قضایی نیز واگذار کرده که به آن «طلاق قضایی» اطلاق شده است. تعیین موارد طلاق قضایی، شرایط و گستره آن و نیز ماهیت آن نسبت به رجعی یا بائن بودن نیازمند دقت‎های فقهی – حقوقی است که در تحقیق حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی، پس از اثبات مشروعیت طلاق قضایی مورد واکاوی قرار گرفته است. با توجه به ادله مشروعیت طلاق قضایی، لزوم رعایت مصلحت خانواده و حقوق طرفین و آرای فقها اعم از شیعه و اهل سنت، به این نتیجه رسیدیم که طلاق قضایی را باید از نوع طلاق رجعی دانست با این تفاوت که در این نوع طلاق، حاکم، هم در طلاق و هم در رجوع، ولی و قیّم زوجه است و لذا امکان رجوع نیز باید به تصمیم و صلاح‌دید حاکم باشد.}, keywords_fa = {طلاق قضایی",طلاق رجعی ",طلاق بائن ",",عسر و حرج"}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247477.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247477_ecbd218c355fad80202fafa2c2f3621a.pdf} } @article { author = {Akrami, Ruhollah}, title = {Criminal legislation based on Maliki's jurisprudence in the contemporary legal systems: Case study of Libya, Mauritania and Nigeria}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {189-210}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The legislative systems of most Muslim countries in the criminal realm are influenced by the West, While the background of Western criminal laws shows that they are influenced by Islamic jurisprudence and especially Maliki ideas. This jurisprudential School has left many effects in the regulations of some Muslim countries. Libya, Mauritania and Nigeria are three African countries whose criminal system is based on Islamic jurisprudence. The present study, which examines the regulations of these three countries in a descriptive-analytical manner, shows that Maliki's views have formed the basis of these laws. Examples such as the attitude of the said regulations on the issues of the amount of property in theft, types of homicide, ta'zir of the murderer, in this context are noteworthy in this context. In addition, in cases where the law is silent, legal doctrine and jurisprudence invoke the teachings of this School, as in cases such as accepting the punishment of theft in relation to the stolen property, Maliki's opinion has been followed. However, in Libya, if the opinions of other Schools are more favorable to the accused, in some cases they must be acted upon. Despite the architecture of the three legal systems based on Maliki jurisprudence, in some cases the views of other schools of jurisprudence have been followed. Deviations that are primarily in the direction of taking positions in favor of the accused, although in some cases, contrary to this rule, harsher rules have been adopted that are more compatible with social requirements.}, keywords = {Legislation based on sharia,Islamic criminal Law,Maliki jurisprudence}, title_fa = {قانونگذاری کیفری بر اساس فقه مالکیه در نظام های حقوقی معاصر مطالعه موردی: لیبی، موریتانی و نیجریه}, abstract_fa = {نظام های قانونگذاری اغلب کشورهای مسلمان در قلمروی کیفری از آبشخور غرب سیراب شده اند، این در شرایطی است که پیشینه قوانین جزایی غربی نشان از تأثیرپذیری آنها از فقه اسلامی و به ویژه اندیشه های مالکیه دارد. این مذهب فقهی در مقررات برخی از کشورهای مسلمان آثار فراوانی بر جای گذاشته است. لیبی، موریتانی و نیجریه سه کشور آفریقایی هستند که سیستم جزایی آنها بر مدار فقه اسلامی شکل گرفته است. تحقیق حاضر که به روش توصیفی تحلیلی به بررسی مقررات این سه کشور پرداخته گویای آن است که آرای مالکی زیربنای قوانین مورد مطالعه را شکل داده اند که نمونه هایی نظیر موضع مقررات مزبور در موضوعات نصاب سرقت، انواع قتل، تعزیر قاتل عمدی . اشتراط تحقق محاربه به ربایش مال به میزان نصاب در این بستر قابل توجه است. علاوه بر آن در موارد سکوت قانونی نیز دکترین حقوقی و رویه قضایی به آموزه‌های این مذهب استناد می‌نمایند، هم‌چنان که در مصادیقی مثل ثبوت حد سرقت نسبت به اموال دزدی‌شده تبعیت از دیدگاه مالکیه مشهود است؛ با وجود این در کشور لیبی چنانچه آرای مذاهب دیگر مساعدتر به حال متهم باشند، در برخی موارد حکم بر اساس آنها متعین خواهد بود. به‌رغم معماری سه نظام حقوقی مورد نظر بر اساس فقه مالکی، در پاره‌ای از موارد نیز به مواضع سایر مدارس فقهی عدول شده است، عدولی که اصولاً در راستای اتخاذ مواضع به نفع متهم بوده، هر چند در مواردی هم بر خلاف این قاعده احکام شدیدتری که با مقتضیات اجتماعی سازگارتر می‌باشد نیز اتخاذ شده است.}, keywords_fa = {قانونگذاری شرعی,حقوق کیفری اسلامی,فقه مالکیه}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247935.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247935_09a55b3b4c4614f1e28566f9d4058429.pdf} } @article { author = {sharafi, pooran and nasiran, davood}, title = {A comparative study of the contract interpretation approach in the Iranian and British legal systems}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {211-232}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {It is clear that the most important part of contract law science is the legal system of interpretation and the rules that govern it. Although the Iranian legal system has many structural differences with the common law system and this has caused the starting point of the contract interpretation system in these two systems to be different, but the study of practical practice shows the closeness of the principles of interpretation in these two systems. Because the purpose of the contractors is usually to conclude contracts, to implement them and to achieve the desired benefit at the time of concluding contracts; Any how, it should be noted that the implementation of contracts and benefiting from them always requires interpretation and the use of interpretive principles. In this article, by explaining the subject and applying the rules and approach of interpretation in the two legal systems of Iran and England with scattered examples in legal texts, an attempt is made to form a coherent discussion on the interpretation of contracts in these two legal systems to eliminate the existing gap. In this regard, it has also helped to fulfill the obligations. Therefore, in this article, the author tries to compare the contract interpretation approach in the Iranian legal system with the British legal system from four perspectives of interpretation based on the will of the parties, contract words, subsequent behavior of the parties and custom. And infer a more realistic basis.}, keywords = {Interpretation of the contract,Iranian Law,British law,the will of the parties,contract words,subsequent behavior of the parties,custom}, title_fa = {مطالعه تطبیقی رویکرد تفسیر قرارداد در نظام حقوقی ایران و انگلیس}, abstract_fa = {واضح و مبرهن است که مهم ترین بخش علم حقوق قراردادها، نظام حقوقی تفسیر و قواعد حاکم بر آن می باشد. اگر چه نظام حقوقی ایران با نظام حقوقی کامن لا تفاوت های ساختاری بسیاری داشته و همین امر هم باعث شده است که نقطه شروع نظام تفسیر قرارداد در این دو سیستم با یکدیگر متفاوت باشد، اما بررسی رویه عملی نشان دهنده نزدیکی اصول تفسیر در این دو نظام است. چرا که معمولاً هدف متعاقدین از انعقاد قراردادها، اجرای آنها و رسیدن به نفع مطلوب زمان انعقاد قراردادهاست؛ ولی باید به این مطلب توجه داشت که اجرای قراردادها و منتفع شدن از آنها همواره مستلزم تفسیر و استفاده از اصول تفسیری است. در این نوشتار سعی بر آن است که با تبیین موضوع و تطبیق قواعد و رویکرد تفسیر در دو نظام حقوقی ایران و انگلیس با مصادیق پراکنده در متون قانونی، بحثی منسجم در باب تفسیر قراردادها در این دو نظام حقوقی تنظیم گردد تا علاوه بر رفع خلاء موجود در این زمینه به اجرای تعهدات نیز کمکی شده باشد. بنابراین در این مقاله نگارنده با مطالعه تطبیقی نظام های ذکر شده به شیوه تحلیلی سعی بر این دارد که رویکرد تفسیر قرارداد را در نظام حقوقی ایران با نظام حقوقی انگلیس از چهار دیدگاه تفسیر بر مبنای اراده طرفین ، الفاظ قرارداد ، رفتار متعاقب طرفین وعرف مقایسه نموده و مبنای واقع بینانه تر را استنباط نماید.}, keywords_fa = {تفسیر قرارداد,حقوق ایران,حقوق انگلیس,اراده طرفین,الفاظ قرارداد,رفتار متعاقب طرفین,عرف}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247936.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_247936_9375d7642e85a0ac07753c159ecb2a1c.pdf} } @article { author = {piri, javad and parsapour, mohammad bagher and azimnasabrayeni, ahmadreza}, title = {Dissolution of the basic contract and its effect on the collateral contracts}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {233-249}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In order to ensure and facilitate the collection of debts that arising out of contractual or non-contractual relationships, contracts have been accepted by legal systems that can be named under the collateral contract title. Given that these categories of contracts often are based on a basic contract, they are also considered as subordinate contracts. After the conclusion of the collateral contract, the basic contract may be dissolved for some reason; in these cases, it will be debatable how the dissolution of the basic contract has an effect on the collateral contracts. There is a difference of opinion among jurists in this regard. Some believe that collateral contracts follow from the basic contract at the stage of conclusion and remaining and some consider obedience to be limited to the stage of the conclusion. It seems impossible to comment absolutely in this regard. Accordingly, in the present paper, by separation the collateral contracts into two categories, "transitional" and "guaranteed", we examine the effect of the dissolution of the basic contract on them separately in order to explain the correct view according to the legislature's approach.}, keywords = {Transitional collateral contract,Guaranteed collateral contract,Dissolution of the basic contract}, title_fa = {انحلال عقد پایه و تأثیر آن بر عقود وثیقه‌ای}, abstract_fa = {در راستای تضمین و تسهیل وصول مطالبات ناشی از روابط قراردادی یا غیر قراردادی، عقودی مورد پذیرش نظام‌های حقوقی قرار گرفته است که از آن‌ها تحت عنوان عقود وثیقه‌ای یاد می‌شود. با توجه به اینکه این دسته از عقود غالباً مبتنی بر یک عقد پایه هستند، از جمله عقود تبعی نیز محسوب می‌شوند. پس از انعقاد عقود مذکور ممکن است عقد پایه بنا به دلایلی منحل شود؛ در این‌صورت بحث خواهد بود که انحلال عقد پایه چه تأثیری بر عقود وثیقه‌ای دارد. در این خصوص میان فقها و حقوق‌دانان اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقد به تبعیت عقود وثیقه‌ای از عقد پایه در مرحله حدوث و بقا بوده و برخی تبعیت را محدود به مرحله حدوث می‌دانند. به نظر می‌رسد نمی‌توان به طور مطلق در این خصوص اظهار نظر کرد. بر این اساس در نوشتار حاضر با تفکیک عقود وثیقه‌ای به دو دسته «انتقالی» و «تضمینی»، تأثیر انحلال عقد پایه بر آن‌ها را به طور مجزا بررسی می‌کنیم تا با توجه به رویکرد قانون‌گذار، دیدگاه صحیح تبیین گردد.}, keywords_fa = {عقد وثیقه‌ای انتقالی,عقد وثیقه‌ای تضمینی,انحلال عقد پایه}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_248344.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_248344_f0e4c1d50345e5f2b687d918ff1a47d5.pdf} } @article { author = {ghanavati, jalil and Alizadeh, Abdorreza and Zanganeh, Mojtaba}, title = {Constitutionalization of Private Law in European Law, Iranian Legal System and Imamiyah jurisprudence}, journal = {Islamic Law}, volume = {18}, number = {69}, pages = {251-284}, year = {2021}, publisher = {پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی}, issn = {1735-3270}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this Article is to study the possibility, manner and effects of the insertion of fundamental rights into private law, which has been done by analytical-critical method. Lawyers often apply said rights to the government, and have rarely discussed about application of fundamental rights between private parties. The concept of constitutionalization of private law could be defined as “obliging the private parties to obey the fundamental rights – such as equality, privacy and liberty - in their relationships”. As a result of this process, the nature of civil rights and obligations, distinction between public and private law, and liberal order of duty-bearers may be exposed to changes; triple challenges which, though leading to conceptual development of some private law institutes, could be justified in European law by resort to indirect effect model and in Iran, due to special literature of the people rights in Islamic Republic of Iran Constitution and Juridical structure of private law regime, by resort to direct effect. The most important achievement of this research is attention to revise the basic rights in private relationships, and to prove the Islamic jurisprudence enrichment to absorb the fundamental rights in private relationships.}, keywords = {constitutionalization,Private law,Fundamental Rights,Iranian Legal System,The Islamic principle of Ladarar}, title_fa = {مشروطه سازی حقوق خصوصی در حقوق اروپایی، حقوق ایران و فقه امامیه}, abstract_fa = {هدف از نگارش این مقاله، بررسی امکان، چگونگی و چالش های نظری اِعمال حقوق بنیادین در روابط حقوقی اشخاص خصوصی است، که با روش تحلیلی - انتقادی انجام شده است. حقوق بنیادین غالباً ناظر به رفتار دولت است و در خصوص جریان حقوق مذکور در روابط بین اشخاص خصوصی به ندرت سخن گفته شده است. مفهوم مشروطه سازی حقوق خصوصی را می توان به معنای «مکلّف نمودن اشخاص خصوصی به رعایت حقوق بنیادین مانند برابری، حفظ حریم خصوصی و آزادی، در مقابل یکدیگر» دانست. در نتیجه ی این فرآیند، ممکن است ماهیت حقوق و تعهدات مدنی، تمایز بین حقوق عمومی و حقوق خصوصی، و تشخیص دارندگان وظیفه - ی احترام به حقوق بنیادین - دستخوش تغییراتی شود؛ چالش های نظری سه گانه ای که، هر چند به توسعه ی مفهومی برخی تأسیسات حقوق خصوصی منتهی می شود، ولی در حقوق اروپایی با توسل به روش تأثیر غیر مستقیم، و در حقوق ایران، با توجه به ادبیات خاص مندرج در قانون اساسی در باب حقوق ملت و ساختار فقهی حاکم بر حقوق خصوصی، در پرتو روش تأثیر مستقیم قابل توجیه هستند. مهم ترین نتیجه ی تحقیق حاضر را می توان توجه به احیای حقوق اساسی در روابط خصوصی و اثبات غنای فقه اسلامی در رابطه با جذب حقوق بنیادین در روابط خصوصی دانست.}, keywords_fa = {مشروطه سازی,حقوق خصوصی,حقوق بنیادین,حقوق ایران,قاعده ی لاضرر}, url = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_248928.html}, eprint = {https://hoquq.iict.ac.ir/article_248928_af6dae682828e9ec7d81e033ca24cbb7.pdf} }